آنچه در جلسه شماره ۱۴۱ شورای ششم شهر تبریز گذشت؛

از مردمی سازی موقوفات تا اجرای راهبردی حقوق شهروندی در آذربایجان شرقی

عصرآزادی/ سرویس شهری: یکصد و چهل و یکمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز به ریاست حجت الاسلام رسول برگی و با حضور اعضای شورا و کارشناسان و مدیران شهرداری تبریز به صورت علنی در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید که مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی مهمان ویژه آن بود.

در ابتدای این جلسه مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت سنت حسنه وقف در دین مبین اسلام گفت: افتخار ما، ثبت اولین موقوفه جهانی شده در سال ۷۰۳ توسط خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی متعلق به تبریز است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدشهاب الدین حسینی با اشاره به اینکه خواجه فضل الله همچنین آثار فکری و اندیشه‌های مختلف کلامی، فلسفی، طبی و غیره را برای نسل‌های آینده از خود برجا گذاشته است افزود: سال های گذشته حرکت های خوبی در حوزه وقف انجام شده است و توانستیم شاه حسین ولی را احیا کنیم زیرا وقف سنت حسنه پیامبر بوده و شرعی می باشد.

وی با اشاره به اینکه در منطقه مایان به غیر از سرمایه گذاری در زمینه های صنعتی در حوزه عمرانی نیز ورود پیدا خواهیم کرد افزود: در ایام کرونا، امامزادگان تبدیل به مکان تولید ماسک و لباس های بیمارستانی شده بود و به افرادی نیازمند بسته های معیشتی اهدا می شد کمااینکه در بحث ازدواج آسان و تامین جهیزیه برای نو عروسان نیز قدم هایی برداشته شده است.

حسینی با اشاره به اینکه پس از ۴۵ سال از پیروزی انقلاب متاسفانه مساجد متولی خاصی ندارد اضافه کرد: اما وقتی روی کاغذ نوشته می شود ۲۶ سازمان متولی مساجد وجود دارد که یکی از موضوعات در تبریز، مدیریت های جزیره وار بوده که مشکلات زیادی به وجود می آورد.

وی تاکید کرد: در موقوفات بودجه دولتی وجود ندارد زیرا بودجه ای که برای مساجد اختصاص داده اند‌ ۴ میلیارد تومان بوده که در آذربایجان شرقی ۶ هزار مسجد وجود دارد و با این حساب برای هر مسجد ۵ میلیون تومان می رسد لذا مساجد سردرگم هستند و طی ارسال نامه ای به تهران یادآوری کرده ایم‌ که متولی گری اصلی مساجد، به سازمان تبلیغات واگذار گردد.

حسینی یادآور شد: دغدغه ای که داشتیم این بود که موقوفات را مردمی سازی کرده و از این طریق مسائل را پیگیری نماییم لذا در تبریز ۷ بیمارستان وقفی وجود دارد و باید خدماتی که اوقاف در زمینه خدمات درمانی انجام داده است را به اطلاع مردم رساند.

وی در خاتمه اظهار کرد: قبرستان هایی را که در اختیار شهرداری قرار داده ایم فعلاً ساماندهی نکرده است لذا اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی آمادگی خود را اعلام می کند تا قبرستان امامیه را به باغ مزار تبدیل نماید.

در ادامه جلسه این هفته، مصوبه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز در خصوص آیین نامه اجرایی ستاد راهبردی حقوق و فرهنگ شهروندی مورد بررسی اعضا قرار گرفت و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

مدیر فرهنگی شهرداری تبریز در این خصوص گفت: اصلی ترین ماموریت شهرداری ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی توسعه فرهنگ شهروندی است که در شهرداری تبریز تا به امروز به این موضوع اشاره نشده و یا کارشناسی گسترده و اثر بخشی در این باره انجام نشده است که از دلایل عدم اثربخشی کارهای انجام‌ یافته، موازی کاری و اجرای پروژه های کوچک و جزیره ای در این باره بوده است.

اقبالی، اصول  آیین نامه اجرایی ستاد راهبردی حقوق و فرهنگ شهروندی را شامل ارتقای آگاهی ها و توانمندی های شهروندان، آشنایی شهروندان با حقوق و وظایف شهروندی، تاکید بر حفظ کرامت انسانی شهروندان، تلاش برای گسترش حسن اخلاق اجتماعی و توسعه فرهنگ ترجیح مسائل عمومی بر منافع فردی برشمرد.

وی با اشاره به اینکه در صورت افزایش حجم فضاهای تبلیغات شهری، سالانه حداقل ۱۰ درصد از میزان افزایش یافته بر این امر اختصاص خواهد یافت اضافه کرد: شهرداری موظف است حداقل ۲۰ درصد کل فضای تبلیغات شهری را به میزانی که ارزیابی می گردد برای موارد تبلیغی و ترویجی موضوعات فرهنگ و حقوق شهروندی در اختیار دبیر خانه قرار دهد.

در بخش دیگری از جلسه شماره ۱۴۱، لایحه شهرداری تبریز پیرو لایحه ای با موضوعیت مساعدت مالی به شورای اسلامی آذربایجان شرقی به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان جهت تامین هزینه های جاری، ارتقای عملکرد و کارآیی این مجموعه، برگزاری جلسات و بازدید از شهرستان های استان مطرح و پس از توضیحات شهرام دبیری رئیس شورای استان و نظرات اعضای کمیسیون با اهدای این رقم مساعدت از محل کمک به بخش عمومی اعتبارات هزینه ای بودجه مصوب سال جاری مورد موافقت قرار گرفته و پس از بررسی در صحن علنی شورای ششم شهر تبریز، این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب گردید.

همچنین دستور جلسه چهارم شامل بررسی گزارش حسابرسی سال‌های ۱۳۹۹,۱۳۹۸,۱۳۹۷ سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری تبریز پایان بخش جلسه شماره ۱۴۱ شورای ششم شهر تبریز بود که مورد بررسی منتخبان مردم در پارلمان شهری قرار گرفته و با آرای اکثریت به تصویب رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.