تصویب شتابان لایحه عفاف و حجاب به مصلحت است؟

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

لایحه‌ عفاف و حجاب که ۲۳ خردادماه به مجلس شورای اسلامی رفته بود و در ۲۲ مرداد ماه، نمایندگان با بررسی آن در کمیسیونتخصصی به جای صحن علنی موافقت کرده بودند. حالا تنها یک هفته پس از ارسال این لایحه به کمیسیون تخصصی، از مجلس خبرمی‌رسد که این لایحه پرحاشیه و پربحث در کمیسیون حقوقی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شده است. آن طور که رئیس اینکمیسیون می‌گوید، این لایحه بدون چالش در کمیسیون تصویب شده است. حالا باید طبق قانون مجلس مدت زمانی را برای اجرایآزمایشی آن تا پیش از تصویب نهایی مشخص کند.

این صحبت های رئیس کمیسیون قضایی حکایت از این دارد که دغدغه مخالفین اصل هشتاد و پنجمی شدن این لایحه تا حدودی صحتداشته است. اینکه «غلامرضا نوری قزلجه»، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی که مخالف بررسی لایحه حجاب و عفاف بر طبق اصلهشتاد و پنجم بود و گفته بود: «سوال جامعه این است که چرا عده‌ای اصرار دارند که لایحه مهم حجاب و عفاف در پستو بررسی شود؟حداقل این لایحه در صحن مورد رسیدگی قرار گیرد تا مردم در جریان قرار گیرند.» و «جلال محمودزاده»، نماینده مهاباد هم که از دیگرمخالفان این تقاضا بود، با بیان اینکه بررسی با عجله لایحه عفاف و حجاب به مصلحت کشور نیست، گفت: «این لایحه تمام آحاد جامعهو کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نباید با عجله تصویب شود.» نشان از این دارد که حداقل در بررسی این لایحه حتی دغدغهنمایندگان مخالف هم در نظر گرفته نشده است.

بنابراین لایحه ای که یک کمیسیون در یک هفته به تصویب برسد به نظر می رسد بدون در نظر گرفتن پیشنهادات و نظرات اهل فن وحقوق دانان و نخبگان به تصویب رسیده است موضوعی کهجواد نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان یکی از متقاضیان اصل هشتاد و پنجمی شدن لایحه عفاف و حجابدلیل آن را استفاده از نظرات نخبگان وصاحبنظران دانسته بود که در صورت بررسی در صحن علنی امکان استفاده از این نظرات نبود. ولی به نظر می رسد در این مورد نظر غلامرضا نوری قزلجه به واقعیت نزدیک بود. وی گفته بود: کمیسیونی که بر روی این لایحه کار کردهبود کمیسیون قضایی بود و برای بررسی اصل هشتادوپنجی هم به همان کمیسیون ارجاع داده شده بود، بنابراین ذهنیت آماده ای نسبتبه این لایحه دارند و مشخص بود که سریع برای تایید زمان اجرای آزمایشی به صحن بیاید و تبدیل به قانون شود.

در هر صورت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، قوانینی که این گونه به تصویب می‌رسند، آزمایشی هستند و مدت زمان اجرای آنها تا سقف۵ سال است. بر همین اساس مصوبه کمیسیون قضایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تنها برای رأی‌گیری در باره مدت زمان اجرایآزمایشی این مصوبه در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود و پس از آن به شورای نگهبان برای اعلام نظر ارسال خواهد شد.

حال در اینجا این سوال پیش می آید که تصویب لایحه عفاف و حجاب با این سرعت و بدون در نظر گرفتن نظر نخبگان و حقوق دانان خبره و نمایندگان مخالف که طبق نظر آنهاتصویب آن کلیه آحاد جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد به مصلحت است؟ سوالی که جواب آن در آینده مشخص خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.