رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌ شرقی مطرح کرد؛

تاثیر تفاهم‌نامه‌های دور دوم سفر رئیس جمهور در رفاه عمومی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌ شرقی گفت: ۸۱ تفاهم‌نامه‌ امضا شده در جریان دور دوم سفر رئیس جمهور به ارزش بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان، در رفاه عمومی مردم و درآمد سرانه استان تاثیر می‌گذارد و از این حیث رتبه خوبی در بین ۳۱ استان داریم.

محمد فرشکاران در گفتگو با خبرنگاران در خصوص رهاورد سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی افزود: اگر سرمایه گذاران بخش خصوصی که این تفاهم نامه‌ها را امضا کردند در مدت ۴ سال به تعهدات خود عمل کنند این میزان سرمایه گذاری موجب رونق اقتصادی استان و خروج از رکود می‌شود.

وی با بیان اینکه در دور دوم سفر حدود ۹.۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای حدود ۱۰۸ پروژه مصوب شده است اضافه کرد: تاکنون تعداد مصوبات این دور از سفر نهایی نشده و احتمال افزایش تعداد مصوبات و میزان اعتبارات وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌ شرقی با تاکید بر اینکه سفر دور دوم مکمل سفر اول بود گفت: موضوع محور قرار دادن مسائل از ویژگی‌های دولت سیزدهم در سفرهای استانی بوده و موجب می‌شود تا پروژه‌ها در محوریت قرار گرفته و اقدام به تکمیل آنها می‌شود.

فرشکاران ادامه داد: با تکمیل پروژه‌های دور اول و دوم سفر در حوزه‌های مختلف صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، بهداشت و درمان، آب و نیرو که از ساختارهای پایه‌ای برای تسهیل ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری استان هستند، روند سرمایه گذاری در این استان تسریع می‌شود.

وی یادآور شد: هیچ شهرستان استان از مصوبات سفر بی نصیب نمانده، ولی میزان سهم هر شهرستان از مصوبات و اعتبارات سفر نسبت به پروژه‌های ملی و استانی متفاوت است.

▪️۱۰۵ درصد اعتبارات دور اول سفر جذب شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه در دور اول سفر رئیس جمهور به استان نیز ۱۸۸ مصوبه به ارزش حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان برای اجرا طی سه سال تصویب شده بود گفت: ۴۴ مصوبه مربوط به ارائه مجوزها و بقیه مربوط به پروژه‌های ملی راکد مانده در سال‌های قبل بود.

فرشکاران با اشاره به اینکه در سال اول از اعتبارات دور اول سفر حدود ۱۰۵ درصد معادل ۵ هزار میلیارد تومان جذب شد افزود: یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز از اعتبارات مربوط به دستگاه‌ های اجرایی استان و ۲ هزار میلیارد تومان از بابت تسهیلات دستگاه‌های اجرایی برای پروژه‌ ها از دور اول سفر جذب شده است.

وی اظهار کرد: در مجموع در دور اول سفر در قالب‌های مختلف اعم از سهم سازمان برنامه و بودجه، دستگاه‌های اجرایی و تسهیلات دستگاه‌ها برای اجرای پروژه‌ها حدود ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان جذب شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه بیشترین مصوبات دور اول مربوط به بخش‌های آب، نیرو، راه، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی بود بیان کرد: این استان در جذب اعتبارات جزو رتبه‌های اول تا سوم کشوری قرار دارد.

فرشکاران تاکید کرد: جذب ۱۰۵ درصدی اعتبارات دور اول سفر حاکی از تفکر و عملکرد جهادی استاندار و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی استان است و در ۱۰ سال گذشته این وضعیت بی سابقه بود به طوری که در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ برابر اعتبارات سال ۱۴۰۰ جذب شد.

فرشکاران افزود: نرخ ضریب مشارکت اقتصادی استان در سال ۱۴۰۱ بالاتر از متوسط کشوری و نشان دهنده بخش خصوصی فعال استان است.

وی با اشاره به اینکه این استان در این ضریب هم ردیف هفت استان برتر کشور است یادآور شد: بلوغ فکری اقتصادی استان موجب افزایش اشتغال و تقویت گردش سرمایه می‌شود و در جنبه های شاخص های کلان اقتصادی نیز موثر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.