چالش های پیشرفت صنعت فولاد آذربایجان شرقی از زاویه "عصرآزادی"

مجادله فولاد آذربایجان با کمبود انرژی

???? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

آذربایجان شرقی بعد از استان های اصفهان و خوزستانی که عمدتاً سرمایه گذاری های آنها از سوی ادوار دولت انجام شده، سومین استان فولادی کشور است که از این لحاظ یک فرصت طلایی برای منطقه محسوب می شود و از آنجایی که یگانه راه حل نجات کشور، پیشرفت بخش خصوصی و تقویت آن است لذا واحدهای بخش خصوصی بخش فولاد آذربایجان کنار هم جمع شده و می توانند بزرگتر از غولهای فولادی کشور به کار خود تداوم دهند که همانا اعضای انجمن فولاد آذربایجان بزرگتر از فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین شرکت دولتی و فولادی خاورمیانه است.
در این اثنی، کارشناسان حوزه اقتصاد می گویند باید با خودداری از صادرات مواد خام به سمت تولید فولاد آلیاژی حرکت کرد چرا که این محصولات ارزش افزوده بیشتری دارند و از سوی دیگر در حوزه قوانین نیز، تصمیم سازی باید توسط بخش خصوصی انجام شود زیرا تولیدکنندگان با تمام وجود با این قوانین درگیر هستند و با اِشرافیت بر آنها می توانند نسخه علاج بیماری صنعت فولاد آذربایجان و کشور را تجویز نمایند که فعلاً خبری از آن نیست…

ابتدای فولاد

آذربایجان شرقی در تولید فولاد از لحاظ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رتبه نخست کشور را در اختیار دارد به طوری که حدود یک چهارم واحدهای تولیدی صنعت فولاد کشور در این استان فعالیت می‌کنند و صنایع مرتبط با فولاد موجب رشد و توسعه اقتصاد آذربایجان شده است.
صنعت فولاد آذربایجان‌ شرقی به عنوان بزرگترین قطب تولید این محصول در بخش خصوصی کشور، در سال‌ های اخیر رشد جهشی داشته و در شرایطی که این استان تا اواسط دهه ۱۳۸۰ از سرمایه گذاری دولتی در بخش راهبردی فولاد محروم بود اما اهتمام بالای بخش خصوصی با تکیه بر تجربه زیسته در بخش های دیگر صنعت، باعث شد که تعداد واحدهای تولید فولاد این منطقه از تعداد انگشتان دست تا یک دهه قبل به بیش از ۱۷ واحد افزایش یابد لذا بررسی آمار و ارقام منتشر شده نشان می دهد که آذربایجان شرقی در بخش فولاد از نظر سرمایه گذاری شرکت های خصوصی در رتبه نخست کشوری قرار دارد.
در حقیقت، فولاد یک صنعت پیشران و مهم در اقتصاد آذربایجان شرقی است که ۴۳ واحد موجود در این استان، کارخانه‌های نورد، شمش فولادی و صنایع مرتبط با فولاد هستند که بدون کمک های دولتی و تنها با عزم و شجاعت سرمایه گذاران بخش خصوصی به سرانجام رسیده است.
به بیان بهتر، در سال‌ های گذشته حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری در این بخش انجام شده که علاوه بر آنکه این صنعت سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال دارد صنایع مرتبط با فولاد استان موجب رشد و توسعه اقتصاد منطقه آذربایجان خواهد گردید.
کارشناسان حوزه اقتصادی می گویند در تامین زیرساخت‌ های گاز، آب و برق همواره از برنامه‌های بخش خصوصی عقب هستیم که باید با مصرف بهینه، تامین منابع و برنامه‌ ریزی‌ های مناسب از فرصت‌ های موجود به نحو مقتضی استفاده نمود زیرا بخش صنعت رشد قابل توجهی داشته و سال گذشته در شهرک‌ های صنعتی آذربایجان شرقی بیش از ۶۰۰ مورد سرمایه‌ گذاری جدید اتفاق افتاد که رکورد سال‌ های گذشته را شکسته و رشد ۶ درصدی را رقم زد.

میانه فولاد

رئیس انجمن فولاد آذربایجان معتقد است کمبود برق و گاز باعث شده تا برنامه‌ ریزی برای تولید با تردید همراه شود و میزان صادرات کاهش‌ یابد در حالی که پیش‌بینی‌ ها نشان می‌دهد این چالش در سال‌ های پیش‌ رو جدی‌ تر خواهد شد و این موضوع می‌تواند حضور هدفمند فولادی ها در بازارهای صادراتی را تحت‌ الشعاع قرار دهد.
“نوید نواده اباذر” با اشاره به اینکه کمبود انرژی چالش اصلی فولاد کشور است افزود: به عنوان بزرگترین کشور دارای منبع نفت و گاز دنیا، امروز در پیک مصرف گاز ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز مصرف داریم در صورتی که باید مصرف مان به ۴.۱ میلیارد مترمکعب برسد و این تفاوت خوابی است که دولت‌های مختلف داشته و نتوانسته اند از سهم کشورمان در میدان های ذخایر گاز، تولید گاز کنند.
وی با بیان اینکه در چشم انداز توسعه ۱۴۰۴ باید  ۵۴,۵ میلیون تن تولید فولاد در کشور داشته باشیم اضافه کرد: اکنون به سختی حدود ۳۰ میلیون تن تولید در این حوزه داریم، آیا در مورد صادرات الباقی مصرف کشور ریل گذاری کرده ایم؟ البته که نه!
نواده اباذر با طرح این سوال که آیا جهت زیرساخت های انرژی تولید تا ۵۴ میلیون تن زیرسازی کرده ایم پاسخ داد: باز هم خیر، زیرا این موارد در کنار برخی از بخشنامه های خلق الساعه و متناقض از سوی دولت بدون نظرخواهی از بخش خصوصی همان عبارت خود تحریمی است که یکی دیگر از چالش های تولید فولاد کشور است!
وی در خصوص چشم انداز و وضعیت صنایع فولاد کشور نیز بیان کرد: شرایط فولادی صنعت کشورمان در وضعیت قابل افتخار و قابل احترامی است، علی الخصوص این مهم در شمال غرب کشور که بزرگترین قطب خصوصی فولاد کشور به شمار می رود سرمایه گذاری های چندین میلیارد دلاری که دولت در مرکز و جنوب کشور را داشته تاکنون نداشته ایم اما با این وجود بزرگترین بخش خصوصی کشور در تولید فولاد هستیم!
این فعال بخش فولاد کشور یادآور شد: صنعت فولاد یکی از صنایع پیشرو به لحاظ اقتصادی در ایران است که از لحاظ رشد GDP در بخش اقتصاد خصوصی یکی از مهمترین نقش ها را در شمال غرب کشور عهده دار است لذا توانمندی های بالقوه زیادی در فولاد کشور داریم که باید بالفعل شوند به طوری که در رنکینگ های جهانی جزو ۱۰ کشور برتر تولید کننده فولاد هستیم اما از آنجایی که پتانسیل و قدرت بالایی داریم لایق بهترین ها هستیم.
آخر فولاد
انجمن فولاد آذربایجان متشکل از ۸۰ شرکت تولیدی و بازرگانی فولادی است که همه فعالان این بخش کنار هم گرد آمده اند تا بتوانند سهم صادراتی فولاد کشور و به ویژه منطقه آذربایجان را افزايش دهند لذا این انجمن بیش از ۱۰ درصد صادرات فولاد ایران را در اختیار داشته و نزدیک ۲۵ درصد درآمد سرانه منطقه را شرکت های عضو آن به وجود می آورند.
با توجه به اینکه تیم اقتصادی آذربایجان‌ شرقی تمام تلاش خود را برای رفع موانع و مشکلات این بخش انجام می‌دهند اما باید به منظور تامین خوراک پایدار و تامین زیرساخت‌ های مناسب این صنعت تدابیر قابل توجهی اندیشیده شود زیرا تاکنون تنها ۷ درصد عرصه سرزمینی منطقه آذربایجان اکتشاف شده و با توجه به هوشمندی بخش خصوصی در سرمایه‌ گذاری‌ ها و مکان یابی ها، مشکلی از این حیث وجود نخواهد داشت.
از قرار معلوم، عمده‌ ترین اعضای انجمن فولاد آذربایجان از استان آذربایجان‌شرقی است ولی در اين میان از صنایع فولادی استان های آذربایجان‌ غربی، اردبیل و زنجان نیز در مجمع فولادی ها حضور دارند که در مجموع، بیش از ۴۰ هزار نفر شاغل را در بر گرفته و تقویت همه جانبه این بخش به طور حتم می تواند موجب کاهش بسیار محسوس بیکاری در منطقه آذربایجان گردد.
بدین ترتیب، درگیری بین دستگاه‌ های اجرایی و نبود وحدت رویه بین سازمان‌ ها به خصوص ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست آذربایجان شرقی، ضرورت استفاده از ظرفیت شورای گفتگوی بخش خصوصی استان و دولت در حوزه معادن، تداوم پروسه طولانی اخذ مجوز یا فعال سازی مجدد معادن و واحدهای راکد، نبود پشتوانه قانونی و ضمانت اجرایی برای تصمیمات کمیسیون‌ ها از جمله موارد پیش روی فعالیت در حوزه فولاد است که نباید آنها را فراموش کرده و پایه های صنعت پرقدرت فولاد آذربایجان را سُست نمود!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.