حرکت مرزی ترین استان شمالغرب کشور به سوی احیای واحدهای تولیدی راکد از نگاه "عصرآزادی"

آذربایجان غربی بر روی ریل صنعت

????عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

آذربایجان غربی از جمله استانهای با سهم اندک از صنعت کشور است که از سالهای گذشته با ناملایماتی روی پای خود ایستاده است و با همکاری و همیاری بخش خصوصی قرار است بر روی ریل صنعت گام برداشته و پس از عبور از پسوند استان محرومبه پسوند استان صنعتیدست یابد.
به بیان بهتر، در سالهای نه چندان دور، آذربایجان غربی را به عنوان استانی صنعتی نمیشناختند که شاید برخیها هنوز هم بر این باور صحه نمیگذارند ولی با تلاشهای صورت گرفته به ویژه در حوزه بخش خصوصی و اهتمام سرمایه گذاران، صنایع خوبی در این منطقه از آذربایجان که بیشتر در حوزه صنایع کوچک هستند شکل گرفته و قوت یافت.
با توجه به آمارهایی که در این خصوص ارائه شد، میتوان دریافت که گامهای اولیه برای احیای واحدهای تولیدی در آذربایجان غربی به خوبی برداشته شده و میتوان در سه سال آینده، اقدامهای بسیار موثرتری در راستای بهبود وضعیت صنعتی این استان و همچنین ارتقای شاخصهای اقتصادی و اشتغال در استان محرومی نظیر آذربایجان غربی برداشت؛ امری که البته به اهتمام همه مسئولان نیاز دارد

▪️پیشرفت اول

احیای واحدهای تولیدی در آذربایجان غربی همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان در این استان بوده است؛ امری که توانسته زمینه اشتغال را فراهم کرده و حتی در رونق صادرات نیز نقشی بزرگ به این استان بدهد.
در حقیقت، آذربایجان غربی یکی از استان‌های کشور به شمار می‌رود که بازیگر اول اقتصادی در آن، بخش کشاورزی و البته خدماتی نظیر تجارت و شاخه‌های آن است و از دیرباز، به عنوان استانی صنعتی شناخته نشده است.
از سال‌های طولانی گذشته که صنعت در کشور شکل گرفته و در استان‌های مختلف ریشه دوانده، آذربایجان غربی با وجود دارا بودن ظرفیت‌های بسیار خوب در حوزه توسعه صنعتی، نتوانسته در این خصوص توفیق زیادی به دست آورد و در حال حاضر، یکی از کمترین آمار مربوط به اشتغال در استان به بخش صنعت اختصاص دارد.
همین صنایع کم و عمدتاً در داخل شهرک‌های صنعتی نیز در سال‌های گذشته متاثر از وضعیت اقتصادی در کشور و برخی مشکلات و موانع پیش رو به ویژه در حوزه تحریم بوده و در بسیاری موارد یا میزان کارکرد و فعالیت خود را کم کرده و یا حتی، نتوانسته‌اند دوام بیاورند و راکد یا تعطیل شده‌اند.
در یکسال گذشته، فعالیت‌های گسترده‌ای برای بهبود وضعیت صنعت در آذربایجان غربی شکل گرفته و بخشی از آن نیز زمینه بهبود وضعیت صنایع راکد و غیرفعال را فراهم کرده است لذا احیای واحدهای راکد، افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی نیمه فعال و یا حتی با فعالیت کمتر، ارائه تسهیلات در حوزه‌های مختلف به ویژه سرمایه در گردش و همچنین رفع مشکل با نهادهایی نظیر تامین اجتماعی و امور مالیاتی از جمله اقداماتی بوده که در یکسال گذشته صورت گرفته است.

▪️پیشرفت دوم

بر اساس آمار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور تا پایان تیر ماه سال جاری، ۱۹۴ واحد راکد احیا و ظرفیت ۲۶۱ واحد تولیدی که زیر ظرفیت فعالیت می‌کردند، افزایش یافته شده است.
بیشترین واحدهای احیا شده به ترتیب در استانهای آذربایجان غربی، تهران و مرکزی بوده که به ترتیب  ۲۰، ۱۷ و ۱۷ واحد در آنها احیا شده اما در ایلام، خراسان شمالی و هرمزگان در سال جاری هیچ واحدی احیا نشده است!
یکی از ابتکاری ترین طرح‌ها در حوزه حمایت از صنعت آذربایجان غربی، اجرای برنامه ای با عنوان یکشنبه‌های تولید یا حمایت از تولید است که پس از ۷۸ هفته روز به روز باروری آن افزایش می یابد و امروز به مدد این طرح و البته رفع موانع بر سر راه تولید و تسهیل گری‌های صورت گرفته، ده‌ها واحد صنعتی و تولیدی در استان احیا شده و به مدار تولید بازگشته است.
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به طرح ابتکاری یکشنبه‌های تولید گفت: در این طرح ضمن بازدید از واحدهای تولیدی، بیش از ۲۰۰ اقدام عملیاتی در مسیر حمایت از بنگاه‌های اقتصادی به تصویب رسیده است.
“جواد کرمی” افزود: در این مدت، نزدیک به ۵۰ برنامه یکشنبه‌های حمایت از تولید در آذربایجان غربی با حضور روسای دستگاه‌های اجرایی، مدیران کل و مدیران بانک‌ها برگزار و مشکلات این واحدها رسیدگی و در مورد آنها تصمیم گیری شده است.
وی اضافه کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، بیش از ۵۰ درصد مصوبات این برنامه اجرایی شده که جهشی قابل توجه در رفع مشکلات واحدهای تولیدی به شمار می‌رود.
کرمی تاکید کرد: بیشتر مصوبات یکشنبه‌های حمایت از تولید در راستای رفع مشکلات واحدهای تولیدی با برخی ادارات و بانک‌ها، کمک به توسعه برخی بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد ملزومات در این بخش و همچنین اعطای تسهیلات برای رفع مسایل اقتصادی و سرمایه گذاری در این واحدها بوده است.

▪️پیشرفت سوم

راه اندازی طرحی جالب به عنوان یکشنبه‌های تولید یا حمایت از تولید در مناطق مختلف استان آذربایجان غربی راه افتاده و کمترین عایدی آن، بازدید نهادهای مسئول، درگیر و دخیل از واحدهای تولیدی دارای مشکل یا نیازمند توسعه بوده ظاهراً مثمرثمر واقع شده و موجب قرار گرفتن آذربایجان غربی در صدر استانهای موفق در حوزه احیای واحدهای صنعتی راکد و تعطیل شده است که باید آن را به فال نیک گرفت و برای آبادی صنعت آذربایجان تلاش کرد.
رئیس اتاق بازرگانی اورمیه معتقد است حمایت‌های صورت گرفته از حوزه صنعت در آذربایجان غربی در دوره جاری بی نظیر بوده و موجب رشد تولید و به تبع آن، رونق صادرات در استان شده است.
“قاسم کریمی” با اشاره به کسب عنوان واحد صنعتی و معدنی نمونه ملی توسط سه واحد تولیدی پوک پوک ارومیه، نساجی خوی و ابریشم پلاست میاندوآب افزود: یکی از ابتکارات منحصر به فرد در آذربایجان غربی، راه‌اندازی نهضت یکشنبه‌های صنعت است که مسئولان استانی در قالب این طرح، به طور مستقیم پیگیر امور واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران هستند.
وی اضافه کرد: بخش خصوصی آذربایجان غربی نیز به مدد اقتصاد آمده و ثابت کرده که می‌تواند با تکیه بر توان داخلی چرخ دنده‌های اقتصاد را بدون تکیه به نفت به حرکت درآورد.
رئیس اتاق بازرگانی اورمیه خاطرنشان کرد: مشکلاتی نیز در راستای توسعه بیش از پیش حوزه صنعت، تجارت و اقتصاد آذربایجان غربی وجود دارد که مطمئنیم با تلاش مسئولان و همکاری بخش خصوصی می‌توان بر آنها فائق آمد.
بدین ترتیب، گرچه در حال حاضر و طبق آخرین آمار بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی در آذربایجان غربی وجود دارد که البته همه آنها با همه ظرفیت کار نمی‌کنند ولی می‌توان با احیای آنها، زمینه ایجاد پسوند صنعتی برای این استان را فراهم نمود تا دوقلوهای شرقی و غربی آذربایجان به سوی پیشرفت تولید حرکت نموده و در افتخارات حوزه صنعت بدرخشند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.