تهران و دوحه؛ در جام همکاری‌ها

 همکاری‌های سازنده دو کشور ایران و قطر که از ابتدای قدرت گرفتن دولت سیزدهم افزایش یافت به جام جهانی ختم نشد؛ گسترش همکاری‌های دوجانبه اکنون یکی از مهمترین دغدغه‌های مقامات دو کشور است.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، در دو سال گذشته نام قطر در کنار نام دیگر کشورهای همسایه بیشتر به گوش می‌رسد. اتفاقی که خود نمادی از توسعه تعاملات همسایگی در دولت سیزدهم است. این مهم در تعاملات دو جانبه و رفت و آمدهای دیپلماتیک مقامات ایرانی و قطری به خوبی مشهود است.

از سفر آیت الله رییسی به قطر در ماه‌های ابتدایی آغاز به کار دولت سیزدهم به این کشور و استقبال ویژه امیر قطر از رئیس جمهوری ایران تا سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به تهران تنها سه ماه پس از این سفر همه گویای آن است که در بالادست سیاست گذاری دو کشور، توسعه روابط و تعمیق آن برنامه ریزی شده است.

این مساله از چشم‌ رسانه‌های منطقه هم مخفی نماند. روزنامه «الشرق»، درگزارشی همزمان با سفر اردیبهشت ماه سال گذشته امیر قطر به ایران نوشت: “در سال‌های اخیر روابط دو کشور شاهد پیشرفتی ملموس در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، بخش‌های انرژی و همکاری‌های مرزی بوده است. این، نتیجه توجه مقامات دو کشور است که به گسترش روابط دوجانبه و توسعه آن اهتمام دارند و تلاش می‌کنند تا همکاری‌ها را به بالاترین سطوح ارتقا دهند. “

توسعه رابطه ایران با این همسایه جنوبی حاشیه خلیج فارس پس از حمایت تهران از دوحه در جریان بحران دیپلماتیک قطر که منجر به تحریم این کشور از سوی چهار کشور عربی شد، وارد دوران جدیدی شد.

این توسعه روابط اما به همین جا ختم نشده است؛ همکاری قابل توجه تهران و دوحه در تسهیل صدور روادید برای تماشاگران بازی‌های جام جهانی و در زمانی که دشمنان کشورمان تلاش داشتند رقابت‌های ورزشی را رنگ و بوی ضدایرانی بدهند به خوبی به چشم می‌خورد.

موافقت امیرقطر با انتقال ۲۸ زندانی ایرانی به تهران و همچنین لغو ممنوعیت تردد لنج های سنتی ایران به بنادر قطر در جریان سفر رئیس جمهور به این کشور گویای حسن نیت دوحه بود.

علاوه بر تعریف همکاری های جدید از سوی ۲ کشور، ایفای نقش میانجی گری در برخی پرونده های سیاست خارجی میان ایران و ایالات متحده از سوی دوحه، روابط تهران- دوحه را ویژه تر کرده است.

تبلور تعمیق همکاری‌های دو کشور را میتوان در آمارهای اقتصادی نیز به خوبی مشاهده کرد.

حجم مبادلات تجاری ایران و قطر در سال ۱۴۰۱‌ نسبت به یکسال قبل از خود افزایش ۴۵ درصدی داشته است. این عدد از ۱۴۳ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۸ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسید.

گفتنی است در ادامه تقویت همکاری‌ها و رایزنی‌های پولی و بانکی و اقتصادی با همسایگان، «محمدرضا فرزین»، رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان هفته گذشته به قطر رفت و با با مقامات بانکی این کشور درباره ارتقای مناسبات دو و چند جانبه دیدار و گفت‌وگو کرد.

اکنون نیز که وزیر امور خارجه کشورمان در رأس هیأتی دیپلماتیک به دوحه سفر و با امیر قطر، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است توسعه همکاری‌ها در ابعاد گوناگون مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.