اهمیت وحدت آفرینی کشورهای اسلامی در آستانه حماسه اربعین در بررسی "عصرآزادی"

اربعین رسانه همبستگی مسلمانان جهان

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

این روزها جهان شاهد حضور پررنگ عاشقان حسین بن علی از کشورهای مختلف دنیاست که با توجه به حضور پرتعداد شیعیان در کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان، هند و آسیای مرکزی، دیگر کشورهای منطقه و نهادهای مردمی و مدنی آنها نیز با نهادهای مردمی کشورهای اسلامی در حماسه اربعین متحد شده اند.
راهپیمایی اربعین در حقیقت، یک رویداد جریان‌ ساز بین‌ المللی است که مانند مغناطیس و جاذبه، آزادیخواهان و ستمگریزان را از هر دین و آیین جهان به خود جذب می‌کند و بی تردید اهتمام بر تبلیغ و اطلاع‌ رسانی در خصوص اهمیت کارکردهای این راهپیمایی بر قدرت این جاذبه می افزاید.
در جهان امروز، دشمنان اسلام با راه‌ اندازی پروژه‌ های عظیم رسانه‌ای، اسلام هراسی و تفرقه‌ افکنی میان جوامع اسلامی در تلاشند تعالیم دینی را خدشه‌ دار کرده و همبستگی میان مسلمانان جهان را از بین ببرند که باید با میان داری کشورهای قدرتمند جهان اسلام همچون اتحادیه عربی، تورکی و ایرانی، وحدت مردم مسلمان جهان به وجود آید…

حماسه اول

در آستانه اربعین حسینی جمعی از زائران و عاشقان خاندان حسینی با حضور در اطراف حرم‌ های مطهر در کربلا به سوگواری می‌ پردازند اما با توجه به حضور میلیون‌ ها زائر، نیروهای امنیتی عراق ورود دسته‌ های عزاداری به حرم‌ ها و نزدیکی آن را تا یک روز قبل از اربعین ممنوع کرده‌ اند.
با توجه به خیل عظیم جمعیت و برپایی موکب‌ های مختلف در مسیرهای منتهی به حرم امام حسین و حضرت عباس (ع) امکان حضور دستجات عزاداری در داخل حرم‌ ها یا حتی مسیر موسوم به بین‌ الحرمین وجود ندارد و شب اربعین نیروهای امنیتی فضا را برای حرکت دسته‌ های عزاداری در حرم‌ ها مهیا خواهند کرد.
بر همین اساس، دسته‌ های عزاداری مختلفی که در کربلا حضور دارند در فضایی دورتر از حرم‌ ها به سوگواری می‌پردازند و با برنامه‌ ریزی مسئولان عراقی، میدان‌ های کربلا برای برپایی دسته عزاداری مهیا شده است.
طبق روایات اسلامی، راهپیمایی مسلمانان در روز اربعین از زمان امامان در بین شیعیان رایج بوده‌ و بنا بر تاکید پژوهشگران‏، این راهپیمایی بزرگ، یک سنت و رفتار مداوم شیعیان از زمان ائمه اطهار بوده است که در زمان بنی‌ امیه و بنی‌ عباس نیز به این حرکت پایبند بوده‌اند و گفته شده‌ که در دوره هایی از تاریخ، فراموش شد تا اینکه محدث نوری آن را احیا کرد.
اینک اما در سال‌ های اخیر راهپیمایی اربعین در کنار اینکه یک حرکت دینی و مذهبی جهان شمول به حرکتی سیاسی تبدیل شده است تا جهان استکبار وحدت مسمانان را بیش از پیش درک کند به عقیده کارشناسان و محققان حوزه تاریخ اسلام، راهپیمایی اربعین ادامه دهنده و به نوعی تکمیل‌ کننده روز عاشوراست؛ یادآور فداکاری‌ ها و البته مصیبت‌ هایی که بر امام حسین (ع) و یارانش و پس از آن بر اسرای کربلا گذشت و در زنده نگهداشتن اسلام و جلوگیری از تحریف و انحراف در آن است.

حماسه دوم

یک پژوهشگر حوزه اجتماعی با اشاره به اینکه اهمیت راهپیمایی اربعین بیش از همه متاثر از نام و عظمت امام حسین (ع) است گفت: در میان ائمه اطهار و پیامبران تنها امام حسین است که اربعین دارد لذا این موضوع نیز به علت عظمت رویدادی است که در سال ۶۱ هجری به وقوع پیوست رویدادی که از جان‌ گذشتگی حضرت و یارانش برای زنده نگهداشتن و احیای دین اسلام بود.
غلامرضا ابراهیم آبادی افزود: نخستین پیامد و اثر راهپیمایی اربعین، تداوم راه امام حسین (ع) و یارانش در زنده نگهداشتن دین اسلام و جلوگیری از تحریف و انحراف در آن است و اثر دوم این رویداد‏، به ویژه در سال‌ های گذشته، پیام وحدت و همبستگی میان مسلمانان و حتی آزادی‌خواهان است.
وی یادآور شد: این همایش چند میلیونی که امروزه به نماد پرشکوه وحدت و اتحاد میان مسلمانان به وجودآمده، خود می‌تواند پادزهری بر اقدامات تفرقه افکن و تفرقه‌ انگیز دشمنان باشد که در یک دهه اخیر از سوی دشمنان جهان اسلام برای اختلاف میان جوامع اسلامی به کار گرفته شده است.
ابراهیم آبادی اضافه کرد: پیامد سوم راهپیمایی اربعین این است که به همایش و نمایش قدرت مسلمانان جهان تبدیل شده که پیام‌ آشکاری را برای بدخواهان جهان اسلام دارد و در برابر زورگویان، ستمگران و مستکبران جهان امروز یک عرض اندام کامل قلمداد می گردد.
این پژوهشگر تاکید کرد: راهپیمایی اربعین تجلی گاه و محل حضوری برای همه اقشار و همه مذاهب اسلامی و حتی ادیان توحیدی است که جدا از حضور جدی اهل تشییع، شاهد حضور دوستداران اهل تسنن نیز هستیم که به عشق و حمایت از آرمان‎‌های امام حسین و قیام عاشورا در این راهپیمایی شرکت می کنند و حضور خاخام‌ های یهودی و اسقف‌ های مسیحی نشان می دهد که در مسیر عشق و دلدادگی قدم گذاشته‌ و در مکتب انسانیت و آزادگی شاگردی امام حسین (ع) را می‌کنند.
ابراهیم آبادی خاطرنشان کرد: همه اینها، از جهان شمولی و سبقه جهانی آموزه‌ های مکتب امام حسین حکایت دارد که بدون تردید، صرف حضور در این راهپیمایی خود می‌ تواند عامل بسیار مهمی برای گسترش، همبستگی و وحدت نه تنها میان شیعیان که کل آزادگان جهان باشد.

حماسه آخر

ظلم‌ ستیزی، عدالت، برابری، کرامت انسانی و حمایت از مستضعفان، ظرفیتی بی‌ نظیر برای آزادگان جهان فراهم می‌کند که مهم‌ ترین ویژگی قیام حضرت سیدالشهدا همانا ظلم‌ ستیزی است لذا امروزه که ظلم به ملت ایران در قالب تحریم ها افزایش یافته، پدیده راهپیمایی اربعین یک قدرت نرمی است که با این ظلم بزرگ مقابله می کند.
وجه غیردولتی و مردمی بودن این راهپیمایی در کنار آرمان‌های بلند نهضت حسینی، یکی از علل اصلی شکوه آن در همنوا ساختن مردم از پیر و جوان و زن و مرد و در هر دین و آیینی در این مراسم است که بیانگر تاکید بر آموزه‌ های معنوی و روحانی دین اسلام است که بخش عمده‌ ای از آن در قیام عاشورا خود را تجسم بخشید لذا حماسه اربعین فارغ از هر گونه سیاست و دولت‌ زدگی می‌ تواند ایجادکننده یک کنش جمعی مبتنی بر وحدت و همبستگی، نه تنها بین مذاهب که بین ادیان باشد.
راهپیمایی اربعین و قرار گرفتن میلیون‌ ها نفر انسان از نژادها و ملیت‌ ها با زبان‌ های سراسر جهان کنار هم، به نوعی تمرین عملی برای ایجاد همبستگی و اتحاد میان مذاهب با ادیان توحیدی است چرا که این راهپیمایی، منادی قیامی جاودانه در تاریخ است که آموزه‌ های آن در مسیر و مبتنی بر فطرت و آزادی‌ خواه و ستم‌ گریز انسانی قرار دارد و جوهره آن بر صلح و عدالت استوار است.
راهپیمایی اربعین و آموزه‌ هایش و کوشش برای شناسایی جایگاه واقعی آن، می‌تواند راهگشای بسیار موثری برای هماهنگ‌ سازی و همسوسازی مسلمانان کشورهای مختلف جهان با همدیگر و در بی اثرسازی تلاش دشمنان موثر باشد.
بدین ترتیب به نظر می‌رسد که تبدیل شدن راهپیمایی عظیم اربعین به یک ابر رسانه، اقدامی است که در واقع اخیراً تا حد زیادی انجام گرفته و باید بر انجام بیشتر و موثرتر آن اهتمام ورزید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.