اهمیت مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از نگاه "عصرآزادی"

ترکیه پیروز شد TÜRKİYE KAZANDI

 یک کارشناس تورک می گوید مشارکت بالای مردم ترکیه وفاداری به اردوغان را نشان می دهد که در شرایط سخت کار کرد و عملکردی را به نمایش گذاشت که می‌توان آن را مافوق بشر دانست!

 

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

بامداد دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ موجی از شادی و نشاط در اقصی نقاط ترکیه به وقوع پیوست و در شبکه های تلویزیونی و فضای مجازی منعکس یافت که حکایت از نتیجه انتخابات ماه مِی ۲۰۲۳ همسایه غربی ایران داشت؛ رجب طیب اردوغان با ۵۲/۱۶ درصد و کمال قلیچدار اوغلو ۴۷/۸۴ درصد آرای صندوق های رای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را کسب کردند.

طبق اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری با کسب بیش از ۵۲ درصد آرای مردم برای ۵ سال دیگر به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب گردید و کمال قلیچ‌دار اوغلو و متحدانش نتوانستند او را پس از دو دهه از قدرت دور کنند.

پس از اعلام اولین نتایج که نشان می‌داد اردوغان پیش تر است و قبل از اینکه او اعلام پیروزی کند، ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان و امیر قطر پیروزی او را تبریک گفتند و ساعتی بعد هم سران سایر دولت‌ها از جمله ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین هم به اردوغان تبریک گفتند.

پس از اینکه احمد ینر رئیس شورای عالی انتخابات گفت بیش از ۷۵ درصد آرا شمارش شده، رجب طیب اردوغان اعلام پیروزی کرد و در سخنرانی‌اش از مردمی که برای ۵ سال دیگر به او مسئولیت دادند تشکر کرد و گفت که تنها برنده این انتخابات، ترکیه است…

▪️انتخاب اول

 

دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در ۱۴ مه میان اردوغان، قلیچدار اوغلو و سینان اوغان برگزار شد به نتیجه مشخصی نرسید و طبق آن، هیچ یک از نامزدها نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آرای مردمی را کسب کنند و کار به دور دوم انتخابات میان دو نامزد برتر کشید.

دور اول انتخابات ترکیه با نتیجه ۴۹.۵۱ درصد آرا برای رجب طیب اردوغان و ۴۴.۸ درصد برای کمال قلیچداراوغلو به پایان رسید و در نهایت، اردوغانِ اسلامگرا در یکشنبه شب ۲۹ ماه مِی توانست قلیچداراوغلو با گرایش چپ میانه و سکولار را شکست دهد.

به گفته کارشناسان، رجب طیب اردوغان قلب تپنده تصمیم‌ های سیاسی در ترکیه دانسته می‌شود زیرا این سیاستمدار ۶۹ ساله از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ به عنوان شهردار استانبول فعالیت می‌کرد و بعدها به یکی از قدرتمندترین رؤسای جمهور این کشور تبدیل شد و در سال ۲۰۰۱ هم حزب عدالت و توسعه موسوم به AK parti را بنیان گذاشت و یک سال بعد، این حزب را به قدرت رساند.

اردوغان مابین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ نخست‌وزیر ترکیه بود و پس از عبدالله گول به ریاست جمهوری این کشور رسید و جایگاه خود را در ساختار سیاسی ترکیه به گونه گسترده ای توسعه داد.

او، گسترش قدرت خود را در نتیجه یک رفراندوم در سال ۲۰۱۷ در قانون اساسی تحکیم کرد و در حال حاضر، سیاست، اداره و قوه قضائیه را بیشتر از هر رهبر دیگر ترکیه در ۱۰۰ سال گذشته کنترل می‌کند.

اردوغان در سال ۲۰۱۲ از تفکیک قوای سه‌ گانه به عنوان یک “مانع” انتقاد کرده بود و در سال‌های اخیر به دلیل بحران اقتصادی و محدودیت‌های فزآینده در عرصه‌های حقوق بشری و حاکمیت قانون زیر فشارهای سیاسی قرار گرفته است لذا حزب تحت رهبری او و متحدانش در انتخابات پارلمانی ۱۴ مه مجلس بزرگ ترکیه نیز به اکثریت دست یافتند تا سیاست حزب خود را در سطح جامعه پیاده نمایند.

▪️انتخاب دوم

 

یکی از اساتید دانشگاه مدیپول استانبول تاکید کرد موفقیت مردم در انتخابات ترکیه در فضای رقابتی، دموکراتیک و عادلانه قابل ستایش است.

پروفسور آتیلا یایلا درباره تاثیر انتخابات ریاست‌ جمهوری و بیست و هشتمین دوره مجلس ترکیه بر دموکراسی کشور گفت: دموکراسی ترکیه در ماه مِی ۲۰۲۳ آزمون خوبی داد.

وی افزود: ترکیه بار دیگر با موفقیت موفق به برگزاری یک انتخابات عادلانه، رقابتی شد که یکی از الزامات اساسی دموکراسی است به همین دلیل، ترکیه سزاوار این است که به خود افتخار کرده و دموکراسی آن مورد ستایش قرار گیرد.

یایلا اضافه کرد: مردم علاقه زیادی به انتخابات نشان دادند، صف‌های طولانی در مقابل سالن‌هایی که صندوق‌های رای گذاشته بودند تشکیل شد و برخی ها ساعت‌ها منتظر ماندند تا به نوبت رای دهند که این نشاط از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر ادامه داشت.

وی توضیح داد: مردم ترکیه درک می‌کنند که رای آنها نتایج ملموسی را در پی داشته و تاثیرگذار است بنابراین آگاهانه به پای صندوق‌های رای شتافته و به حزب مورد علاقه خود رای دادند، این ویژگی جدید دموکراسی ترکیه نبوده و اولین بار هم نیست زیرا تقریباً در هر انتخابات اینچنین است.

یایلا درباره مشارکت شهروندان در انتخابات تاکید کرد: در انتخابات ریاست‌ جمهوری و بیست و هشتمین دوره مجلس ترکیه، میزان مشارکت بسیار بالایی مشاهده گردید، مردم به پای صندوق‌های رای هجوم آوردند و نرخ مشارکت از ۸۵ درصد فراتر رفت.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: یکی از دلایل مشارکت بالای مردم، وفاداری به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور است زیرا اردوغان وقتی به قدرت رسید در شرایط سخت کار کرد و از بسیاری جهات عملکردی را به نمایش گذاشت که می‌توان آن را مافوق بشری دانست!

▪️انتخاب آخر

 

رجب طیب اردوغان پیروزی خود در انتخابات ماه مِی ۲۰۲۳ این کشور را پیروزی ٨۵ میلیون شهروند تورک و شکست تروریست‌ها عنوان کرد و گفت که مهم‌ترین مشکل کشور تورم است که حل آن هم سخت نیست!

این سیاستمدار ۶۹ ساله در سخنرانی خود در مقابل کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا متعهد شد اقتصادی قوی بر مبنای ثبات و اعتماد بنا کرده و بازگشت یک میلیون پناهجوی سوری را تضمین نماید.

بر اساس گزارش‌ها، ۳۲۰ هزار نفر برای سخنرانی اردوغان در مقابل مجتمع ریاست جمهوری آنکارا جمع شده و شعارهایی برای اعدام صلاح‌الدین دمیرتاش – رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق‌ها که در زندان به سر می‌برد – سر دادند.

رهبران جهان از جمله جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، ولودیمر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا، ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، لولا داسیلوا رییس‌ جمهوری برزیل و ابراهیم رئیسی رئیس جموری ایران، پیروزی پرزیدنت اردوغان را در انتخابات ترکیه تبریک گفتند.

رجب طیب اردوغان پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات اعلام کرد که مردم ترکیه مسئولیت حکومت ۵ سال آینده را به او دادند و ترکیه را تنها برنده دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد و در حالی که بر بالای یک دستگاه اتوبوس در جمع هوادارانش ایستاده بود از آنها به خاطر رای دادن تشکر کرد.

کمال قلیچدار اوغلو رقیب او هم اعلام کرد که در ناعادلانه‌ترین انتخابات سال‌های اخیر در برابر رجب طیب اردوغان شکست خورده است، اما به فعالیت‌های خود در جایگاه مخالف دولت و تداوم راه مصطفی کمال آتا تورک ادامه خواهد داد.

در حقیقت، این اولین بار بود که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به مرحله دوم کشیده شد و بیش از ۱۹۱ هزار شعبه اخذ رای در ۹۷۳ شهرستان این کشور ۸۵ میلیون نفری برپا گردید و مردم ترکیه پیروز شدند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.