سفر معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان بناب؛

آذربایجان شرقی در صف اول امنیت غذایی کشور است 

عصرآزادی/ سرویس شهرستانها: معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی به منظور بازدید و بررسی مشکلات به شکل میدانی در جریان محصولات باغی، واحدهای تولیدی صنایع خشکبار شهرستان بناب و از همه مهمتر در بحران کم آبی کشاورزان دشت  بناب قرار گرفت.
محمدمهدی برومندی در حاشیه این بازدید مشکل اساسی و عمده این شهرستان را در بخش تولید، کم آبی و خشکسالی و بحران کم آبی  اشاره کرد و گفت: بایستی در یک هماهنگی حداکثری بین همکاران ما در وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و با هماهنگی ها و همکاری های وزارت محترم کشور و مجموعه محترم استانداری و فرمانداری که همیشه در کنار واحدهای تولیدی هستند انجام گرفته و بایستی برای ارتقای بهره وری بخش کشاورزی و بهره وری آب تلاش کنیم.
وی افزود: تصمیماتی که در وزارتخانه انجام دادیم برای مصرف آب و استفاده صحیح و نفوذ دانش در بخش کشاورزی به ویژه در حوزه آب و استفاده از روشهای نوین آبیاری و تولید برای استان و شهرستان بناب تصمیماتی خواهیم گرفت که حتما به توسعه و پایداری تولید کمک شایانی خواهیم کرد.
برومندی در ابتدای این سفر از نزدیک در باغات منطقه دشت بناب، واحدهای تولیدی خشکبار حضور پیدا کرد و نقش آذربایجان شرقی و شهرستان بناب را در  تولیدات خشکبار بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: آذربایجان شرقی در سطح کشور در صف اول امنیت غذایی کشور قرار گرفته است  و بیش از ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی  تولید می کند و سالانه روانه بازهای داخل و خارج می کند.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کردد: حدود یک میلیون تن از محصولات باغبانی کشور در آذربایجان شرقی تولید می شود و شهرستان بناب یکی از قطب های تولید خشکبار و فرآوری کشمش در این منطقه بوده که سالانه بیش از ۲۵۰ هزارتن انواع محصولات کشاورزی به ویژه کشمش در این شهرستان تولید و علاوه بر تامین نیازهای بازار داخل به چهل کشور دنیا از جمله  اوراسیا، اروپا و حوزه خلیج فارس صادرات انجام می دهند و یکی از قطب های مهم تولید میوه و محصولات باغبانی به شمار می رود.
وی در ادامه این سفر از شهرک جدید گلخانه ای در حال ساخت بناب بازدید کرد و پیشرفت فیزیکی آن را مطلوب عنوان کرد و گفت: توسعه گلخانه ها و برای تولیدات محصولات گلخانه ای با توجه به مسئله کم آبی، انتقال سبزی و صیفی کشور به درون گلخانه ها یکی از گامهای دولت سیزدهم بوده و در تلاش هستیم که زیرساخت های لازم این شهرک هرچه سریعتر تکمیل شود و تسهیلات لازم برای سرمایه گذاران حوزه شهرک گلخانه ای که در حال فعالیت هستند حتماً پرداخت انجام بگیرد.
برومندی در ادامه از بزرگترین کارخانه خشکبار مانی در شمالغرب کشور بازدید کرد و این کارخانه را مجهزترین کارخانه و زنجیره تکمیل برای صنایع تبدیلی و خشکبار عنوان کرد و گفت: در طی بازدید از این کارخانه عظیم خشکبار مشکلات سرمایه گردش، تامین نیازهای اولیه مشکلات خود را مطرح نمودند و تصمیم گرفتیم در کمترین زمان مشکلات واحدهای تولیدی را حل و فصل نماییم.

 

▪️کشاورزانی که از الگوی کشت ابلاغی تبعیت کنند حمایت جامع می شوند

در انتهای سفر یک روزه معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی به شهرستان بناب، نشست بررسی مشکلات کشاورزان شهرستان بناب با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، نماینده مردم بناب در مجلس، مسئولان محلی و جمعی از کشاورزان و صاحبان صنایع خشکبار تشکیل یافت مشکل اساسی و عمده شهرستان بناب در بخش تولید، کم آبی و خشکسالی و بحران آب اعلام گردید.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به ضرورت استفاده از روش‌های نوین در کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در همین راستا اولین گروه که می‌بایست برای تغییر الگوی کشت و به طور کلی تغییر روش کشاورزی پیش قدم شوند کشاورزان هستند.
اکبر فتحی با اشاره به مطالبه کشاورزان شهرستان بناب در خصوص حقابه کشاورزی افزود: قطعاً جهاد کشاورزی به دنبال پرداخت حقابه کشاورزی شهرستان‌های استان به خصوص بناب است و قطعاً پیگیر موضوع هستیم.
وی با اشاره به استفاده از روش‌های قدیمی در کشاورزی شهرستان بناب اضافه کرد: کشاورزان می‌بایست از روش‌های جدید برای بهبود محصولات خود استفاده کنند و در مرحله آخر از سمپاشی استفاده کنند.
فتحی خاطرنشان کرد: در جهان امروز سموم کشاورزی می بایست در حداقل خود استفاده شوند اما متاسفانه در کشاورزی کشور ما در روز اول به موضوع سمپاشی محصولات پرداخته می‌شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه بر لزوم تغییر الگوی کشت در کشاورزی بناب تاکید کرد و یادآور شد: متاسفانه با وجود اینکه در بناب مشکل کمبود آب داریم برخی از کشاورزان همچنان پیاز و گوجه فرنگی کشت می‌کنند.
وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی با این گونه کشاورزان که از تغییر الگوی کشت ما تبعیت نمی‌کنند حمایت جامع نخواهد کرد و قطعاً خودشان مسئول کم آبی در اراضی کشاورزی خودشان هستند.
فتحی در پایان با اشاره به گلایه شهروندان از قطع شدن روزانه و برنامه ریزی شده برق چاه ‌های آب در شهرستان بناب گفت: این موضوع ربطی به جهاد کشاورزی نداشته و بحث ملی و مربوط به وزارت نیرو می‌باشد ولی ما مخالف قطع بودن برق حوزه کشاورزی بوده و هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.