تحقق وعده رییس جمهوری؛ خانه باتیک کندوان راه اندازی شد

ایجاد خانه باتیک یکی از مطالبات به حق هنرمندان و فعالان عرصه صنایع دستی آذربایجان شرقی و جزو مصوبات دور اول صفر ریاست جمهوری بود که امروز به بهره برداری رسید.

عصرآزادی آنلاین/  به عنوان تجلی ذوق و هنر هنرمندان شهرستان اسکو و یکی از قدیمی ترین صنایع دستی خطه آذربایجان‌شرقی است که با وجود اینکه در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار معنوی میراث فرهنگی ایران ثبت شده بود، اما هیچ مکان و محلی اختصاصی برای عرضه و فروش این محصول بی مانند مردان و زنان اسکوئی وجود نداشت.

هرچند در سال ۱۳۹۴ تعداد چهار اثر چاپ باتیک آذربایجان شرقی موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت شدند، اما همچنان بی مهری های نسبت به هنرمندان این رسته همچنان ادامه داشت تا اینکه در جریان سفر استانی دور اول ریاست جمهوری به این استان، مطالبه ایجاد خانه باتیک در روستای تاریخی کندوان به تصویب رسید.

امروز پس از یک سال از مصوبه فوق، خانه باتیک اسکو در روستای کندوان ایجاد و به بهره برداری رسید تا مامنی برای رشد و توسعه این هنر-صعنت هنرمندان آذربایجانی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه خانه باتیک در ساختمانی به مساحت ۵۰۰ مترمربع و با هدف توسعه و ترویج صنعت چاپ کلاقه ای و باتیک و روزآمد کردن آن ایجاد شده است، افزود: معرفی هنر صنعت باتیک به بهترین شکل مناسب به گردشگران داخلی و خارجی از اهداف دیگر ایجاد و راه اندازی خانه باتیک است.

احمد حمزه زاده یکی از درخواست‌های اصلی گردشگران را عرضه محصولات صنایع دستی و بومی شهرستان اسکو در کندوان اعلام و اظهار کرد: به همین علت در کنار خانه باتیک، محصولات بومی و صنایع دستی منطقه نیز به صورت متمرکز به گردشگران عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان اسکو به عنوان شهر باتیک در کشور معرفی شده است، لذا یکی از تعهدات و مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی راه اندازی خانه باتیک بود که امروز در کندوان به مناسبت هفته میراث فرهنگی افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، چاپ کَلاقه‌ای یا باتیک یکی از روش‌های چاپ طرح های متنوع بر روی پارچه است که در کشورهایی مانند اندونزی، تایلند، سریلانکا، هند و ایران از قدیم کاربرد بسیاری دارد.

شهر اسکو آذربایجان شرقی مرکز اصلی تجمع کارگاه‌های چاپ باتیک یا چاپ کَلاقه‌ای و قطب اصلی این هنر_صنعت در کشور محسوب و این شهر به شهر ملی چاپ باتیک در ایران شناخته می شود.

در چاپ کلاقه‌ای همه طرح ها و رنگ ها را با استفاده از واکس و عملیات رنگرزی بر روی پارچه منتقل می‌کنند و برای این کار بیشتر از پارچه ابریشم استفاده شده؛ تاروپود پارچه از واکس پوشیده و هر دو روی پارچه یکسان نقش می شود.

رنگ های به کار رفته برای چاپ باتیک بیشتر از دسته رنگ های گیاهی مانند روناس، اسپرک، پوست انار و زردچوبه است.

یکی از ویژگی‌های چاپ باتیک ایجاد رگه‌های رنگی است که در اثر شکستن واکس و نفوذ رنگ از میان این شکست‌ها به پارچه در حین عملیات رنگرزی بر روی پارچه پدید می‌آید.

ابزار کار چاپ باتیک «تیان» نام دارد که وسیله‌ای فلزی شبیه به قیف نازک است.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.