توافق به مبادله زندانیان؛ ابراز حسن نیت ایران

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

دیروز خبر آزاد سازی بخش از دارایی های بلوکه شده کشورمان و تبادل زندانی های ایران در آمریکا با زندانیان آمریکایی در ایران توسط مقامات دو کشور داده شد. ابتدا خبرگزاری ها با گمانه زنی این مسئله را رسانه ای کردند ولی سپس جزئیات آزادی ۵ نفراز زندانیان آمریکا و ایران را در قبال انتقال پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و اروپا را به قطر و سویس اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، یک مقام آگاه در خصوص جزئیات توافق با آمریکا برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و تبادل زندانیان، اظهارداشت: بر اساس توافق صورت گرفته پنج نفر از زندانیان ایرانی در آمریکا و پنج نفر از زندانیان آمریکایی در ایران تبادل خواهند شد.

وی افزود: همچنین علاوه بر این تبادل متقابل، ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، به‌همراه مقدار قابل توجهی ازوجوه ایران در بانک TBI عراق آزاد خواهد شد.

این منبع آگاه در مورد سایر وجوه بلوکه شده ایران در بانک‌های اروپایی نیز افزود: فرآیند آزادسازی مبلغ دیگری از وجوه ایران در یکیاز بانک‌های اروپایی نیز آغاز شده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در رابطه با اخبار منتشر شده به شبکه سی‌بی‌اس گفت: به عنوان بخشی از توافق همکاریبشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و آمریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج زندانی را آزاد و آن‌ها را عفوکنند. جا به جایی امروز آن‌ها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است.
همچنین خبرنگار سی بی اس نوشت که اگر توافق پیش برود این زندانیان احتمالا در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) به کشورهای خودبازگردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره توافق مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن اظهارنظر کرد و آن را «گامی مثبت» دانست.

وزارت امور خارجه کره جنوبی پس از توافق تهران و واشنگتن برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران ابراز امیدواری کرد که موضوعدارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی به راحتی حل شود.

معاون سیاسی رئیس جمهوری ایران در واکنش به این توافق اعلام کرد که زندانیان آمریکایی پس از انتقال وجوه مسدود شده درکره‌جنوبی آزاد خواهند شد.

این قبیل توافقات سابقه قبلی داشته و ایران برای ابراز حسن نیت و با نیت بشردوستانه به چنین دیپلماسی روی آورده است. این موضوع نشان از حسن نیت و تمایل ایران به حل مسایل یین المللی از راه توافقدو جانبه داشته موضوعی که در دولت سیزدهم هم مد نظر بوده و در حال عملی شدن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.