موسسه رازی از مراکز مهم تولید واکسن است

عصرآزادی آنلاین/ رئیس سازمان دامپزشکی کشور، با اشاره به همکاری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در برگزاری  دوره آموزشی برای کارشناسان آفریقایی گفت: به پشتوانه توانمندی های داخل کشور، برگزاری این دوره ها برای کشورهای متقاضی گسترش خواهد یافت.
دکتر وحید صالحی در حاشیه بازدید از کارگاه آموزشی در مورد تولید و کنترل کیفی واکسن های دامپزشکی و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی که با همکاری سازمان دامپزشکی و توسط محققان موسسه رازی برای کارشناسانی از کشور مالی در  این مجموعه در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران گفت: پیرو برنامه ریزی های وزارت امور خارجه مبنی بر توسعه مراودات با سایر کشورها، برنامه انتقال دانش فنی ساخت واکسن با دعوت از کارشناسانی از کشور آفریقایی مالی توسط وزارت امور خارجه تدارک دیده شد و سازمان دامپزشکی افتخار میزبانی از  این گروه را به عهده داشت.
وی با بیان این که این دوره با هماهنگی نهادهای مرتبط مانند دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و دفاتر تخصصی سازمان دامپزشکی برنامه ریزی و میهمانان در مجتمع آموزشی امام خمینی (ره) مستقر شدند، افزود: مدعوین این دوره آموزشی در دو هفته نخست، در مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاه های مرجع و مطالعات اپیدمیولوژیک سازمان دامپزشکی آموزش دیدند و سپس به مدت یک هفته در دوره اپیدمیولوژیک کوتاه مدت در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شرکت کردند.
دکتر صالحی اضافه کرد: با توجه به این که موسسه رازی از مراکز مهم و اصلی تولید واکسن های دامپزشکی کشور است، یک دوره آموزشی به مدت دو هفته نیز توسط اساتید این موسسه برای کارشناسان آفریقایی برگزار شد و در موضوعات و شاخه های مختلف، تحت آموزش قرار گرفتند و 28 تیرماه نیز مراسم اختتامیه این دوره آموزشی برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور، تولید واکسن، انتقال دانش فنی و تجهیزات مرتبط با واکسن سازی را از اهداف این دوره 43 روزه عنوان کرد و گفت: با توجه به توانمندی های بسیار بالای داخل کشور در زمینه واکسن سازی و به پشتوانه دانش فنی موجود، قادر به ساخت و تولید انواع واکسن های دام و طیور هستیم و افتخار می کنیم که روز به روز در صنعت تولید واکسن و دارو رشد کرده و بی نیاز از بسیاری از اقلام وارداتی شده ایم.
وی، با اشاره به این که کارگاه فوق نخستین مورد از سلسله دوره های آموزشی در زمینه واکسن برای کشورهای متقاضی است، افزود: با برخی کشورهای آمریکای جنوبی نیز برای انتقال دانش و تکنولوژی و برگزاری دوره های آموزشی مذاکراتی صورت گرفته و با همکاری وزارت امور خارجه و تیم حاضر، این دوره ها برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان این نشست، با همراهی دکتر علی اسحاقی رئیس موسسه رازی از موزه دائمی روابط عمومی موسسه بازدید کرد.
براساس این گزارش، دوره فوق با هدف آشنایی با شیوه تولید واکسن و فراورده های بیولوژیک از جمله نحوه جداسازی عوامل بیماری زا، تهیه بذر واکسینال، تولید، کنترل کیفیت، تضمین کیفیت واکسن، همچنین تعمیر و نگهداری تجهیزات مرتبط با صنعت واکسن سازی و با همکاری مدیریت های تولید، کنترل کیفیت، تضمین کیفیت و مدیریت فنی و مهندسی موسسه رازی برگزار شده است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.