ریشه نا آرامی ها در فرانسه

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

فرانسه پس از کشته شدن یک نوجوان توسط پلیس به مثابه به آتش کشیده شدن انبار باروت شعله ور شده و گویا این شورش را سرِ باز ایستادن نیست.

ظاهرا این ناآرامی نشان می دهد که مسئله فراتر از کشته شدن یک نوجوان به دست پلیس فرانسه می‌باشد، این حادثه مانند جرقه‌ای بود که خشم گسترده ‌ای را برای مدتی طولانی میان فرانسوی‌ها شعله ور کرد و دلایل آن همیشه در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی وسیاسی این کشور  موجود است که رسانه های غربی از آن به عنوان “انقلاب در هوای فرانسه” یاد کرده اند.

این ناآرامی ها نشان می دهد که مردم فرانسه از سیاست های دولت ماکرون به شدت ناراضی هستند چرا که هنوز امانوئل ماکرون،رئیس جمهوری فرانسه از بحران اصلاح سیستم بازنشستگی فرانسه بیرون نیامده بود که با شعله ور شدن شهرهای مختلف این کشوردر نتیجه کشته شدن نائل المرزوقی با چالشی خطرناک روبرو شد. این خشم مردمی بی‌دلیل نیست بلکه ماهها قیل  از زمان امضای قانون اصلاح سیستم بازنشستگی فرانسه شروع شده که براساس آن سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال افزایش می‌یابد. این اصلاحیه که محبوبیت چندانی میان فرانسوی‌ها به دست نیاورد،اعتراضات بی‌سابقه‌ای را در کشور به شکل تقریبا هفتگی به راه انداخت که اوج آن هفتم ماه مارس بود و بیش از ۱ میلیون تظاهرکننده به خیابان‌ها رفتند و تنش شدیدی میان تظاهرکنندگان و پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه رخ داد. قبل از آن هم اعتراض جلیقه زردها درسال ۲۰۱۹ زمینه ساز نارضایتی اجتماعی فرانسویان را از دولت ماکرون نشان داده بود. ناآرامی ها در فرانسه علاوه بر ریشه اجتماعی ریشه اقتصادی نیز دارد. فرانسه دومین اقتصاد بزرگ اروپا با بحران مالی دست به گریبان است. در ماه‌های گذشته ده‌ها هزار فرانسوی در اعتراض به عدم دریافت حقوق، افزایش قیمت‌ها و تشدید بحران انرژی تظاهرات کردند. این کشور با تورم بی سابقه ای روبرو هست که نتیجه آن روی افزایش قیمت مواد غذایی تاثیر داشته است. سیاست خارجی مکرون و موضع ضدروسی وی در جنگ اوکراین نیز  باعث شده منابع گران جایگزین منابع ارزان انرژی روسیه شود واین موضوع باعث تاثیر منفی بر اقتصاد فرانسه شود. در یک کلام بحران اقتصادی گریبانگیر فرانسه باعث افزایش فاصله طبقاتی شد وثروتمندان در دولت مکرون آزادی عمل بیشتری یافته اند. در واقع در دولت ماکرون ثروتمندان به عنوان اقلیت برخوردار از اکثریت کم درآمد بیشتر مورد توجه هستند تا جایی که به مکرون “رئیس جمهور ثروتمندان”! لقب داده اند.  بنابراین شعله ور شدن عصبانیت مردم از یک قتل نه تنها اعتراض به رفتار پلیس بلکه مربوط به نحوه حکمرانی ماکرون در سال های اخیرمی باشد و به نظر می‌رسد هرج و مرجی که فرانسه را در برگرفته نشانه مشکلات عمیق‌تری است که جامعه فرانسه را درگیر کرده است.  در یک کلام می توان نتیجه گرفت بحران های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دولت مکرون دست به دست هم داده و بیانگر بحرانی عمیق در فرانسه است و اعتراضات و ناآرامی‌های مردمی، حتی اگر به دلایل مستقیم مانند کشته شدن نائل المرزوقی مرتبط باشد، در هر دورهای خشونت‌ بارتر می‌شود. بنابراین قرانسه برای رفع بحران نیاز به تفییرات واقعی و اساسی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.