سلامتی ایرانیان؛ قربانی رانت و بی عدالتی

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

در خبرها آمده است در اتفاقی کم سابقه  دو فایل اکسل در فضای مجازی از لیست پزشکان سهمیه ای در دو دوره رزیدنتی (دستیاری) منتشر شده است و اسامی پزشکانی که از طریق سهمیه های خاص – شما بخوانید رانت –  وارد دوره دستیاری پزشکی شده اند،  در بازه زمانی دو دوره برای مردم شفاف شده است. موضوع پذیرش سهمیه ای پزشکان آن هم در دوره رزیدنتی، سال هاست حساسیت مردم را به صورت عام و جامعه پزشکی را به صورت خاص برانگیخته است ولی هیچگاه ابعاد وسیع این بی عدالتی در سیستم آموزش پزشکی  و رانت خواری توسط عده ای بی سواد بی لیاقت که به طور مستقیم با جان انسان ها سر و کار دارند و بیمار را به چشم کالای سوداگری می نگرند، آشکار نگردیده بود.

مسئله پذیرش سهمیه ای در کنکور بسیار مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته ولی این که در علوم پزشکی و به ادعایی پذیرش ۷۰ درصدی در رزیدنتی از طریق سهمیه موضوعی است که نمی توان به سادگی از آن عبور کرد هر چند که این موضوع قانونی بوده و پذیرش ازطریق سهمیه در قانون آمده باشد اما قرار نیست قانون غلط که آسیب فراوان به بهداشت و سلامت جامعه وارد می کند، مقبول و مورد احترام و تمکین باشد.

در علم پزشکی آنچه مسلم است داشتن سطح علمی لازم برای تحصیل می باشد زیراکه مستقیما با جان مردم سر و کار دارد. با اعمال سهمیه بندی چه بسی جوانان مستعد و باسوادی که با پر شدن ظرفیت از این نوع سهمیه ها از ادامه تحصیل بازمانده و یا راه مهاجرت را در پیش گرفته اند. واکنش جامعه متخصصین پزشکی و دانشجویان پزشکی به این پدیده شوم  با موج گسترده ای روبه رو شده است. آنها در نوشته‌ها و واكنش‌‌هاي خود به افرادي اشاره مي‌كنند كه در سال‌هاي گذشته ازتلاش و پشتكار خود براي رسيدن به چنين موقعيتي سخن مي‌گفتند و حتي چندين ‌مورد در شبكه‌هاي اجتماعي و يوتيوب به ديگران درس تلاش مي‌دادند اما حالا مشخص شده كه دست‌كم بخشي از موقعيت كنوني آنها محصول رانت و بی عدالتی است.

در هر صورت لو رفتن لیست این دو دوره عواقب و واکنش های جدی در سطح عموم داشته و بی اعتمادی مردم به جامعه درمانی را به سبب سطح پایین خدمات درمانی در کشور صد چندان کرده است. این در حالی است که در ایران کم نیستند پزشکان حاذقی که بدون سهمیه وارد دانشگاه و دوره های تخصصی و منشاء خدمات شایانی برای مردم شده اند دود این بی عدالتی و در نتیجه بی اعتمادی مردم به چشم این سرمایه های بی بدیل می رود. در اینجاست که هر انسان عادل و شریفی بهتر است به پزشکانی که سوار بر موج مهاجرت نخبگان آن سوی آب ها را برای کار و زندگی انتخاب می کنند، حق بدهد.

از دیگر سو بهتر است نیش و تیغ برنامه های انتقادی رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما – که در تخریب سیمای پزشکان هیچ دریغ نکرده است. – متوجه مسئولان اجرایی و قانون گذاران شود و سیستم ناعادلانه و رانتی را برای یک بار هم که شده به چالش بکشند.

اما واکنش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متفاوت و از زاویه دیگری است و آن را به سال های گذشته ارتباط داده اند. پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به فهرستی از اسامی پزشکان متخصص سهمیه‌ای که در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده، اظهار کرد:  فایلی که از سوی یک رسانه در موضوع اسامی پزشکان متخصص سهمیه‌ای مورداشاره قرار گرفته،  هیچ گونه ارتباطی به آزمون دستیاری امسال ندارد.

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص سهمیه دستیاری پزشکی به قانون عمل می کند و  قانون‌گذار، خودمعیارهای سنجش صلاحیت علمی افرادی را که از طریق سهمیه پذیرش می‌شوند، مشخص کرده است.

در پایان باید خاطر نشان ساخت موضوع سهمیه بندی در چنین سطحی حتما مورد بررسی مجدد قرار گیرد تا در وهله اول باعث دلسردی پزشکان مستعد، دارای سطح علمی بالا و صدالبته جامانده از ادامه تحصیل در مقطع بالاتر نشود و در وهله دوم اعتماد عموم را به پزشکان متخصص فارغ التحصیل از دانشگاه های کشور خدشه دار نسازد. حال که برنامه هفتم توسعه در حال بررسی است این‌موضوع یک بار برای همیشه باید حل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.