مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان خبر داد؛

رتبه چهارم آذربایجان شرقی با تولید ۵۵۸ تُن سماق در کشور

عصرآزادی/ سرویس شهرستانها: مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از رتبه چهارم این استان در تولید سماق در سطح کشور خبر داد.
“محمدباقر بی پروا” در گفتگو با خبرنگاران گفت: سطح زیر کشت سماق استان به صورت احداث باغ ۱۴۸ هکتار و ۵۵۰ هکتار به صورت جنگلی بوده و در مجموع ۶۹۸ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی به کشت سماق اختصاص یافته است که عمده باغات سماق در شهرستان هوراند قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه بر اساس برآورد اولیه میزان تولید محصول سماق استان در سال جاری بیش از ۵۵۸ تن می باشد افزود: بر اساس آمارنامه کشاورزی، آذربایجان شرقی بعد از استان های کردستان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی رتبه چهارم تولید این محصول در کشور را داراست.
بی پروا به خاصیت دارویی سماق اشاره نموده و اضافه کرد: سماق قابض، بهبود دهنده زخمها، بند آورنده خون، ضد اسهال و درمان کننده اسهال خونی، کاهنده اسید اوریک، ضد میکروب، ویروس و مالاریا است و در درمان بیماریهای روماتیسمی، نقرس، کاهش خونریزی سینه، پایین آوردن تب و تقویت دستگاه گوارش، ورم گلو و دهان و غیره استفاده می شود و عمدتاً سماق بصورت چاشنی غذاهای ایرانی و هندی کاربرد دارد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان به کاربرد سماق در مصارف صنعتی پرداخت و یادآور شد: از دانه سماق، روغنی استخراج می شود که در شمع سازی استفاده می شود و چوب سماق و جوشانده برگ و میوه آن در رنگرزی پشم به کار می رود، همچنین از برگهای سماق که دارای ۱۳ درصد تانن است برای رنگ دادن به چرم استفاده می شود.

سماق هوراند از نظر کيفيت مقام اول کشوری را داراست

مدير جهاد کشاورزی شهرستان هوراند نیز با اعلام اینکه شرايط آب و هوايي اکثر روستاهای شهرستان برای رشد سماق بسيار مناسب است گفت: سماق به جهت بهره وری بيشتر اکنون ديگر جايگزين کشت غلات ديم شده است.
“سیدرضا تاج الدینی” با اشاره به اينکه سماق توليدي هوراند محصولي کاملاً سالم، ارگانيک و عاری از هرگونه آلاينده هاي شيميايي است افزود: از نظر کيفيت، سماق هوراند مقام اول کشوری را داشته و از نظر مساحت نيز بيشترين مساحت را در آذربايجان شرقي دارد.
وی اضافه کرد: سماق اين منطقه به لحاظ دارا بودن رنگ قرمز ،طبيعی، طعم خوب و بازار پسندي يکي از مرغوبترين و اصلي ترين نوع سماق موجود در کشور است.
تاج الدينی با بيان اينکه عملکرد محصول سماق از هر هکتار حدود ۸۰۰ کيلوگرم تا يک تن در هکتار برآورد شده است یادآور شد: تکثير اين محصول ارزشمند اغلب به صورت پاجوش بوده که در سالهاي اخير تحقيق و توليد نهال سماق از طريق کشت بافت و همچنين بذر به روش آزمايشگاهي انجام يافته و در مطالعه و بررسي وضعيت توليد در شهرستان می باشد و ايجاد سامانه‌ های آبگير و بانکت بندي در باغات سماق جهت ذخيره آب باران به صورت الگويي در برخي باغات انجام مي‌گردد.
وی باروري و غنچه سماق بعد از عيد و فصل بهره برداري اين محصول از اواسط مرداد تا اواخر شهريور خبر داد و خاطرنشان کرد: هوراند يک شهرستان چهار فصل است که از پست ترين نقطه تا مرتفع ترين نقطه اين منطقه، محصولات تمام فصول امکان کشت دارند لذا این شهرستان با ۱۳۶ هزار هکتار اراضی، حدود ۱۳۳ هزار هکتار از آن زراعي و باقی، باغات هستند.
تاج الدینی تاکید کرد: امسال بخش کشاورزي هوراند با چالش‌ های اساسي همچون خشکسالي، سرمازدگي، سيلاب و طوفان مواجه شد و سال پرباري برايمان نبود و تصور مي‌کرديم که نمی توان محصولات چنداني را برداشت کنيم اما کشاورزان زحمتکش منطقه با عمل به توصيه کارشناسان، توانستند محصولات مناسبی را کشت و برداشت نمایند.

سماق نياز به سمپاشي و مرحله داشت ندارد

کارشناس مسئول باغبانی مديريت جهادکشاورزي هوراند نيز گفت: هر هکتار از باغ سماق، حدود يک تن خوشه و ۵۰۰ کيلوگرم پودر سماق استحصال می کند لذا ۵۵۰ هکتار از اراضي شهرستان به زير کشت سماق رفته که به حالت جنگلي هستند و با آب باران و رطوبت فصلي رشد مي‌کنند.
سکينه پهنايی افزود: سماق، نياز به سمپاشي و مرحله داشت ندارد و از بابت اقتصادي يک محصول قابل توجيه و با صرفه اقتصادي است زيرا داراي هزينه پايين و درآمد بالا است لذا رقم کشت شده در هوراند، رقم بومی سماق قرمز بوده و کيفيت و رنگ متفاوتي از سماق ديگر نقاط کشور دارد.
وي، راه اندازي سامانه‌هاي آبگير جهت زخيره آب باران با روش‌هاي مختلف را از جمله راه‌ های افزايش عملکرد توليد سماق عنوان کرده و یادآور شد: هرچقدر آب بيشتري به گياه برسد عملکرد توليدي نيز افزايش مي‌يابد لذا بر اين اساس، کشاورزاني که از اين سامانه که ايجاد آن هيچ هزينه‌اي ندارد استفاده کرده اند عملکرد توليدی از يک تن به ۱.۵ تن در هکتار رسيده است.
پهنايی در خصوص نحوه تکثير اين گياه نيز تاکید کرد: تکثير گياه سماق به صورت پاجوش و دستي انجام مي‌گيرد ولي به تازگي بر روي کشت بافت اين گياه جهت تکثير بذر و به صورت پيوندي اقدام شده است.
شایان ذکر است به گفته مسئول اداره ترويج مديريت جهاد کشاورزي شهرستان هوراند، سايت الگوي گياه دارويي سماق در روستاي آق‌براز از سه سال گذشته راه اندازي شده و به عنوان الگويي جهت بازديد کشاورزان از نمونه‌ های کشت سماق استفاده می شود که در خلال اين سايت نيز کارگاه‌ها و دوره‌هاي مهارتي ترويجي کشت سماق و سامانه‌هاي آبگير برای بهره برداران برگزار می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.