پیش دستی سعودی ها در میانجی گری!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

عربستان سعودی با وجود اینکه کشورهای زیادی به دنیال میانجی گری بین روسیه و اوکراین بودند، گوی سبقت را از آنان ریوده است. اینکه بتواند با همکاری چین و آمریکا به موفقیت برسد در هاله ای از ابهام قرار دارد.

عربستان چهل کشوری که عمدتا در حاشیه‌ی جنگ بوده‌اند برای گفت‌وگو در راستای پیدا کردن راه‌ حل صلح به جده دعوت کرده است. اینکه بدون حضور روسیه بتوان به راه حل اساسی برای صلح رسید به دلیل وجود برخی پتانسیل های ادامه درگیری بسیار بعید به نظرمی آید. عربستان چون روابط خوبی هم با روسیه و هم با اوکراین دارد از امتیاز ویژه ای در ایجاد مقدمه ای برای رسیدن به صلح بیناین دو کشور، برخوردار است. موضوعی که ایران قبل از وقوع جنگ از آن برخوردار بود و در صورت توازن در حفظ ارتباط با اوکراینشاید نقش ایران مثبت تر می بود.

حال عربستان تا چه حد بتواند نقش میانجی را در ایجاد صلح بین روسیه و اوکراین بازی کند و آیا پتانسیل بین المللی چنین کاری را دارددر این اجلاس مشخص خواهد شد.

اینکه کشورهای خاور میانه به خصوص کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عمان وارد یک نوسازی سیاسی و اقتصادی شده اند شکینیست. عملکرد قطر و عمان نشان گر این وضعیت جدید است. حال عربستان هم با نوآوری هایی که بن سلمان در سیاست خارجی اینکشور بوجود آورده می خواهد از این موضوع عقب نماند. روابط با چین، ترکیه و بهبود روابط با ایران دلیل واضحی بر این مدعاست.

تلاش عربستان برای تبدیل شدن به محل مراجعه‌ی بین‌المللی، نشان دهنده‌ی علاقه‌ و اشتیاق حاکمان جوان این کشور برای نقش آفرینیدر سطح بین المللی است و درصدد است تا چهره بین المللی خود را که با جنگ در یمن مخدوش شده بود بازسازی کند.

حال این سوال پیش می آید آیا غرب و روسیه به این میانجی گری به چشم مثبت نگاه می کنند یا نه؟ و آیا غرب و به خصوص ایالاتمتحده خواهان خاتمه جنگ در اوکراین هست؟ غربی ها و به خصوص آمریکا خواهان محتوای ضد روسی از این اجلاس هستند که دراین صورت نمی توان با توجه به بدبینی روس ها به این اجلاس انتظار موفقیت برای این اجلاس قایل شد. روس ها هم که با عدم شرکتدر این اجلاس در واقع موضع خود را روشن نموده اند. البته نقش چین را در این اجلاس نباید نادیده گرفت. پکن تا کنون روابط اقتصادیو دیپلماتیک نزدیکی با مسکو داشته و از محکوم کردن حمله پوتین به اوکراین خودداری کرده است. به همین خاطر، حضور چین درنشست به میزبانی جده بر اهمیت آن خواهد افزود.

در هر صورت با توجه به نگاه مثبت اوکراین به این اجلاس و ابراز امیدواری ولودیمیر زلنسکی به ایجاد زمینه این اجلاس برای نشسترهبران دو کشور و اظهارات روز دوشنبه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین که گفته بود: «باید درک کنیم چه اهدافی تعیین می‌شود و چهبه بحث گذاشته خواهد شد. هر تلاشی برای ترویج راه‌حلی مسالمت‌آمیز، مستحق یک ارزیابی مثبت است.» و همچنین تلاش عربستانبرای میانجی گری احتمال هرگونه پیشرفتی را از الان رد نمی کند.

بنابراین آنچه مهم است این است که عربستان با ربودن‌ گوی سبقت در برگزاری اجلاس جده، در حال بازسازی چهره بین المللی خود وتحمیل نقش محوری در آن است. موضوعی که نباید از چشم مسئولین سیاست خارجی کشور بدور بماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.