آنچه در بازدید اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی از تراکتورسازی تبریز گذشت؛

تبریز به نیاز داخلی در تامین تراکتور پایان می دهد

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: جمعی از خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی در بازدید از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در تبریز با طرح های جدید این گروه صنعتی از جمله تولید تراکتور شالیزار، موتورهای صنعتی تراکتور، خودروهای دیزلی و محور جلوی تراکتور سنگین آشنا شدند.

▪️در کوتاهترین زمان محور تراکتور را مانند محصول مشابه خارجی تولید کردیم

معاون فنی و مهندسی گروه تراکتورسازی تبریز ضمن اشاره به طراحی‌ها و نقشه‌های برنامه‌ریزی شده توسط مهندسان و متخصصان داخلی جهت ساخت محصولات مشابه کشورهای خارجی بر موفقیت متخصصان داخلی در ساخت محور جلوی تراکتور سنگین با توان ۱۵۰ اسب بخار تاکید کرد.

“امیر جدیری فیضی” در جمع خبرنگاران گفت: کُل فرایند طراحی و ساخت دستگاه های تولید شده در تراکتورسازی به دست‌ متخصصان داخلی انجام گرفته است که به عنوان یکی از اقدامات و دستاوردهای اساسی این گروه صنعتی محسوب می‌شود و لذا در کمتر از دو سال فازهای انتهایی طراحی و ساخت نمونه مهندسی نیز آماده شده که یکی از آزمون های بزرگ برای مدیریت و کنترل پروژه و اجرای پروژه های مشابه بوده است.

وی افزود: محور جلوی تراکتور سنگین ITM 1500 پروژه دیگری است که با توان ۱۵۰ اسب بخار موردنیاز بازارهای داخلی و خارجی بوده و محور جلوی آن قبلاً از شرکت ایتالیایی خریداری می شد اما به دلیل تحریم ها، این شرکت از تحویل محور جلو خودداری کرد اما در گروه تراکتورسازی به دلیل تعهدی که نسبت به مشتریان خارجی داده بودیم از شرکت های چینی کمک گرفتیم که این شرکت ها نیز با هر کم و کاستی این کار را انجام می‌دادند.

جدیری فیضی ادامه داد: در این راستا تصمیم استراتژیکی که در گروه تراکتورسازی گرفته شد ساخت این محور به دست مهندسان و متخصصان کشور بود که در تلاش بودیم در حداقل زمان این محور را همانند محصول مشابه خارجی تولید کنیم.

معاون فنی و مهندسی گروه تراکتورسازی تبریز خاطرنشان کرد: ساخت این محور به دست مهندسان و متخصصان داخلی یکی از پروژه های بسیار مهم در ارتقای صریح خودکفایی محصول تراکتور سنگین است لذا تولید موتورهای صنعتی به دست مهندسان موتورساز گروه تراکتورسازی پروژه دیگری است که با توجه به نیاز های سطح کشور طراحی و تولید شد و در این خصوص تا قبل از تولید این محصول فقط موتورهایی که صرفاً در کشاورزی کاربرد داشتند تولید و مورد استفاده قرار می‌گرفتند که با تولید این نوع موتورها توانستیم تمام نیاز کشور را تامین نماییم.

▪️تجهیزاتی که نیاز به نیروی محرکه دارند را در سبد محصولات افزایش می دهیم

مدیر بخش موتورسازان گروه تراکتورسازی تبریز گفت: در موتورسازان گروه صنعتی تراکتورسازی موتورهای دیزلی و گازسوز تولید می‌شود و مرکزی با عنوان طراحی و تولید موتور و تجهیزات صنعتی ساخته شده است که هدف اصلی آن، ورود به بازار تجهیزات صنعتی است چرا که موتورهای ژنراتور و موتورهای پمپ نیاز به نیروی محرکه دیزلی و گازسوز دارند و بنابراین موتورهای تولید نیز تا ۱۵۰ کیلو وات محصولات قسمت موتورسازان است.

محمدرضا قاسمی شایان افزود: قسمت موتور سازی گروه تراکتورسازی از دو جزء اصلی موتور که نقش نیروی محرکه و ژنراتور که نقش تولید کننده برق دارد تشکیل شده و لذا در این راستا در بخش ژنراتور ۲۰ ایستگاه وجود دارد که روزانه با پرسنل ۵۰ نفری، ۲۰ دستگاه با تمامی مجموعه ها تحویل می‌دهد و لذا مجموعه هایی که تحویل داده می‌شود در دو حالت هستند یا به صورت شاسی هستند و یا به صورت کانوپی دار هستند.

وی اضافه کرد: موتورهای پمپ به دو صورت ثابت و پرتابل هستند که موتورهای پرتابل در زمینه های مدیریت بحران مورد استفاده قرار می‌گیرد و لذا در تلاش هستیم آن دسته از تجهیزات صنعتی که نیاز به نیروی محرکه دارند را سبد محصولات را افزایش دهیم.

▪️در کمتر از دو سال صفر تا صد نقشه کشی تراکتورهای شالیزار در ایران انجام شد

 مدیر مهندسی پروژه جدید تراکتور شالیزار نیز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از شرکت تراکتورسازی تبریز گفت: تقریباً در کمتر از دو سال، صفر تا صد نقشه کشی تراکتورهای شالیزار انجام شده و بعد از تأییدیه های مهندسی، ساخت را آغاز کرده ایم.

حمید توتونکوب افرود: تهیه قطعه های ریخته این تراکتور بر عهده شرکت ریخته گری، موتور آن بر عهده شرکت موتورسازی و ساخت پوسته های این تراکتور را در تولیدی خودمان انجام داده ایم و نکته قابل توجه ساخت تراکتور شالیزار این بود که صفر تا صد این پروژه به غیر از تایرها، خرید داخل بود زیرا در داخل کشور، کارخانه‌ای وجود نداشت تا آن را تولید کند.

وی اضافه کرد: در این پروژه تقریباً ۵۰ نفر پرسنل اصلی سهیم هستند که در نمونه سازی شرکت داشته اند که ۳۰ نفر آنها در فنی مهندسی بوده و ۲۰ نفر نیز در بحث تکنولوژی بودند لذا در سال های اخیر چندین پروژه را راه اندازی کرده ایم و خبرساز شده اند که آخرین آن، تراکتور شالیزار سری ۱۷۴۵ و سری ۱۷۰۰ است که ۴۵ اسب بخار توان دارد.

توتونکوب تاکید کرد: این تراکتور به لحاظ آلایندگی استیج A را داراست و با ۸ دنده جلو و ۴ دنده عقب، شکل و زیبایی خاص و منحصربفردی دارد که مخصوص شالیزار بوده و نسبت به دیگر تراکتور ها وزن کمتری دارد، ارتفاع این تراکتور زیاد بوده و درایوهایش واترپروف است چراکه دائم در آب کار خواهد کرد، شعاع چرخشی این تراکتور نیز نسبت به دیگر تراکتورها کمتر است که راحت تر دور بردارند.

وی در پایان با اشاره به تعداد دستگاه های تولید شده اظهار کرد: امسال ۵۰۰ دستگاه از این محصول را به بازار فرستاده و امیدواریم تقاضای این دستگاه روز به روز بیشتر شده و توان اقتصادی این گروه صنعتی در تولیدات افزایش یابد.

معاون فنی و مهندسی مجموعه تراکتورسازی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر چگونگی وضعیت دِپوی قطعات تراکتورهای داخلی در انبار این گروه صنعتی جهت استفاده برای تولیدات آتی نیز توضیح داد: روال طبیعی بر این است که انبار قطعات بر اساس نیاز بازار درنظر گرفته می شود که برای ۵۰۰ دستگاه تراکتور شالیزار هدف گذاری شده است که اِم.آر.پی مربوطه برای بخشی از قطعات شاخت داخل پیش بینی شده و تمام امکانات لازم از قبیل اکسل های عقب و جلو موجود است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.