ساخت نخستین واکسن استنشاقی کووید ۱۹ در موسسه رازی تجربه ای گرانسنگ بود

به گزارش عصرآزادی آنلاین، رئیس موسسه تحقیقات واکسن ‌وسرم سازی رازی، تعهد اخلاقی و اجتماعی این موسسه را تامین واکسن های مورد نیاز کشور عنوان کرد و گفت: با ساخت خط تولید واکسن های نوترکیب، برای آینده سرمایه گذاری کردیم.

دکتر علی اسحاقی در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در سالن زنده یاد پروفسور میرشمسی موسسه برگزار شد، تحقیق و تولید فراورده های بیولوژیک را دو حوزه اصلی فعالیت موسسه رازی برشمرد و اظهار کرد: موسسه رازی تولید کننده انواع واکسن های پزشکی و دامپزشکی، سرم های درمانی ضدمارگزیدگی و ضد عقرب زدگی و سایر فراورده های بیولوژیک و آزمایشگاهی است.

وی، با اشاره به تولید سالانه بین سه و نیم تا چهار میلیارد دز واکسن در این موسسه گفت: هفت واکسن از 9 واکسن سبد واکسیناسیون اجباری کودکان، 90 درصد واکسن های دامی و ۳۵ درصد واکسن های طیور در موسسه رازی تولید می شود.

دکتر اسحاقی، افزود: انجام تحقیقات توسعه ای برای تولید محصولات جدید یا ارتقاء محصولات موجود، و تحقیقات بیماری های دامپزشکی از دیگر وظایف مهم موسسه رازی است و نکته مهم این که تمام فراورده های تولیدی موسسه حاصل تحقیقات توسعه ای محققان این مجموعه است که در جامعه به مصرف می رسد.

رئیس موسسه رازی در بخشی دیگر از سخنانش، به دستارودهای این موسسه اشاره کرد و یادآور شد: “رازی کووپارس” نخستین واکسنی است که تمام مراحل ساخت آن از مرحله کشف تا تولید انبوه در موسسه رازی به انجام رسید و تجربه ای گرانبها و گرانسنگ از آن به دست آوردیم که در تاریخ موسسه بی سابقه بود.

وی، با بیان این که این واکسن به صورت ترکیبی تزریق – استنشاقی، ساخته شد، اظهار کرد: این واکسن نخستین واکسن استنشاقی دنیا برای کووید 19 بود و در رسانه های جهان مورد توجه قرار گرفت اگرچه کمتر در کشور خودمان به آن پرداخته شد.

دکتر اسحاقی با بیان این که موسسه رازی با ساخت این واکسن به فناوری ساخت واکسن های بر پایه پروتئین نوترکیب دست یافت، اضافه کرد: ساختمانی با تجهیزات به روز و مدرن برای تولید واکسن های نسل سوم و چهارم در موسسه رازی ساخته شده که به عنوان خط تولید نیمه صنعتی و صنعتی واکسن های نوترکیب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته رئیس موسسه رازی، برای ساخت و راه اندازی این خط تولید، با پیگیری های متعدد بودجه ای ارزی از سوی دولت اختصاص یافت که موسسه، مبلغ ریالی اش را با اخذ وام بانکی توانست تامین کند.

رئیس موسسه رازی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره هزینه تولید واکسن رازی کووپارس گفت: هزینه های این واکسن از تحقیق و توسعه تا سایر مراحل توسط خود موسسه رازی تامین شد و فک نمی کنم هیچ مدیر دولتی حاضر می شد برای راه اندازی این پروژه 200 میلیارد تومان از بانک وام بگیرد، که معادل 34 میلیون یورو است و تمام این مبلغ صرف خرید تجهیزات این پروژه شد و یک ریال در جایی دیگر صرف نشده و به واقع برای آینده سرمایه گذاری انجام دادیم.

دکتر اسحاقی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص میزان سفارش وزارت بهداشت از واکسن رازی کووپارس و این که آیا مطالبات پرداخت شده است، گفت: وزارت بهداشت پنج میلیون دز واکسن به ارزش 920 میلیارد تومان از موسسه خریداری کرد که بازپرداخت آن تقریبا یک سال طول کشید و 400 میلیارد تومان آن مبلغ، بهمن 1401 پرداخت شد. علاوه بر آن سه میلیون دز دیگر درخواست دادند که ما تولید کردیم اما خریداری نشد و البته این مشکل برای سایر واکس سازها نیز پیش آمد.

رئیس موسسه رازی در پاسخ به این پرسش که با چه مشکلاتی در تولید واکسن مواجه اید، توضیح داد: در خصوص تامین ارز و قیمت گذاری واکسن ها برای فراورده های پزشکی با چالش مواجه هستیم. به عنوان نمونه، هر ویال واکسن فج اطفال سه هزار و 200 تومان به وزارت بهداشت فروخته می شود (سال گذشته به قیمت هزار و 200 تومان فروخته می شد) در حالی که فقط برچسب مانیتور دمای روی هر ویال این واکسن هزار و 200 تومان قیمت دارد که با وجود تحریم ها به سختی آن را تهیه می کنیم. بنابراین در خصوص بیشتر واکسن ها و فراورده های پزشکی، قیمت بسته بندی آن ها نیز جبران نمی شود.

وی تصریح کرد: به رغم تمامی موانع و چالش ها و ضرر و زیان ها، موسسه رازی تعهد اخلاقی و اجتماعی دارد واکسن های مورد نیاز جامعه را تامین کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.