دوئل استانداران سابق و اسبق آذربایجان شرقی در مورد قضیه حومه تبریز؛

منطقه باسمنج بر روی مدار تنش!

عصرآزادی/ سرویس شهری: قضیه جدا شدن منطقه باسمنج از کلانشهر تبریز به دو سال پیش باز می گردد که طی آن، به دلیل خواست مردم این منطقه خوش آب و هوا و برخورداری از خدمات بهینه اجتماعی و عمرانی، بررسی های کارشناسی لازم در سطح مجلس و شوراها صورت گرفت و قبل اتمام عمر دولت دوازدهم تحقق یافته و در دولت سیزدهم نیز بخشدار آن تعیین شد.

حالا احمدعلیرضا بیگی نماینده فعلی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس که در دولت محمود احمدی نژاد مدیر ارشد او در آذربایجان شرقی بود در گفتگو با یکی از رسانه ها به موضوع جداسازی بخش باسمنج یا همان واسمیش از تبریز و تبدیل آن به بخشداری مطالبی را مطرح کرده بود که با واکنش محمدرضاپورمحمدی – استاندار سابق آذربایجان‌شرقی – مواجه شده است.

او در این گفتگو با اشاره به جداسازی بخش باسمنج از تبریز می‌گوید اگر کسی بخواهد خدشه‌ای بر توسعه تبریز وارد کند بهترین کاری که می‌توانست انجام دهد همین تفکیک‌ها و جدا کردن‌ها از پیکر تبریز بود؛ به‌ عنوان مثال همین خسروشاه که فرمانداری می‌خواهد بشود، حق نداریم تبریز را کوچک کنیم، در زمان استانداری آقای پورمحمدی من از ایشان سوال کردم این چه اقداماتی است، گفتند تبریز خیلی بزرگ شده است و مدیریت آن سخت‌تر، پس بهتر است تبریز را کوچک و تکه‌تکه کنیم!

نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو افزود: چرا باید تبریز را اینقدر کوچک ببینیم که جای نفس کشیدن هم نباشد و نیز وزارت کشور بخشداری باسمنج را هم ایجاد کند که ظلم در حق شهرداری تبریز شود؟ در مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی حریمی برای شهرداری تبریز در نظر گرفته که آن حریم باسمنج را هم شامل می‌شده است و بر مبنای این مصوبه شهرداری مسیرگشائی‌ هایی را انجام داده، اراضی را واگذار کرده است و افرادی نیز این معاوضه را پذیرفته‌اند که از حریم شهرداری تبریز زمین را صاحب شدند.

استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی یادآور شد: ما این موضوع را از وزیر کشور هم پیگیر بودیم که به هیچ نتیجه‌ای هم نرسیدیم و مورد قبول آقای وزیر کشور هم نشد لذا تفرقه و اختلاف نظری که در میان نمایندگان تبریز وجود داشت نیز به موضوع دامن زد و باعث شد بخشداری باسمنج شکل بگیرد.

بیگی تاکید کرد: این کار از اول هم اشتباه و ظلم به تبریز بود و هدف وزارت کشور از این کار تضعیف و کوچک‌سازی شهر تبریز است و نتیجه این عمل این خواهد بود که شاهد توسعه باسمنج نخواهیم بود، چرا که توسعه باسمنج بر مبنای بخشداری باسمنج خیلی متفاوت با توسعه آن با شهرداری تبریز خواهد بود.

این سخنانِ بیگی با واکنش پورمحمدی استاندار سابق آذربایجان‌شرقی روبرو ش، به نحوی که وی با انتشار بیانیه‌ای به این مطالب واکنش نشان داد.

پورمحمدی با ارسالی متنی به رسانه های خبری تاکید کرده که اظهارات او درباره ایجاد بخشداری باسمنج به این گونه بود که گفته است: شهرستان تبریز با وجود روستاهای خیلی بزرگ و پرجمعیت که به لحاظ جمعیت و وسعت، بعضاً با بیش از چهار شهرستان برابری می کند، فقط دارای دو بخش مرکزی و خسروشاه می باشد.

استاد فرزانه دانشگاه تبریز اضافه کرد: طرح ایجاد بخش باسمنج پیرو پیگیری های چند ساله اهالی و شوراهای اسلامی روستاهای منطقه و شهر باسمنج، بیش از دو دهه قبل به وزارت کشور پیشنهاد شده و خود آقای بیگی چند مکاتبه با موضوعات مختلف در این خصوص داشته اند.

استاندار سابق آذربایجان شرقی افزود: این طرح علاوه بر اینکه در دوره همه استانداران قبلی پیگیری شده، تقریباً اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان ادوار حوزه انتخابیه نیز، محقق شدن ایجاد این بخش را مکرر پیگیری نموده و نهایتاً در زمان مسئولیت بنده، ایجاد بخش باسمنج به عنوان مطالبه مردم منطقه و نمایندگان آنها در شورای ها محقق شده است.

شایان ذکر است در بخشی از متن بیانیه مطبوعاتی محمدرضا پورمحمدی آمده است: برای پیشبرد مطلوب طرح های توسعه روستایی، خدمت رسانی بهتر و همچنین نظارت اثربخش بر ساخت و سازهای پیرامونی روستاها و شهرهای غیر از مرکز شهرستان، همیشه مدیران سطوح میانی و همچنین کارشناسان امر، ایجاد بخشداری جدید به مرکزیت باسمنج را ضروری می دانستند. در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده که بر این مبنا، اولین طرح ایجاد بخش باسمنج پیرو پیگیری های چندساله اهالی و شوراهای اسلامی روستاهای منطقه و شهر باسمنج، بیش از دو دهه قبل به وزارت کشور پیشنهاد شده و خود انتقادکننده فعلی نیز چند مکاتبه با موضوعات مختلف در این خصوص داشته اند که در صورت لزوم، مدارک مربوطه در اختیار رسانه های آذربایجان شرقی قرار داده خواهد شد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.