احیای دریاچه ارومیه در واقع نجات مردم آذربایجان است/ تاریخ قصور ما را در به چنین روز انداختن دردناک دریاچه ارومیه نمی بخشد

عصرآزادی آنلاین/ محمد فرج پور
سرپرست اسبق وزارت جهاد کشاورزی می گوید: تمام حوزه‌هاي آبی کشور دچار تنش هستند و با ابرچالش آب مواجه شده ایم و علت این امر علاوه بر تغییرات اقلیمی، عوامل انسانی است و ما دانسته و ندانسته در این بحران سهیم شده ایم.

مهندس عباس کشاورز که در میزگرد احیای دریاچه ارومیه بایدها و نبایدهای خانه توسعه آذربایجان در اتاق بازرگانی تبریز سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: ایجاد ۶۰۰ هزار هکتار باغ آبی و پیوند زراعت ایران به محصولات آب خور و تبخیر از یکسو و تغییرات محسوس در رفتار با خاک و زمین و اسراف و قدر لازم آب را ندانستن از سوی دیگر و کشاورزی سنتی و آب بر همه و همه ما را با ابر چالش آب مواجه کرده است.

مهندس عباس کشاورز افزود: کاهش تقاضای آب در همه صنوف؛ روی آوری به آبیاری قطره ای، افزایش بهره وری، جایگزینی تولید محصولات باغی و زراعی کم آب بر و تغییر نگاه عموم به استفاده بهینه آب در همه امور می تواند به کاستن بخشی از ابرچالش آب در ایران کمک کند.

رییس اسبق انجمن آبیاری و زهکشی ایران افزود: کارشناسان در دهه های گذشته به جریان خشکیدن دریاچه ارومیه هشدار دادند و متاسفانه این هشدارها را جدی نگرفتیم به حفر چاه در جوار آن پرداختیم. محصولات آب بر بیشتر را توسعه دادیم. جلو ورود طبیعی آبها را گرفتیم. هزاران هکتار باغ ایجاد کردیم و رفتارمان با آب و خاک سواحل دریاچه ارومیه را درست تنظیم نکردیم و بهره وران و کشاورزان و روستاییان را آموزش ندادیم و این دریاچه امروز به این روز افتاده است و دل هر دوستدار طبیعت و ایران عزیز را آزرده خاطر می کند و امروز تدابیر ملی و محلی می‌خواهد تا به احیای مجدد آن بپردازیم و احیای و برگردان حیات به آن در واقع نجات مردم آذربایجان است و تاریخ ما را در به چنین انداختن دردناک و تاریک دریاچه ارومیه نمی بخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.