آیا قیمت در بازار مسکن کاهشی شده است؟

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

بازار مسکن از اوایل امسال به دلیل گران شدن هزینه های ساخت مسکن دچار رکود شده است. ولی آیا این رکود به معنی کاهش قیمت مسکن است؟ کارشناسان نظر مخالفی نسبت به دولت دارند.

یک کارشناس حوزه مسکن می گوید:« در حال حاضر آمارهای رسمی در حوزه مسکن منتشر نمی‌شود، آمار مرکز آمار نیز نشانمی‌دهد که کاهش قیمتی در کار نبوده است این اتفاق اثر مثبتی قطعا در بازار نخواهد داشت. این تصور غلطی است که فکر کنیم اگرمردم بفهمند قیمت‌ها گران می‌شود و یا گران شده، بیشتر قیمت‌ها تغییر می‌کند. انتظارات ناشی از میزان اعتمادی است که مردم بهسیاست‌های دولت و حاکمیت دارند. انتظارات را سیاست‌های کلان و تحولاتی که در سیاست‌های کلان رخ می‌دهد، شکل می‌دهد؛ نهاین‌که آمارها حبس شود.»

بنابراین به نظر می رسد با وجود رکود در بازار مسکن قیمت ها نه تنها پایین نیامده ببکه در برخی از کلان شهرها و منجمله تهران حالتافزایشی داشته است.

در حال حاضر به دلیل افزایش بی سابقه هزینه های تولید مسکن ، تولید و عرضه مسکن پایین آمده یا هزینه ساخت مسکن افزایش یافتهاست و این دو امر به خودی خود باعث افزایش قیمت مسکن می گردد.

در این حوزه حتی وام های مسکن نیز بی اثر شده است. به طوری که چه وام را بگیرید و چه نگیرید، برای خرید یک واحد آپارتمان قدرتخرید لازم را نخواهید داشت. در واقع وام های بانکی یا به عبارتی تسهیلات دولت برای خرید مسکن تکافوی خرید آپارتمان را نمی کند.

از طرف دیگر هزینه های سنگین تولید مسکن باعث شده است تا سازندگان مسکن از تولید مسکن خارج شوند چون که وقتی خوابسرمایه هم از لحاظ مدت و هم از لحاظ میزان بیشتر شده باشد در نتیجه انگیزه لازم برای ادامه کار را از آنها سلب می کند.

در واقع تولید مسکن از توان افراد یا چند نفر خارج شده است. در حال حاضر هزینه‌ها با چند سال قبل خیلی متفاوت شده است. نهایتاین هزینه‌ها در قیمت تمام شده تاثیر دارد و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و سیاست انقباضی وام ها که دولت در پیش گرفته است تقاضا برای مسکن کم می شود ولی این کاهش تقاضا به دلیل افزایش قیمت تولید مسکن متاسفانه باعث کاهش قیمت مسکن نمی شود.

پس به نظر می رسد همان طوری که در نوشتار قبل هم اشاره شد تا وضعیت اقتصاد کلان مطلوب نگردیده و هزینه تولید مسکن کاهشپیدا نکند نمی توان به کاهش قیمت مسکن امیدوار بود. در واقع این تدبیر دولت را می طلبد تا برای بهبود وضعیت مسکن وضعیت نامطلوب اقتصادی در سطح کلان را بهبود بخشیده تا با کاهش هزینه تولید مسکن شاهد کاهش قیمت مسکن هم باشیم و گرنه کتمان آمار افزایش قیمت باعث کاهش قیمت آن نخواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.