طرح درخواست های موسسه رازی در جلسه اختصاصی کنوانسیون سلاح های بیولوژیک ژنو

عصرآزادی آنلایندومین نشست گروه کاری تقویت کنوانسیون سلاح های بیولوژیک در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو سوئیس برگزار و با هدف بررسی درخواست های موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، جلسه ای اختصاصی برای موسسه تشکیل شد.
 دکتر علی اسحاقی، با اشاره به برگزاری دومین نشست گروه کاری تقویت کنوانسیون سلاح های بیولوژیک (BWC) در ژنو گفت: این نشست از 16 تا 27 مرداد (7 تا 18 آگوست) در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو سوئیس برگزار شد و به دنبال دعوت اداره کل صلح و امنیت وزارت امور خارجه، دکتر رایناک قادری سرپرست روابط بین الملل موسسه رازی به عنوان عضو کمیته تخصصی کشوری کنوانسیون BWC و به نمایندگی از موسسه رازی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معرفی شد و در این اجلاس شرکت کرد.
وی افزود: در این اجلاس موضوعاتی شامل مبانی همکاری و کمک بین المللی، ساز وکار اجرایی کمک بین المللی، بررسی تحولات علمی و فناوری، مکانیسم برخورداری از علم و فناوری های نوین و اجرای ملی و کشوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، اهداف این نشست را، ایجاد یک مکانیسم اجرایی آزاد و بدون تبعیض برای کلیه کشورها برای دستیابی به نتایج عملی در حوزه “علوم و تکنولوژی”  (S&T)، ظرفیت سازی بین المللی به منظور نظارت، تشخیص و شناسایی تهدید بیماری¬های عفونی و خطرات بالقوه و بالفعل میکروبی، دفاع و بحث های تخصصی  مرتبط با ماده 10 کنوانسیون با هدف تقویت همکاری¬های بین المللی برای اهداف صلح آمیز شامل تبادلات علمی و فنی به منظور کاهش شکاف بین کشورهای عضو در زمینه توسعه توانمندی¬های بیولوژیک در کشور¬های در حال توسعه که به واسطه کشورهای غربی محدود شده است، عنوان کرد.
دکتر علی اسحاقی همچنین با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی ایران در چارچوب کنوانسیون بیولوژیک یادآور شد: این مواضع ناظر بر ضرورت تقویت همکاری¬های صلح آمیز بین المللی با تاکید بر اجرای کامل ماده 10 «مرتبط با فعالیت¬های زیستی مراکز تولید واکسن» و ممانعت از اعمال محدودیت¬هایی چون «تحریم¬» دسترسی کشورهای عضو به مواد و تجهیزات صلح آمیز بیولوژیک و نیز هماهنگی¬های بین المللی به منظور مقابله با تهدیدات میکروبی است.
همچنین دکتر رایناک قادری نماینده اعزامی و سرپرست روابط بین الملل موسسه رازی، در تشریح این اجلاس گفت: در راستای “برنامه راهبردی توسعه روابط و همکاری های بین الملل با کشورها، سازمان ها و مجامع بین المللی”  به توسعه همکاری های بین المللی با مراجع و سازمان های بین المللی، ذیل عنوان ” تبادل فناوری تولید محصولات بیولوژیک با هدف دستیابی به نسل جدید واکسن ها” اشاره شده است و حضور متخصصان حوزه میکروبی در جلسات کنوانسیون شاهدی بر ضرورت بهرمندی از نظرات دانشمندان این حوزه در روند تصمیم سازی¬های مرتبط با کنوانسیون است. همچنین بر اساس ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی این مهم توسط کشورمان در طول سالیان و توسط وزارت امور خارجه با همراهی مجموعه¬ای از مراکز مهم و حساس بیولوژیک کشور از جمله موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و انستیتو پاستور از وزارت بهداشت پیگیری شده است.
سرپرست روابط بین الملل موسسه رازی، همچنین از برگزاری جلسه ای اختصاصی برای موسسه رازی، در حاشیه این اجلاس خبر داد و گفت: در راستای اولویت های ابلاغی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاوزی و در حاشیه این اجلاس با هماهنگی دفتر کشوری سازمان بهداشت جهانی در تهران، مقدمات شرکت در جلسه ای اختصاصی به منظور بررسی نیازها و درخواست های موسسه رازی فراهم شد.
وی افزود: این نشست در تاریخ 24 مرداد (15 آگوست) با حضور مسئولان دپارتمان های مختلف و در مقر اصلی سازمان بهداشت جهانی WHO در ژنو با دستور اعلام نیازهای موسسه در تامین مواد، متریال و انتقال تکنولوژی و ثبت واکسن های انسانی برگزار شد. همچنین در نشستی با نماینده سازمان بهداشت جهانی حیوانات WOAH، مادیسون ویمر، در خصوص نحوه انتخاب دامپزشکان در کمیسیون های تخصصی و تعامل با آزمایشگاه رفرانس آبله بز و گوسفند موسسه رازی که مورد تایید این سازمان است، مذاکره انجام گرفت.
سرپرست روابط بین الملل موسسه رازی، در پایان اظهار امیدواری کرد در سایه حمایت معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حفظ این کرسی ارزشمند در مقر اروپایی سازمان ملل و در راستای ارتباطات ارزشمند به وجود آمده با متخصصان و افراد کلیدی در کنوانسیون BWC، سازمان بهداشت جهانی WHO و سازمان بهداشت جهانی حیوانات WOAH شاهد نتایج آثار ارزشمند برای موسسه رازی و کشور باشیم.
برگزاری جلسه ای با حضور علی بحرینی، سفیر ایران در ژنو و ابراهیم علیخانی کارشناس مسئول سازمان بهداشت جهانی در سفارت ایران در ژنو و ارائه گزارش اقدامات انجام شده، از دیگر برنامه های این سفر بود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.