حرمت پزشکان بایستی حفظ شود

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

رعایت حرمت کادر درمان که چه در زمان شیوع ویروس کرونا و چه در حوادث و مشکلات بیماران از خود گذشتگی فراوانی نشان دادند، بهخصوص پزشکان زحمتکش که به صورت شبانه روزی در اورژانس ها مشغول ارائه خدمات به مراجعین می باشند، برای همه ضروری واجتناب ناپذیر است.

ویدیویی از حمله به پزشک اورژانس در بیمارستان شهدای نفتِ سوسنگرد که در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را به دنبال داشتهاست منتشر شد. ابعاد این عمل غیر انسانی اگر برخورد قاطع با آن انجام نشود، بسیار شرم برانگیز است.

کار در بخش اورژانس به تایید بسیاری از پزشکان کاری طاقت فرسا و پردردسر می باشد. بیماران مختلف به این بخش مراجعه میکنند. از بیماران تصادفی گرفته تا بیماران حملات قلبی و مغزی و سایر بیماران در ۲۴ ساعت شبانه روز. یعنی پزشک و کادری که دربخش اورژانس مشغول هستند، به هیچ عنوان آسایش و آرامش ندارند. مخصوصا ً در خصوص وضعیت سلامت بیمار مراجعه کنندهبایستی نهایت دقت را انجام دهند. استثنائات و برخوردهای ناچیز غلط در همه جای دنیا وجود دارد و نمی توان آن را به کل کادر درماننسبت داد.

همراه محترمی که با بیمار به اورژانس مراجعه می کند باید بداند که تنها مراجعه کننده آن بخش نیست و بیمارستانی که با کمبود پزشکآن هم در مناطق محروم مواجه است به سختی برای آماده بودن بخش های مختلفش نیاز خود را برای تامین کادر درمان خصوصا پزشکمتخصص اورژانس برآورده می کند. پس با وجود احترام به دغدغه و نگرانی همراه بیمار بایستی صبر و تحمل در برخورد با کادراورژانس نشان داده شود تا پزشک نیز بتواند مشکل به وجود آمده را برطرف نماید.

پزشکی کلا کاری مشقت بار بوده و فقط علاقه به این حرفه می تواند جوانی را جذب آن نماید.

متاسفانه جوی که در کشور ما بر علیه پزشکان به راه افتاده بسیار جوی مسموم و ناعادلانه است. برخی از افراد گمان می برند که همهپزشکان از درآمدهای میلیاردی برخوردارند. در صورتی که چنین نیست.

به طوری که رضا لاری پور، سخنگوی نظام پزشکی می گوید: « حدود ۲۰ هزار پزشک هیأت علمی داریم که زیر مجموعه وزارت بهداشتمحسوب می‌شوند و حقوق کارمندی هیأت علمی دریافت می‌کنند.

وی به ۱۵ هزار رزیدنت یا همان دستیار پزشکی در کشور اشاره کرده و می افزاید: این تعداد رزیدنت، پزشک عمومی هستند که دوره‌هایتخصصی و فوق تخصصی را می‌گذرانند.

لاری پور، همچنین به ۱۵ هزار پزشک طرحی در مناطق مختلف کشور اشاره کرده و می گوید: از بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار پزشک عمومی درکشور، ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر آنها طبابت نمی‌کنند. حدود یک درصد از جامعه پزشکی، عمدتاً دریافت‌های خاص و درآمد بالای یک میلیارددارند و ۱۰۰ هزار نفر از ۱۵۰ هزار نفر جامعه پزشکی کشور، ماهانه درآمدی بین ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان دارند،

وی در توضیح آن دسته از پزشکان که درآمد بالا دارند، افزود: این دسته از پزشکان، در رشته‌ای که طبابت می‌کنند، اصولاً شُهرههستند.»

بنابراین پزشکی که در منطقه محرومی چون سوسنگرد خدمت می کند به جز علاقه به حرفه و ارائه خدمت به چیز دیگری فکر نمی کند. آندسته از پزشکان هم که شُهره هستند نه تنها در ایران در هر کجای این کره خاکی قدم بگذارند دارای منزلت و جایگاه خاص هستند یاکسب خواهند کرد.

در پایان ضمن اینکه نمی توان برخورد ناشایست عده ای قلیل از کادر درمان را انکار کرد ولی راه و کار قانونی برای برخورد با این افرادوجود دارد و شکستن حرمت پزشک آن هم از جنس بانوان پزشک این مرز و بوم که در منطقه محرومی چون سوسنگرد خدمت می کندامری ساده و پیش پا افتاده نمی باشد و بایستی برخورد قاطعی با خاطی انجام پذیرد و نه تنها در این مورد خاص بلکه در تمامیمواردی که یک شخص به خود اجازه تعدی و دست درازی به کادری که بر اساس قسم نامه هدفی جز خدمت به بیماران ندارد، را می دهدانجام پذیرد تا صف این افراد از صف دیگران جدا شده و موجبات بدبینی و دلسردی از بین برود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.