هوش مصنوعی؛ امکان ها و محدودیت‌ ها!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

هوش مصنوعی (AI) که مخفف Artifical Intelligence می باشد، هوشی است‌ که توسط ماشین ها ظهور می کند در مقابل هوشطبیعی که توسط موجودات زنده از جمله انسان نمایش می یابد. کلمه هوش نشان دهنده امکان استدلال است و اینکه هوش مصنوعی میتواند به توانایی استدلال دست یابد یا خیر مورد اختلاف محققان است.

از سال ۱۹۵۶ که هوش مصنوعی تبدیل به شاخه ای آکادمیک شد تا کنون که کاربردهای متفاوتی دارد، دچار تحولی شگرفشده است، از جمله در موتورهای جستجوی پیشرفته مثل گوگل و یا سامانه توصیف گر همانند یوتیوب، آمازون، نتفلیکس و یا فهم زبانانسان ها مانند سیری و آمازون الکسا، خودروهای خودران تسلا، هوش مصنوعی مولد مانند چت جی بی تی، تصمیم گیری خودکار و یارقابت در بالاترین سطوح سامانه های استراتژیک همچون شطرنج و اخیرا نیز تقلید صدای افراد و …نشان از توانایی بالای ماشین هادارد.

خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی به ربات ها فکر می کنند و تصور می کنند که منظور از هوش مصنوعی همانربات های بی احساسی هستند که برای انجام راحت تر کارها طراحی شده‌اند و قرار است در آینده جای انسان ها را بگیرند. مسئولاین نوع تفکر به احتمال زیاد فیلم های علمی و تخیلی است اما واقعیت با آنچه که تصور می شود تفاوت دارد. هوش مصنوعی در واقعتکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوتدارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.

آمار زیر، وضعیت رشد هوش مصنوعی را نشان می‌دهد:

– در سال ۲۰۱۴، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در استارتاپ‌های هوش مصنوعی سرمایه گذاری شد که نسبت به سال قبل، ۳۰۰ درصد افزایشداشت (بلومبرگ).

– تا سال ۲۰۱۸، ۶ میلیارد دستگاه، به صورت پیش فرض، درخواست پشتیبانی می‌کنند (گارتنر).

– تا پایان سال ۲۰۱۸، «دستیارهای دیجیتال مشتری»، مشتریان را از طریق چهره و صدا تشخیص می‌دهند (گارتنر).

– هوش مصنوعی، تا پایان دهه، جایگزین ۱۶ درصد مشاغل آمریکایی خواهد شد (فارستر).

– ۱۵ درصد از کاربران تلفن‌های اپل از قابلیت تشخیص صدا Siri استفاده می‌کنند (BGR).

در هر صورت کاربردهای این تکنولوژی، از رتبه‌بندی صفحات وب گرفته تا طراحی لباس بر اساس سلیقه کاربران، بسیار متفاوت وگسترده است.

دیدگاه‌های مختلفی پیرامون هوش مصنوعی وجود دارد. عده‌ای نسبت به این تکنولوژی بسیار خوش‌بین هستند و آن را نعمتی برای بهبود زندگی انسان ‌ها می‌دانند. در مقابل، گروهی نیز هستند که معتقدند استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند برای انسان فاجعه بار باشد.

مزایایی که می توان برای آن شمرد پایین آوردن اشتباه و خطای انسانی، تصمیم گیری درست، بکارگیری آن در شرایط مخاطره آمیز بهعنوان مثال در کف اقیانوس ها و امکان کار کردن مداوم با آن. در مقابل برخی معتقدند هزینه بالای دسترسی به آن، وابستگی به ماشینها و جایگزینی آن با مشاغل کم مهارت (نمونه‌ای از این موضوع، مفهوم اتومبیل‌های بدون راننده است. اگر این نوع اتومبیل‌ها آغاز به کارکنند، میلیون‌ها راننده در آینده بیکار خواهند شد. ) معایبی است که بر آن می‌شمرند.

بنابراین تکنولوژی که تخمین زده می شود سهم آن در اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵ تریلیون دلار برسد موضوعی است که جوامعبشری را به فکر می اندازد.

سوای مزایای بسیاری که این تکنولوژی در زندگی بشریت ایجاد خواهد کرد احتمال سواستفاده هکرها از آن، نقض حریم خصوصیافراد، سو استفاده از آن در سینما و موسیقی و تقلید صدا مخاطراتی است که بابد برای آن چاره ای اندیشدیده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.