زمینه های مناسب سفر به نیویورک

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان – مدیر مسئول

سفر رییس جمهور به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی است تا بتوان از این سفر زمینه های مناسب درجهت حفظ منافع ملت ایران به وجود آورد.

چون برگزاری ملاقات‌های سطح بالا با مسئولین کشورهای مختلف اگر بخواهد در حالت عادی انجام شود کلی تشریفات، وقت و هزینهدارد اما در مجمع عمومی سازمان ملل خیلی سریع می‌توانند دو هیأت با هم به توافق رسیده و در عالی‌ترین سطح با هم دیدار و گفت‌وگوکنند. بنابراین در جهت دیپلماسی تفاهمی که از چند وقت پیش شروع شده است رییس جمهور می تواند از این فرصت استفاده کرده ونتایج مورد انتظار را با ملاقات هایی که در نظر دارد سریع تر بگیرد.

پوشش خبری مجمع عمومی سازمان ملل در سطح بالا و در گستره جهانی صورت می گیرد و دیدگاه رییس جمهور در تنش زدایی ومقابله با ایران هراسی در این سفر می تواند مؤثر واقع می شود در واقع رییس‌جمهور می‌تواند از آن استفاده کند تا مواضع ایران راتبیین کرده و خودش را در چالش خبرنگاران قرار دهد و پاسخ‌هایی را به خبرنگاران بدهد که در راستای دیپلماسی عمومی، بتواند خیلیمؤثر باشد.

رییس جمهور در این سفر می تواند در مصاحبه با شبکه های تاثیرگذار بین المللی برای بیان دیدگاه های خود در داخل کشورهایی کهاین شبکه ها پخش می شوند، استفاده نماید. مثلا سی‌ان‌ان و فاکس نیوز که داخل و خارج از آمریکا هم پخش می‌شود رییس جمهورمی‌تواند با مخاطب داخل ایالات‌متحده آمریکا ارتباط برقرار کند که مسائل ایران را برای آنها توضیح دهد. بنابراین از طریق صحبت بارسانه‌های داخل آمریکا، مردم آمریکا که کمتر به شکل مستقیم در جریان سیاست‌های داخلی و خارجی ایران قرار دارند، با این جزئیاتآشنا می‌شوند و این در نوع خود یک فرصت مفید است.

همچنین امکان رایزنی هیات همراه با مقامات اروپایی در این سفر می تواند ایجاد شود و مقامات وزارت خارجه می توانند با مقاماتکشورهای اروپایی زمینه مذاکرات آتی را فراهم بیاورند.

دیپلماسی منطقه ای هم که با بهبود روابط تهران و ریاض شروع شده است می توان ملاقات هایی را ترتیب داد که زمینه بهبود روابط راارتقا داده و به نتیجه های عملی بیشتر منتهی گردد یعنی زمینه همکاری های اقتصادی و سیاسی بیشتر گردد و در جهت ارتقا روابط گامهای عملی بیشتری برداشت.

بنابراین سفر نیویورک می تواند زمینه مناسب برای استفاده از امکاناتی که این نشست ایجاد می کند، باشد و بایستی این دیدارهاهدفمند، با تدبیر و با دستور کار معین برای تامین منافع ملت ایران باشد و کمک کند مشکلات کشور کاهش پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.