افزایش نرخ رشد اقتصادی؛ نیازمند افزایش سرمایه گذاری!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

در برنامه هفتم توسعه بخش مهمی به جذب سرمایه گذاری به خصوص سرمایه گذاری خارجی اختصاص دارد زیرا که در آسیب شناسیعدم تحقق برخی از اهداف برنامه ششم، برنامه هفتم در نظر دارد این موانع را برطرف کند.

بر این اساس برای هدف‌گذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی، راهکارهایی از سوی دولت تمهید شده که تدوین برنامه تأمین مالی در پایانهر سال برنامه و تأمین مالی خارجی ۱۰ میلیارد یورویی ( ۱۱ میلیارد دلار) سالانه از جمله آن ها است.

راهکار دولت برای رسیدن به این رشد اقتصادی، شامل تدوین برنامه تأمین مالی در پایان هر سال برنامه، تأمین مالی خارجی ، تسهیلصدور مجوزهای کسب و کار و مردمی‌سازی و مولد‌سازی شرکت‌ها و دارایی‌های دولتی، طرح‌های کلان پیشران و زنجیره ارزش و احکامحوزه‌های انرژی، مسکن، ترانزیت، سلامت و… عنوان شده است.

البته کارشناسان امر نظر دیگری دارند. آنها معتقدند اگر در دهه پیش روی میلادی یعنی ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ نتوانیم یک تریلیون دلار سرمایهجذب کنیم فاصله ما با اقتصاد کشورهای رقیب منطقه ای یعنی ترکیه و عربستان ببشتر شده و حتی دست نیافتنی خواهد شد و اقتصادکشورهایی نظیر پاکستان و امارات هم از ما پیشی خواهند گرفت . موضوعی که در برنامه هفتم کمتر دیده شده است.

در حال حاضر اقتصاد ترکیه حدود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار، اقتصاد عربستان یک هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار و اقتصاد ایران یک هزار۳۰۰ میلیارد دلار است و در مقام مقایسه کشورهایی مانند امارات رشد پر شتاب داشتند و فاصله خود را با کشور ما کمتر کرده اند.

در واقع برای جلوگیری از تداوم و تشدید ناترازی های انرژی و برق و آب، صندوق های بازنشستگی، فرسودگی زیر ساخت ها، فرسایشزمین و دیگر ناترازی ها نیازمند جذب سرمایه هستیم.

کارشناسان معتقدند برای رفع این ترازی ها و رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب برنامه هفتم یعنی سالانه ۸ درصد نیازمند جدب یک تریلیون دلار سرمایه در عرض ۵ سال آینده هستیم. این در حالی است که در دهه گذشته متوسط ۱/۵ میلیارد دلار! جذب سرمایه داشتهایم.

برای این‌ مهم و جذب یک تریلیون دلار طی برنامه هفتم، دولت نیازمند تغییر نگرش بنیادین در حکمرانی اقتصاد داخلی، حل مسائل بین المللی،بهبود وضعیت و محیط اقتصاد کلان، تقویت حقوق مالکیت و امنیت سرمایه گذاری و در یک کلام جذاب سازی اقتصاد ایران برای سرمایهگذاری است. موضوعی که دولت هنوز فاصله زیادی با آن دارد.

در پایان وقتی که دولت های رقیب در منطقه به عقیده متخصصین امر وارد موج سوم دانایی شده اند ما زمانی برای از دست دادن نداریم و اگر دیر بجنبیم دچار خسران و حسرت خواهیم شد. فاصله ما با این کشورها بیشتر شده و دیگر فرصتی برای جبران آن نخواهیم داشت. در یک کلام برای افزایش نرخ رشد نیازمند افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد ایران هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.