مشکلات حوزه فولاد آذربایجان شرقی به بهانه برگزاری نمایشگاه متافو ۲۰۲۳ تبریز روی میز "عصرآزادی"

آذربایجان پایه های فولادین دارد

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

تبریز به عنوان یکی از شهرهای مهم نمایشگاهی کشور از ۳۱ خرداد الی سوم تیر ماه ۱۴۰۲ میزبان بیستمین نمایشگاه تخصصی صنایع فولاد، متالوژی، معادن، ریخته گری، آهنگری و ماشین آلات مربوطه تحت عنوان “تبریز متافو ۲۰۲۳” به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعتی شمالغرب کشور بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.

در این نمایشگاه بیش از ۷۰ تولیدکننده برتر و فعالان هُلدینگ های فولادی ایران و به ویژه مناطق شمالغرب کشور شامل صاحبان صنایع از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران گرفته تا اصفهان، مشهد، سمنان، کرمان، قزوین و البرز آخرین تولیدات و دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار دادند که با اقبال طیف بازدیدکنندگان متخصص و کارشناسان روبرو گردید.

در این نمایشگاه صنایع فولاد، مگنت های الکتریکی، ورق های گالوانیزه و استنلس استیل، ابزار برقی صنعتی، لوله و پروفیل، قطعات نسوز، تجهیزات مغناطیسی، میلگرد، ماشین آلات معدنی و راهسازی، انواع شمش آلومینیوم، دستگاه های جوشو برش، سازه های فلزی و غیره حضور داشتند و بهانه ای شد تا “عصرآزادی” به بررسی مشکلات پیش روی حوزه فولاد آذربایجان بپردازد…

▪️زنجیره اول

رئیس انجمن فولاد آذربایجان با اشاره به‌‌‌ ضرورت تکمیل زنجیره تولید فولاد در آذربایجان شرقی معتقد است این استان بزرگترین بخش خصوصی کشور در حوزه فولاد را دارد اما یکی از اصلی‌‌‌ ترین چالش‌‌‌های این حوزه، عدم‌ تکمیل زنجیره تولید در استان است لذا دولت باید زمینه تکمیل این زنجیره را فراهم کند.

نوید اباذر با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در خصوص استفاده از بخش خصوصی به‌‌‌ عنوان تنها راه نجات اقتصاد کشور افزود: تصدی‌‌‌گری و واگذاری معادن به بخش خصوصی، خصوصاً در حوزه زنجیره تولید فولاد آذربایجان شرقی، می‌تواند بسیاری از چالش‌‌‌های این حوزه را رفع کند و امیدواریم توجه دولت به‌خصوصی‌‌‌سازی و رفع موانع تولید تنها شعار نباشد!

وی اضافه کرد: هُلدینگ ایمیدرو در آذربایجان شرقی معادن زیادی را در اختیار دارد که همه معادن فولاد آن غیرفعال هستند و واگذاری این معادن به تعاونی، همه صنعتگران فولاد آذربایجان شرقی می‌تواند زنجیره تولید فولاد این استان را تکمیل کند.

اباذر، مشکل تعزیراتی واحدهای فولادی استان را چالش دیگر این صنعت در آذربایجان شرقی دانست که می‌تواند ضربات جبران‌‌‌ناپذیری به کارآفرینان حوزه فولاد در استان وارد کند و یادآور شد: فولادکاران آذربایجان شرقی به دلیل آنچه عدم‌ عرضه تمام محصولات تولیدی در بورس‌کالا قید شده است که امکان‌‌‌پذیر نیز نبود، توسط سازمان بازرسی کل کشور به سازمان تعزیرات با اعداد و ارقام بالای تخلف جهت رسیدگی معرفی شده‌‌‌اند، در حالی که این شیوه‌‌‌نامه قبلاً ابطال شده بود اما سازمان بازرسی با همین شیوه نامه واحد‌های فولادی استان را متخلف اعلام کرده است!

به گفته او، صنعت فولاد آذربایجان شرقی با چالش‌های عدیده‌ای مانند تامین مواد اولیه مواجه است که باید چاره‌ای برای این مشکل اندیشیده شود زیرا ۱۸ درصد معادن کشور در این استان قرار دارد که نشان از ظرفیت بالای صنعت فولاد در تامین نیاز بازرهای داخلی و صادرات تولیدات است!

▪️زنجیره دوم

مدیرعامل شرکت فناوری تایماز فولاد با اشاره به اینکه هدف این واحد، تولید محصولات دانش محور و رفع نیازهای فناورانه واحدهای مادر کشور است گفت: در خصوص تامین قطعاتی که به واسطه ریخته گری انجام می شود فعالیت می نماییم که با استفاده از نیروهای متخصص جوان و نُخبه آذربایجانی نسبت به تشکیل واحد تحقیق و توسعه موسوم به R & D اقدام کرده و درصدد تامین قطعات با فناوری بالاست.

“مسعود نیک تبار” با ذکر این نکته که کارخانه مجهز به آخرین تکنولوژی است افزود: تامین کننده قطعات ریخته شرکت های بزرگ ایران همچون تراکتورسازی، چرخشگر، سایپا، محورسازان و غیره بوده و در نظر داریم طرح توسعه این واحد صنعتی را به سوی ریخته گری دقیق investment casting سوق داده و تولید قطعات بسیار پیچیده با آلیاژهای بالا را در دستور کار قرار دهیم زیرا بیشتر قطعات، تحریمی هستند و می توانیم نقش ویژه ای در حمایت از واحدهای مستقر در داخل کشور انجام دهیم که نیازمند بوده و قادر به وارد کردن قطعات نیستند!

مدیر فنی شرکت پردیس تراش تبریز نیز که سازنده گاردان ها و گیربکس های خطوط نورد فولاد است معتقد است توانسته‌ایم با پشتیبانی نیروهای متخصص آذربایجانی، گاردان ها و گیربکس هایی که از خارج از کشور وارد می شدند را بومی سازی نموده و در تبریز تولید نماییم.

“کسری قادری” افزود: طبق بررسی های ویژه ای که بر روی قطعات داخلی انجام شده مشخص گردیده که بهره وری و کیفیت آنها بالاتر بوده و با تیم پشتیبانی داخلی، سریعتر نسبت به تعمیر و نگهداری آنها اقدام می شود.

وی اضافه کرد: افزایش تیراژ و آشنایی سایر صنعتگران کشور با تولیدات بومی سازی شده از جمله اهداف ماست کمااینکه مشکلاتی همچون عدم همکاری و یا همکاری اندک بانک ها و برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی داخل استان در خصوص معرفی و پِرِزِنت کردن شرکت های بومی بر جای خود باقی است!

مدیر تولید صنایع فولاد شهریار تبریز نیز که اولین تولیدکننده ورق های گالوانیزه ضخیم در شمال غرب ایران و ورق های ۴ میلی در غرب آسیاست معتقد است که شعار امساب این مجموعه هم افزایش تولید است که بر این اساس با افزایش تُناژ تولیدات و به ویژه ضخیم ترین ورق گالوانیزه ایران به نمایشگاه تبریز آمدیم.

“محمدعلی اباذری اسفهلانی” افزود: همانند واحدهای تولیدی برخی استانها، اغلب واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی نیز در فصول گرم سال در حوزه برق و انرژی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که تعهدات مجموعه های صنعتی در قبال مشتریان را تحت الشعاع خود قرار می دهد!

مدیرعامل شرکت پروفیل گستر فولاد ظفر هم که در زمینه تولید پروفیل‌های سبک، لوله و قوطی‌های با سایز بزرگ را فعالیت می‌کند گفت: خوشبختانه صادرات محصولات استان به کشورهای عراق، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و سایر همسایگان انجام می گیرد زیرا کیفیت مناسب تولیدات آذربایجان شرقی مورد استقبال مشتریان کشورهای منطقه قرار گرفته است.

“فریدون اسمعیل ظفر” افزود: جهت تحقق شعار سال در مورد رشد تولید، واحدهای فولادی استان و کشور بیشتر با مسئله سرمایه در گردش و مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند که باید در این زمینه راهکارهای لازم ارائه گردد.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته در بخش تولید محصولات جدید اضافه کرد: امسال خطوط جدیدی در مورد تولید پروفیل های سبک انجام گرفته است که در نمایشگاه تخصصی فولاد تبریز در معرض بازدید اهل فن قرار گرفت.

▪️زنجیره آخر

آذربایجان شرقی در تولید فولاد از لحاظ سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی رتبه نخست ایران را در اختیار دارد به طوری که ۲۴ درصد واحدهای فولاد کشور در مناطق آذربایجان شرقی فعالیت می کنند که موجب رشد و توسعه اقتصاد این استان شده است.

در حقیقت، نزدیک به ۱۰ درصد صادرات فولاد کشور مربوط به آذربایجان‌ شرقی است که صنعتی پیشران در اقتصاد آذربایجان شرقی بوده و ۴۳ واحد موجود در سطح استان، شامل کارخانه‌های نورد، شمش فولادی و صنایع مرتبط با فولاد است.

در سنوات گذشته حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری در بخش فولاد آذربایجان انجام شده و علاوه بر آنکه این صنعت سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال دارد صنایع مرتبط با فولاد نیز موجب رشد و توسعه اقتصاد استان شده اند که ضرورت دارد با مصرف بهینه، تامین منابع و برنامه‌ریزی‌های مناسب از فرصت‌های موجود به نحو احسن استفاده به عمل آید.

کارشناسان این حوزه معتقدند واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی باید با خودداری از صادرات مواد خام به سمت تولید فولاد آلیاژی حرکت نمایند تا ارزش افزوده بیشتری عاید منطقه گردد کمااینکه در حوزه قوانین نیز باید، تصمیم سازی توسط بخش خصوصی انجام شود زیرا تولیدکنندگان با تمام وجود با این قوانین درگیر هستند.

درگیری بین دستگاه‌ها و نبود وحدت رویه بین سازمان‌ها به خصوص ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست، ضرورت استفاده از ظرفیت شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در حوزه معادن، پروسه طولانی اخذ مجوز یا فعالسازی مجدد معادن و واحدهای راکد، نبود پشتوانه قانونی و ضمانت اجرایی برای تصمیمات کمیسیون‌ها از جمله موارد پیش روی فعالیت در این حوزه است که نباید آنها را فراموش کرده و پایه های حوزه پرقدرت فولاد آذربایجان را سُست نمود!

عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.