مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

تمرکز تیم اقتصادی آذربایجان شرقی بر روی فرارهای مالی و شناسایی متخلفان است

????واقف بهروزی: شرکت مس سونگون تا سال ۱۴۰۱ هیچ تاثیر اقتصادی برای آذربایجان شرقی نداشت!
عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌ شرقی و نماینده وزیر اقتصاد حاشیه‌ سازان برای فعالیت قانونی مس سونگون را اغلب از سوی افرادی دانست که به گفته او، گویا فراموش کرده اند این شرکت تا سال ۱۴۰۱ هیچ تاثیر اقتصادی برای استان نداشته است.
“واقف بهروزی” در جمع خبرنگاران آذربایجان شرقی حضور یافت و پاسخگوی سوالات و ابهامات آنها گردید اما  بحث بر سر آخرین وضعیت اقتصادی مس سونگون به عنوان ظرفیت اقتصادی بالقوه آذربایجان بیش از سایر موارد پررنگ تر شد و با مباحث مطرح شده موجب گردید که قریب به اتفاق تایم کنفرانس مطبوعاتی به این موضوع اختصاص یابد.
وی در ابتدای اظهارات خود به وصولی های استان پرداخت و گفت: وصول درآمدهای عمومی  استان از سال ۱۳۹۹ به بعد سیر صعودی داشته و بیش از میزان تعهد شده تحقق یافته است لذا  ۴۲ هزار میلیارد ریال مصوب شده بود که حدود ۱۰۸ درصد وصول گردید.
بهروزی افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز  ۶۵ هزار میلیارد ریال مصوب بود که ۷۶ هزار میلیارد ریال معادل ۱۱۶ درصد و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۰۰ هزار میلیارد ریال مصوب بود که ۱۳۰ هزار میلیارد ریال معادل ۱۲۲ درصد وصول شد و برای سال ۱۴۰۲ نیز ۱۵۰ هزار میلیارد ریال مصوب شده که در ۵ ماهه نخست سال جاری ۶۳ هزار میلیارد ریال وصول شده  است.
وی، ۹۶ درصد درآمدهای آذربایجان شرقی را از طریق وصول مالیات دانست و اضافه کرد: برای تحقق تعهد مالیاتی، بیشترین تمرکز تیم اقتصادی استان بر روی فرارهای مالی و شناسایی افراد و شرکت‌های متخلف در این زمینه است.
بهروزی با تاکید بر اینکه در طرح مولدسازی فروش اموال مازاد حتماً باید از طریق مزایده صورت گیرد یادآور شد: اگر این مسیر هم جواب نداد از مسیرهای دیگر این کار را انجام خواهیم داد به طوری که اگر خریداری برای زمین‌های مازاد دستگاه‌ ها وجود نداشته باشد آنها را به قطعات کوچک‌ تر تقسیم کرده و یا از طریق تهاتر اقدام می‌ کنیم.
نماینده وزیر اقتصاد با ذکر این نکته که تا سال گذشته، مس سونگون هیچ اثر مثبتی در اقتصاد آذربایجان شرقی نداشت تاکید کرد: تنها آورده این مجموعه برای استان، اشتغال بود که اگر می‌ توانستند آن را هم از جای دیگری می‌ آوردند اما طبق ماده ۴۳ قانون، مالیات و حساب بانکی شرکت‌ ها باید برای همان استان باشد و عوارض آلایندگی و حقوق معادن نیز در همان استان هزینه شود اما تا سال ۱۴۰۱ اینچنین نبوده است!
بهروزی با ذکر این نکته که تا قبل از سال ۱۴۰۱، کسی جرأت نداشت نام مس سونگون را در جلسات مطرح کند و حتی تذکر هم می گرفت افزود: تا اینکه با سفر رئیس جمهور به این معدن، همه چیز عوض شد و ورق برگشت لذا مطالبه غیرقانونی نداریم و شرکت مس آذربایجان موسوم به شمسا، ذیل شرکت ملی مس ایران تشکیل شده و در چارچوب قانون تجارت عمل می‌ کند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌ شرقی در خصوص حاشیه سازی های مطرح شده درباره شرکت مس سونگون هم اظهار کرد: حاشیه‌ های این قضیه را افرادی ایجاد می‌ کنند که با قانونمند نمودن فعالیت این مجموعه، منافع شخصی‌ شان به خطر افتاده است در حالی که اینگونه افراد فراموش کرده اند که شرکت مس سونگون تا سال ۱۴۰۱ هیچ تاثیر اقتصادی برای استان ما نداشت.
وی به عدد بودجه عمرانی آذربایجان شرقی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۱۸ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال رقم بودجه عمرانی تحقق یافته استان در سال گذشته بود در حالی که تنها در اسفند ماه سال گذشته مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال برای عمران و آبادی شهرستان‌ های استان از سوی مس سونگون توزیع گردید.
بهروزی خاطرنشان کرد: هیچ مدرک و فاکتوری از سود و زیان این شرکت در دست ما نیست اما حدس می‌ زنیم که ۲۵ درصد سود شرکت ملی مس ایران مربوط به مس سونگون باشد که باید به آذربایجان شرقی منتقل گردد.
وی با اشاره به اینکه اگر رقم مالیات، ارزش افزوده، عوارض آلایندگی و حقوق معدن به صورت واقعی به آذربایجان شرقی تعلق گیرد این استان به طور همه جانبه توسعه خواهد یافت بیان کرد: سرمایه‌ گذاری یک میلیون و ۱۰ هزار میلیارد ریالی و تولید کاتد مس در آذربایجان شرقی که در دولت سیزدهم روی داده اتفاق بزرگی است که در سنوات گذشته یک آرزو محسوب می شد اما از وضعیت فعلی هم راضی نیستیم و حق تمام و کمال آذربایجان از مجموعه مس را پیگیری خواهیم نمود تا عواید آن نصیب هم استانی هایمان گردد.
 عکسها از: عصرآزادی‎
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.