توسعه روابط و همکاری‌های تهران و دوحه محور رایزنی امیرعبداللهیان و امیر قطر

سخنگوی وزارت امور خارجه توسعه روابط و همکاری های دوجانبه بین تهران دوحه را مهمترین دیدار امیرعبداللهیان با امیر قطر دانست.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، ناصر کنعانی که به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به دو کشور قطر و عمان سفر کرده است، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان در اولین ایستگاه از سفر منطقه‌ای خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس صبح امروز سه شنبه – 30 خرداد – با آقای شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دیدار و گفتگو کرد.

وی گفت: در این دیدار آقای امیرعبداللهیان سلام و تحیات رئیس جمهور کشورمان را به امیر قطر ابلاغ کرد و با اشاره به تلاش ها و ابتکارات خوب قطر در سال های اخیر در راستای حل و فصل مشکلات منطقه ای از این تلاش ها تجلیل و قدردانی کرد.

کنعانی افزود: وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تاکید بر «ممتاز بودن روابط سیاسی میان ایران و قطر» تاکید کرد که لازم است روابط تجاری میان دو طرف نیز همپای سطح روابط سیاسی نزدیک و دوستانه ایران و قطر افزایش پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: آقای امیرعبداللهیان در این دیدار «برگزاری قریب‌الوقوع اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی» دو کشور را فرصت مناسبی برای سرعت بخشیدن جهت افزایش تعاملات تجاری دو کشور قلمداد کرد.

وی ادامه داد: موضوع «حمل و نقل و ترانزیت» به ویژه در حوزه دریایی و فعال سازی زمینه های همکاری های حمل و نقلی از طریق بنادر دو کشور نیز از دیگر موضوعات مورد تاکید وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بود که با پاسخ مثبت طرف قطری مواجه شد.

کنعانی گفت: همچنین در خصوص موضوعات و مسائل منطقه ای آقای امیرعبداللهیان بر این موضوع تاکید کردند که لازم است مبتنی بر منافع مشترک به منظور تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه و در راستای منافع تمام کشورهای منطقه، همکاری های ایران و قطر تقویت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در این دیدار برخی از موضوعات منطقه‌ای از جمله تحولات مربوط به افغانستان و فلسطین نیز مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت، تصریح کرد: وزیر امور خارجه کشورمان از همکاری های خوب قطر در برگزاری و میزبانی جام جهانی و حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در این مسابقات قدردانی کرد و «تقویت روابط و همکاری های ورزشی» میان دو طرف را یکی از فرصت های مناسب برای همکاری ذکر کرد.

وی ادامه داد: امیر قطر هم در این دیدار ضمن ابلاغ سلام و تحیاتش به رئیس جمهوری اسلامی ایران بر این موضوع تاکید کرد که ایران برای قطر جایگاه ویژه ای دارد و اینکه به «روابط مستحکم و صادقانه خود با ایران» افتخار می کنیم.

کنعانی بیان داشت: امیر قطر در این دیدار عنوان کرد که برای ایجاد چنین رابطه ای با ایران دهه ها تلاش شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امیر قطر با تاکید بر اهمیت توسعه روابط اقتصادی دو کشور گفت: بر اساس توافقی که با جناب آقای رئیسی رئیس جمهور ایران داشتیم، توافق شد که اقداماتی را جهت توسعه روابط تجاری دو کشور انجام انجام دهیم.

وی ادامه داد: روابط تجاری میان ایران و قطر در حال پیشرفت استف اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است و باید تلاش کنیم تا به آن «سطح مناسب همکاری های تجاری» دست یابیم.

کنعانی بیان کرد: «همکاری های دریایی و بندری» میان دو کشور مورد تایید امیر قطر قرار گرفت و وی در این دیدار گفت که دستورات لازم را به مقامات ذیربط قطر در این خصوص خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: موضوعات مهم دیگر منطقه‌ای و بین المللی نیز در این دیدار مورد بحث و تبادل نظر دو طرف قرار گرفت و امیر قطر تاکید کرد که «هیچ حدی را برای همکاری با ایران قائل نیست» و اینکه آنها به دنبال توسعه روابط و همکاری‌های همه‌جانبه با ایران هستند و در این رابطه تلاش خواهند.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.