گزارش "عصرآزادی" از بازدید خبرنگاران رسانه های آذربایجان شرقی از مناطق زلزله زده خوی؛

خبرنگاران تبریزی، واحدهای خیرساز تبریزی خوی را افتتاح کردند

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: بیش از ۸ ماه از وقوع زلزله مناطق اطراف شهرستان خوی در آذربایجان غربی سپری می شود اما هنوز از ساماندهی جدی واحدهای مسکونی زلزله زدگان خبری نیست و اگر مساعدت و حمایت خیرین آذربایجانی در ساخت منازل مردم نباشد معلوم نیست در فصل سرما چه بلایی بر سر مردم نگون بخت این منطقه خواهد آمد.

خبرنگاران رسانه های آذربایجان شرقی روز جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ در سفر خود به روستای “وار کندی” به عنوان کانون اصلی زلزله، از مراحل احداث ۸ باب واحد ‌مسکونی تخریب شده در این روستا بازدید نمودند که به همت مردم خیر تبریز و توسط موسسه خیرین جوان تبریز احداث شده است.
به بهانه روز خبرنگار، تعدادی از واحدهای مسکونی این روستا به دست خبرنگاران آذربایجانی و البته بدون حضور مسئولان استانی افتتاح شده و کلید منازل جدید، تقدیم و تحویل روستائیان گردید تا لذت زندگی آرامبخش بعد از وقوع زمین لرزه دلهره آور و روزهای دشوار را بچشند!
خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی در بازدید خود از روستای “وار” با صحنه خوشحالی صاحب خانه ها مواجه شدند که اشک شادی آنها را به همراه داشت، اما هنوز برخی چادرها و کانکس هایی که زیر برف و باران زمستان ۱۴۰۱ بودند، این‌ بار زیر نور آفتاب سوزان خوی همچنان پا برجا هستند و کار جهادی زیادی تا تکمیل سایر منازل مردم منطقه باقی مانده است که باید مورد توجه مسئولان دولتی قرار گیرد!

این در حالی است که ماه‌ها پیش مسئولان امر هر از گاهی در مناطق اطراف زلزله زده خوی مانند روستاهای وار، پره و غیره حضور یافته و‌ بعد از ثبت چند عکس یادگاری، منطقه را ترک می‌کردند، اما در این روزهای داغ تابستانی دیگر خبری از عکس و بازدید هم نیست و امید مردم این منطقه به دست خیرین است که از روزهای اول این بحران، در کنار مردم بوده و با پوشش نیازهای اساسی از جمله، خوراک، پوشاک، تامین چادر، تامین کانکس و ساخت و تحویل واحدهای مسکونی، به یاری مردم آسیب دیده از زلزله خوی شتافتند.
مدیرعامل موسسه خیرین جوان تبریز در این خصوص گفت: اگر لنز قدرتمند عکاسان و قلم تیزبین خبرنگاران نبود مردم ایران و جهان از عمق حادثه زلزله خوی بی خبر می‌ماندند و آسیب دیدگان زلزله تنها می‌ماندند و مهمتر اینکه عملکرد خیرین دیده نمی‌شد و عده کمی به خیرین اعتماد می کردند.
“محرم ‌بیرق دار” افزود: این پروژه ها از تیر ماه ۱۴۰۲ با نظارت بنیاد مسکن آغاز شده و پس از ۴۵ روز در ۲۰ مرداد ماه امسال به روستاییان زلزله زده نیازمند واگذار گردید و طعم شیرین آن از سوی خبرنگاران چشیده شد تا بار دیگر قدرت رسانه ها برای همگان ثابت گردد.
وی اضافه کرد: مساحت این ۸ واحد مسکونی بالغ بر ۷۵ الی ۹۵ متر مربع است که هزینه احداث هر واحد بالغ بر ۵۵۰ میلیون تومان بوده و اجرای این‌ پروژه ها بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته و ۶ واحد از این خانه‌ها به دست خبرنگاران تقدیم مددجوها گردید و دو واحد باقیمانده دیگر نیز تا هفته آینده تحویل خواهد شد.

شایان ذکر است خبرنگاران رسانه های گروهی در بازدید از روستای وار و گفتگو با تعدادی از اهالی محلی دریافتند که به برخی از صاحب خانه ها هزینه تعمیرات ناشی از خسارات زلزله پرداخت شده است که ارقامی مابین ۱۷، ۲۵، ۳۰ و ۳۵ میلیون تومان بنا بر تشخیص کارشناسان ارگانهای حوزه مسکن پرداخت شده که هیچ تناسبی با هزینه های فعلی مصالح ساختمانی و دستمزد اصلاح ابنیه ندارد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.