طرح پشگیری از بیماری های قلبی و عروقی در بیمارستان شهید رجایی کرج

به گزارش عصرآزادی آنلاین، دکتر علیرضا دهقان نیری، متخصص قلب و عروق، فوق تخصص آنژیوپلاستی و رئیس بیمارستان شهید رجایی کرج در جمع خبرنگاران مطرح کرد: بیمارستان شهید رجایی به عنوان تنها مرکز دولتی قلب و عروق و نورولوژی یعنی مغز و اعصاب البرز در حال خدمت رسانی به مردم این استان است.

وی عنوان کرد: با توجه به حجم بالای بیمارانی که به این بیمارستان مراجعه می کردند و سن بسیار پایین بیماران سکته قلبی و مغزی، طرحی را به عنوان مرکز جامع ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز افتتاح کردیم که در آن سطوح یک تا سه بهداشت در کنار یکدیگر فعالیت می کنند.

رئیس بیمارستان شهید رجایی کرج افزود: همکاران بیمارستانی، مراقبین بهداشت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان و همکاران متخصص، در این مرکز در کنار یکدیگر، به یافتن فاکتورهای خطر در افراد و پیشرفت و درمان آن ها و جلوگیری از تبدیل فاکتورها به بیماری های سکته قلبی و مغزی در سطح جامعه کمک می کنند.

دکتر دهقان نیری با اشاره به اجرای این طرح به صورت رایگان بیان کرد: مراجعین بیمارستان شهید رجایی کرج، می توانند با مراجعه به مرکز ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی از نظر فاکتورهای قلبی و عروقی مورد غربالگری قرار گیرند و در صورت نیاز به ویزیت توسط متخصص یا فوق تخصص، از طریق سامانه ارجاعی فعال در این مرکز، به پزشک مربوطه ارجاع داده شوند.

وی بیان کرد: در صورتیکه افراد دچار چاقی یا استرس زیاد بوده و یا مصرف سیگار داشته باشند، کارشناسان تعذیه و همکاران روانشناس در این مرکز مشاوره های لازم را ارائه خواهند داد. تمام تلاش ما در بیمارستان رجایی به عنوان تنها مرکز قلب و عروق دولتی استان البرز، بر آن بوده که بتوانیم همه حلقه های تشخیصی، درمانی، بهداشتی و پیشگیرانه قلب و عروق را کامل کنیم که این اتفاق رقم خورده است.

رئیس بیمارستان شهید رجایی کرج مطرح کرد: برای اولین بار اتفاق افتاده است که همه حلقه های موردنیاز یک دپارتمان قلب و عروق از جمله واحد درد قفسه سینه، اورژانس، آنژیوگرافی ۲۴ ساعته و بخش های جراحی قلب، بازتوانی قلبی، مراقبت از بیماران آنژیوگرافی، ارتقای سلامت و … به صورت کامل در کنار یکدیگر چیده شده اند و در حال فعالیت هستند.

دکتر دهقان نیری از انجام ۶ هزار و ۵۰۰ مورد آنژیوگرافی و ۲ هزار و ۷۰۰ مورد آنژیوپلاستی در بیمارستان شهید رجایی کرج در سال ۱۴۰۱ خبر داد و با اشاره به انجام ماهانه ۵۰ تا ۶۰ عمل قلب باز در این بیمارستان بیان کرد: در طول شبانه روز، حدود ۵۰۰ نفر به اورژانس این بیمارستان مراجعه می کنند و علاوه بر البرزنشینان، از استان های همجوار نیز به این مرکز مراجعه و به آن ها خدمات دولتی ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: سن سکته قلبی و مغزی در جامعه ما مانند جوامع با درآمد کم و متوسط دیگر، ۱۰ تا ۲۰ سال پایین تر از کشورهای پیشرفته است. در کشورهای اروپایی، سن سکته قلبی حدودا ۶۵ سال اما در کشور ما متوسط ۵۰ سال بوده و سن سکته مغزی نیز تقریبا به همین صورت اما پنج تا ۶ سال بالاتر است که به منظور کاهش سن سکته از این عدد بحرانی، باید به بحث پیشگیری ورود کنیم.

رئیس بیمارستان شهید رجایی کرج با تاکید بر ضرورت اصلاح سبک زندگی مردم به منظور پیشگیری از سکته قلبی و مغزی اظهار کرد: برخی افراد فکر می کنند که اصلاح سبک زندگی یک فرآیند هزینه زاست، در صورتیکه فرآیندی است که با کاهش هزینه های افراد همراه است و در عین حال که هزینه های درمانی افراد را کاهش می دهد، موجب افزایش سلامت آن ها می شود.

وی اضافه کرد: همه موارد فوق، در سلامت افراد و کاهش سن سکته قلبی و مغزی موثر هستند و باید در سیاست کلان جامعه دیده شوند. در بیمارستان شهید رجایی، ۳۰۱ تخت فعال وجود دارد که شامل تخت های متعدد و ۳۵ تخت ستاره دار است و تقریبا نیمی از این تخت ها متعلق به بیماران قلبی و عروقی و مابقی مربوط به بیماران داخلی و مغز و اعصاب است

دکتر دهقان نیری با بیان اینکه ما باید در زمینه اطلاع رسانی و فرهنگسازی برای اصلاح سبک زندگی و کاهش فاکتورهای خطر به صورت جدی و میدانی در جامعه ورود کنیم، عنوان کرد: اقدام موردنیاز بعدی، پیشگیری مقدماتی است، یعنی هرآنچه که در بستر جامعه، سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد، باید مورد توجه قرار گیرد که از جمله این موارد می توان به آلودگی هوا، میزان فعالیت فیزیکی افراد در طول شبانه روز، موادغذایی مورد استفاده، استرس های روحی و روانی و شغلی، مسائل اقتصادی و … اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.