برگزاری جلسه یا اقدام عاجل!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

بحران خشکی دریاچه اورمیه به حدی نگران کننده و جدی شده است که نمایندگان مجلس را به فکر برگزاری جلسه با نمایندگان دولتوادار نموده است.

رییس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور از جلسه فوق العاده با حضور دبیر ستاد احیا، نمایندگانی وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزیو سازمان محیط زیست با محوریت دریاچه اورمیه خبر داده است.

در اینجا سؤالی که ذهن اکثریت قریب به اتفاق مردم را به خود مشغول کرده است این است: برگزاری این حجم جلسه برای احیایدریاچه اورمیه چه نتایجی دربرداشته است؟ جز اینکه الان شاهد جان دادن دریاچه اورمیه هستیم. برگزاری جلسات برای احیای دریاچهاورمیه و اقداماتی که حتی رضایت مسئولین منطقه ای را برآورده نکرده است چه سودی داشته است؟ آیا توانسته به مقصود خود برسد؟آیا روند کاهش آب و مرگ دریاچه را کندتر کرد؟

به نظر می رسد با وجود اینکه برگزاری چنین جلساتی آن هم در سطحی که اعلام شده است ضروری است ولی تجربه نشان داده استکافی به نظر نمی رسد.

آقایان! جلوگیری از خشکی دریاچه اورمیه اقدام عملی و عاجل می خواهد نه برگزاری جلسه. هر روزی که می گذرد بحران بیشتر شده وغیر قابل جبران،و حتی طبق گزارشات علمی مراکز دانشگاهی ماه آینده احتمال خشک شدن کامل دریاچه پیش بینی می شود و شاید همزودتر.

بحرانی که در نوشتار قبلی هم اشاره کردم بحرانی است بین المللی و نیازمند چاره اندیشی بین المللی.

بایستی به نظرات کارشناسی صاحبان نظر و نخبگان در این امر، در دهه های پیش عمل می شد نه الان که دریاچه به نفس نفس افتادهاست.

در هر صورت بایستی اذعان نمود آحاد مردم منطقه نگران وضعیت فعلی دریاچه اورمیه به خصوص عوارض و عواقب زیست محیطی آنهستند. پیش بینی هایی هم که می شود خبر از پاییز گرم می دهد. یعنی اینکه اگر امیدی به بارش های فصلی یرای نجات دریاچهداشتند آن هم کم رنگ می شود.

بنابراین ضروری است به جای پاک کردن صورت مسئله و نسبت های بی روا زدن به اصل بحران به فکر چاره اندیشی بین المللی افتاد. مسئله ای که می توان با کمی مدیریت بحران به نتایجی بالاتر از برگزاری جلسات که هر چند تلاش های زیادی را سبب شده ولی نتیجهکار نشان می دهد کافی نبوده، رسید.

پس برگزاری جلسات این چنینی اگر منتج به نتایج عملی عاجل و کارساز شود امری پسندیده است و گرنه متاسفانه می تواند مصداقهمان جمله «نشستند و گفتند و برخاستند» می شود.

امید است برگزاری چنین جلساتی نه در سطح منطقه بلکه در سطح کشوری و یا حتی بین المللی و کمک گرفتن از نظر کارشناسان اهلفن بتواند به نتیجه عملی عاجل برسد و چاره ای اساسی برای نجات دریاچه اورمیه باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.