کمال تبریزی در جمع خبرنگاران تبریزی تاکید کرد؛

نباید تمام فیلم های کشور به زبان فارسی باشد!

تبریز میزبان نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در مهر ۱۴۰۲

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی/ شهرام صادق زاده: کارگردان برجسته کشور در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی از برگزاری نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با تاکید بر ترویج تولیدات هنری و سینمایی به زبان های مختلف اقوام داخل کشور در تبریز خبر داد.

کمال تبریزی به همراه مهدی حیدری فعال حوزه فیلمسازی کشور در اولین نشست خبری این جشنواره حضور یافته و به تشریح ضرورت برگزاری جشنواره ای به گستردگی اقوام رنگارنگ ایران پرداخت و عنوان کرد که این جشنواره یک قدم موثر در پیشبرد زندگی مسالمت آمیز اقوام ایرانی بوده و ادوار آتی آن باید به صورت بین المللی عملیاتی گردد.

▪️اتحاد اقوام ایرانی در راستای حفظ تمامیت اراضی کشور

رئیس جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در این نشست خبری گفت: تنوع فرهنگی اقوام ایرانی دارای ظرفیت های بالقوه است و این جشنواره با زبان هنر سینما این تنوع فرهنگی و ظرفیت ها را به نمایش خواهد گذاشت.

مهدی حیدری افزود: مهم ترین پیام و هدف این جشنواره نمایش اتحاد اقوام ایرانی در راستای حفظ تمامیت اراضی کشور و خنثی کردن تبلیغات کاذب رسانه ای دشمنان است و تبریز میزبان شایسته ای برای این رویداد هنری خواهد بود.

وی اضافه کرد: کشور ایران در طول تاریخ به سبب وجود برخی موضوعات همیشه مشکلاتی را شاهد بوده و همین موضوع باعث شده در جشنواره ملی اقوام ایرانی به موضوعات دوستی، همنشینی و زیست مسالمت آمیز بیشتر توجه ها مدنظر قرار گیرد.

حیدری با بیان اینکه پتانسیل موجود در حوزه گردشگری، قوم نشینی، جغرافیای منطقه، فرهنگ و آیین و رسوم از محورهای اصلی این جشنواره به شمار می رود تاکید کرد: آثار ارسالی به این جشنواره در قالب فیلم داستانی، فیلم کوتاه، انمیشن، مستند و غیره خواهد بود و به دلیل توجه به آداب و رسوم و آیین و فرهنگ اقوام باید فیلم ها زیرنویس هم داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره ملی اقوام ایرانی در تقویم وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت شده است اظهار کرد: این رویداد هنری بزرگ از ۵ تا ۱۱ مهر ماه سال ۱۴۰۲ در تبریز برگزار خواهد شد و قرار است آثار ارائه شده در آن، همزمان در ۱۵ شهر قوم نشین ایران نیز اکران گردد.

▪️میزبانی تبریز برای ایجاد اتحاد و یکپارچگی اقوام ایرانی

دبیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نیز در نشست خبری این رویداد بزرگ هنری گفت: این جشنواره با هدف معرفی پتانسیل اقوام کشور مهرماه سال جاری، همزمان با هفته وحدت و هفته جهانی گردشگری به صورت ملی در تبریز برگزار خواهد شد.

کمال تبریزی افزود: اینکه عده ای معتقدند باید تمام تولیدات سینمایی به زبان رسمی کشور باشد برخلاف گستردگی، زیبایی های نهفته در بین اقوام، زبان ها، گویش های مختلف و متفاوت موجود در ایران است لذا این فستیوال می تواند خاستگاه خوبی داشته و بسیاری از شائبه های فرهنگی و قومیتی موجود را شفاف نماید.

این کارگردان بنام کشور اضافه کرد: جامعه امروز ما نیازمند تولیدات سینمایی به زبان های مختلف اقوام بوده و این مزیت و ظرفیت بسیار بزرگی برای ایجاد اتحاد، یکپارچگی و زندگی صمیمی اقوام است و باید زودتر از اینها برگزار می شد و باید به ایده درخشان آن آفرین گفت.

تبریزی تاکید کرد: هدف اصلی برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در تبریز توجه به استعدادیابی جوانان فعال در این حوزه، شناساندن ظرفیت ها و مزیت های گوناگون اقوام ایرانی، ارائه ساخته های استان های قوم نشین، معرفی فرهنگ، آداب و سنن اقوام ایرانی و تشویق فیلم سازان جوان قوم نشین کشور به شمار می رود.

وی گردشگری، اقتصاد، جغرافیای اقوام، فرهنگ، آیین ها و آداب و رسوم اقوام مختلف را از محورهای اصلی و مهم جشنواره فوق اعلام کرده و گفت: قرار است فراخوان این جشنواره تا هفته آینده منتشر شود و بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد ۵ تا ۱۱ مهر ماه سال جاری زمان برگزاری آن خواهد بود.

▪️تقویت تبریز در عرصه سینما برای پرچمداری اتحاد ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مجموعه تحت مدیریت وی حمایت کامل از برگزاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را به عمل خواهد آورد گفت: اینکه استاد عرصه فیلم و سینمای کشور همچون کمال تبریزی قبول مسئولیت در این رویداد کرده اند برای ما جای بسی افتخار و ارزش دارد.

سیدمحمدحسین بلاغی مبین افزود: بدون تردید این جشنواره در جریان فیلم آذربایجان شرقی و سایر اقوام ایرانی بسیار موثر و مفید خواهد بود و امیدواریم رویدادی مانگار برای تبریز و ایران باشد.

وی، ایران فرهنگی را بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی دانست و با بیان اینکه اقوام ظرفیت بسیار وسیع برای ارائه داشته های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هستند اظهار کرد: حفظ یکپارچگی و کیان ایران باید هدف تمام فعالان هنری و فرهنگی باشد که در این میان همواره تبریز پرچمدار اتحاد ایران بوده و این موضوع در عرصه هنر و سینما نیز باید تقویت شود.

بلاغی از همراهی دستگاه های فرهنگی آذربایجان شرقی برای برگزاری باشکوه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی خبر داد و اضافه کرد: شعار ما در حوزه فرهنگ، مردمی سازی است و برگزاری این جشنواره توسط بخش خصوصی نیز در همین راستا می تواند تعریف گردد.

وی تاکید کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی در راستای بهتر و پربارتر برگزار شدن اولین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی جایزه ویژه ای برای رسانه های گروهی در نظر گرفته است تا بازتاب این رویداد ملی گسترده تر باشد.

شایان ذکر است نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی که در تقویم وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت شده است از ۵ تا ۱۱ مهر ماه سال ۱۴۰۲ در تبریز برگزار خواهد شد و قرار است آثار ارائه شده در آن، همزمان در ۱۵ شهر قوم نشین ایران نیز اکران گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.