صنعت فولاد آذربایجان شرقی با چالش‌های عدیده‌ای مواجه است

 رییس کمیسیون معادن و فلزات اتاق تبریز گفت: صنعت فولاد استان با چالش‌های عدیده‌ای مانند تامین مواد اولیه مواجه است که باید چاره‌ای برای این مشکل اندیشیده شود.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، امید ظفر روز چهارشنبه در جلسه کمیسیون معادن و فلزات اتاق بازرگانی با بیان اینکه ۱۸ درصد معادن کشور در این استان قرار دارد، افزود: این استان از ظرفیت بالایی در صنعت فولاد برخوردار است و علاوه بر تامین نیاز بازرهای داخلی، محصولات این حوزه به خارج نیز صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست اصلی کمیسیون هم اندیشی با سازمان‌های مردم نهاد برای رفع چالش‌های این حوزه است، اظهار کرد: این کمیسیون در قالب ۲ کمیته معادن و کمیته فلزات فعالیت خواهد کرد و امید است با بهره‌گیری از پتانسیل بخش خصوصی از یکسو و همراهی مسؤولان دولتی و نمایندگان مجلس، دغدغه فعالان این حوزه احصا و راهکارهای مناسب برای رفع آنها ارائه شود.

ظفر با تاکید بر توجه مسؤولان و دست اندرکاران این حوزه برای حل مشکلات صاحبان صنایع فلزی و بهره‌برداران معادن، ادامه داد: با رفع چالش‌ها و مشکلات صاحبان صنایع و معادن، رونق بیشتری در این حوزه در سطح استان روی می‌دهد.

وی یادآور شد: در جلسات کمیسیون معادن و فلزات اتاق باید چالش‌ها و مشکلات صاحبان صنایع فلزی و بهره برداران معادن جمع بندی و برای رفع آنها به دستگاه‌های مربوطه اعلام شود.

در این نشست که با حضور نمایندگانی از صنایع، معادن، بخش دانشگاهی، اعضای هیأت مدیره خانه معدن و اعضای نظام مهندسی معدن استان برگزار شد، شرکت‌کنندگان نظرات خود در رابطه با نحوه فعالیت کمیسیون را ارائه کردند که از جمله شامل تدوین استراتژی واحد و جامع در کمیسیون به منظور احصا چالش‌های حوزه فولاد، فلزات و معادن و ارتباط کمیسیون با واحدهای دانشگاهی است.

درگیری بین دستگاه‌ها و نبود وحدت رویه بین سازمان‌ها به خصوص ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست، ضرورت استفاده از ظرفیت شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در حوزه معادن، پروسه طولانی اخذ مجوز یا فعال‌سازی مجدد معادن و واحدهای راکد، نبود پشتوانه قانونی و ضمانت اجرایی برای تصمیمات کمیسیون‌ها و نبود انگیزه فعالیت در این بخش از موارد مطرح شده در این جلسه بود.

مشکلات مرتبط با دارایی، بیمه و تأمین اجتماعی، ذهنیت سهم خواهانه جامعه نسبت به معادن، تفسیر به رأی قوانین، ضرورت جذب سرمایه‌گذاران بزرگ استان به حوزه معدن، کمبود تسهیلات در بخش معادن، تسهیل فرایند واردات ماشین‌آلات صنعتی، عدم واگذاری معادن به افراد غیر متخصص و بدون اهلیت، معارض محلی، نبود دانش کافی فعالان این حوزه و ماشین آلات جدید و مطابق با علم روز از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

در این جلسه بر تهیه و تدوین اطلاعات جامع در بخش معادن در استان و استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی در راستای حمایت از صادرات این حوزه تاکید شد.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.