مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی در آستانه روز ملی شعر و ادب تاکید کرد؛

روز استاد شهریار محور حوزه شعر و ادبیات ایران است

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی/ شهرام صادق زاده: مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت استاد شیرین سخن، سیدمحمدحسین بهجت تبریزی و اجلاسیه شهدای هنر و رسانه به تشریح ویژه برنامه های این دو رویداد فرهنگی در سطح استان پرداخت.
“سیدمحمدحسین بلاغی” روز ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ در جمع تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان برنامه های خود را آغاز کرده است گفت: این کنگره یک رویداد بزرگ ۵ ماهه است گفت: در اثنای این رویداد، دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی نقش مهمی در حوزه ایثار بر عهده دارند.
وی، زمان برگزاری اجلاسیه هنر و رسانه در تبریز را روز ۲۲ شهریور (فردا) اعلام کرد و افزود: حدود ۶۷ شهید حوزه رسانه و هنر از دوران انقلاب، جنگ و جبهه مقاومت شناسایی شده اند که در این اجلاسیه از والدین و خانواده های آنها تجلیل به عمل خواهد آمد.
بلاغی اضافه کرد: تجلیل از ۸ نفر از یادگاران حوزه هنر و رسانه دوران دفاع مقدس و بعد از آن به همراه رونمایی از کتاب شهدای هنر و رسانه، آثار منتخب تجسمی مرتبط و یک قطعه موسیقی مناسبتی این دوران از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای اجلاسیه شهدای هنر و رسانه آذربایجان شرقی است.

◾️برای ایام نکوداشت مقام استاد شهریار ۱۳۹ برنامه در آذربایجان شرقی پیش بینی شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این نشست خبری به تشریح برنامه های روز ملی شعر و ادب پرداخت و گفت: این روز محور ایران در حوزه شعر و ادبیات است که در سراسر کشور آیتم های متنوعی برای آن تدارک دیده شده است.
بلاغی با اشاره به درخشش استاد شهریار در حوزه شعر تورکی و فارسی ایران و آذربایجان تاکید کرد: زمان شناسی استاد شهریار در دوران خود روز به روز افزایش یافته و ایشان به مسائل منطقه ای نیز حساس شده بود که در اشعار خود به آنها پرداخته است.
او تعداد برنامه های ایام نکوداشت مقام استاد شهریار را ۱۳۹ مورد دانست و اعلام کرد: برای همین منظور از شهریارشناسان و شهریارپژوهان برجسته کشورهای گرجستان، تورکیه، عراق، آذربایجان و غیره دعوت به عمل آمده و نشان دهنده عزم اغلب دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی در برگزاری این روز خاص است.
بلاغی به شاخص ترین برنامه های روز ۲۷ شهریور ماه اشاره کرد و یادآور شد: قبل از ظهر این روز مزار استاد شهریار در مقبره الشعرا با حضور هنرمندان، مهمانان، اساتید و فرهنگ دوستان به همراه معاون وزیر ارشاد گلباران خواهد شد و بعدازظهر همان روز نیز محتملاً با حضور وزیر ارشاد همایش ملی شعر و ادب ایران در مجتمع پتروشیمی تبریز برپا خواهد گردید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان از تحقق بهار دلنشین عرصه فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی در پاییز ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: برای نیمه دوم سال جاری برنامه های متنوع فرهنگی و هنری پیش بینی شده است که از جمله آنها می توان به برگزاری ۱۲ جشنواره ملی و استانی اشاره کرد که در راستای تبیین پتانسیل های فرهنگی و هنری استان گام برداشته خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر علت عدم برگزاری مراسم روز رحلت استاد شهریار در مقبره الشعرا و ضرورت استفاده از موسیقی آذربایجانی در همایش این روز توضیح داد: علیرغم اینکه فاز اجرایی مقبره الشعرا به پایان رسیده و اعتبار ۵۰ میلیاردی برای مرحله اول عملیاتی گردید اما، فضای باز فعلی برای برگزاری مراسم این روز مناسب نیست و با تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی شخص وزیر ارشاد درباره پروژه های نیمه تمام فرهنگی استان شامل مزار استاد شهریار هم خواهد شد تا سال آینده مراسم ۲۷ شهریور در آنجا برگزار گردد کمااینکه اجرای موسیقی آذربایجانی نیز مدنظر ماست که حقیقتاً اهمیت رنگین کمان اقوام را نشان می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.