مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به تشریح جزئیات اجرای طرح عظیم کاشت یک میلیارد درخت پرداخت؛

افزایش ۴۲ برابری تولید نهال در آذربایجان شرقی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی دستاوردها و میزان پیشرفت طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در حوزه این استان را تشریح کرد.
سیروس داودی با اشاره به آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال آینده در کشور افزود: این طرح بزرگ از آبان ماه سال گذشته در استان کلید خورد و کار تجهیز و آماده‌سازی زیرساخت‌های نهالستان های منابع طبیعی استان برای اجرای این طرح عظیم آغاز شد.
وی با بیان اینکه منابع طبیعی استان دارای ۹ نهالستان به وسعت ۷۳۵ هکتار است ادامه داد: کار تولید نهال از اوایل فروردین ماه امسال به طور رسمی در چهار نهالستان شامداران جلفا، مکیدی کلیبر، قوری گول بستان آباد و شهید سلیمانی تبریز آغاز گردید.
داودی به مبانی نظری اجرای این طرح عظیم و راهبردی در کشور اشاره کرد و گفت: ایران از لحاظ تولید کربن در ردیف ۷ کشورهای جهان قرار دارد اما از لحاظ ترسیب کربن در رتبه ۴۲ کشورهای جهان قرار دارد که متاسفانه این جایگاه نامتناسب است و ما بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی باید برای کاهش تولید کربن و هم برای افزایش ترسیب کربن برنامه‌ریزی و اقدام کنیم و اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در همین راستا قرار دارد.
وی تاکید کرد: هر هکتار جنگل کاری موجب ذخیره ۱۵۰۰ مترمکعب آب در خاک می‌شود و همچنین علاوه بر ترسیب کرین ۲ تن اکسیژن را نیز به هوا اضافه می‌کند لذا این‌ ها علاوه بر آثار ارزشمند تغذیه آبخوان ها و کنترل سیلاب ها توسط درختان است.
داودی بیان کرد: این طرح ماهیت مردمی دارد و هیچ ردیف بودجه دولتی به این طرح تخصیص نیافته است و برابر دستور سازمان منابع طبیعی در چهارچوب تفاهم‌ نامه هایی با شرکت‌ های معدنی و صنعتی ۶۳ میلیارد تومان اعتبار در قالب مسئولیت‌ های اجتماعی این صنایع و معادن به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در آذربایجان شرقی تخصیص یافته است.
این مقام مسئول اضافه کرد: ما هر ۹ نهالستان منابع طبیعی آذربایجان شرقی را تجهیز نموده و به جهت محدودیت منابع مالی، کار تولید نهال را در چهار نهالستان استان از ابتدای سال آغاز کردیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای سال تا کنون در چهار نهالستان استان ۱۴ میلیون اصله نهال تولید کرده‌ایم که بیش از ۷ میلیون اصله از این نهال‌ها از نوع صنوبر بوده که برای توسعه زارعت چوب در استان برای پیشگیری از آسیب به جنگل‌ها و سایر منابع طبیعی انجام می‌شود. دیگر انواع نهال‌ های تولیدی توسط اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز شامل گونه‌ های ون، افرا، سنجد، سرو، توت، اقاقیا، ارغوان، بادام و غیره می‌شود.
داودی از مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نیز خبر داد و اظهار کرد: نهالستان های بخش خصوصی استان هم با مشارکت در این طرح بزرگ مردمی امسال ۷ میلیون اصله نهال تولید کرده‌اند که این میزان علاوه بر ۱۴ میلیون نهالی است که ما تولید کرده‌ایم و در مجموع خوشحالم که اعلام کنم در سال جاری ۲۱ میلیون اصله نهال تولید کرده‌ایم که در تاریخ منابع طبیعی بی سابقه است.
این مقام مسئول منابع طبیعی و آبخیزداری درباره نحوه توزیع نهال‌ های تولید شده توضیح داد: زمان توزیع نهالها بسته به گونه آنها فرق دارد و لذا می‌توانیم نهال‌ های صنوبر را به صورت یکساله هم توزیع کنیم اما دیگر انواع نهال‌ ها سال بعد قابلیت توزیع خواهند داشت لذا اکنون در نهالستان های استان ۵ میلیون اصله نهال آماده توزیع داریم که از آبان ماه سال جاری کار توزیع نهال‌ ها آغاز خواهد شد.
داودی تاکید کرد: متقاضیان دریافت نهال در سطح آذربایجان شرقی می‌ توانند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های مختلف استان با تکمیل پرونده به میزانی که نیاز داشته باشند نهال به صورت رایگان دریافت کنند.
وی درباره شرایط دریافت رایگان نهال نیز توضیح داد: افراد و دستگاه‌ های متقاضی دریافت نهال، پس از چاله کنی و آماده‌ سازی زمین مورد نظر، نقشه عرصه هایی که مدنظر برای نهال کاری دارند را بعلاوه مستندات حق آبه، کپی مستندات مالکیت زمین و امضای تعهدنامه‌ ای که فرد را ملزم می‌کند تا نهال های دریافتی را در محل مورد نظر بکارد و نگهداری مناسبی انجام دهد را به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های استان تحویل دهند تا طی ۲۴ ساعت با طی مراحل قانونی و بررسی مستندات نسبت به تحویل نهالها به متقاضیان توسط منابع طبیعی اقدام شود.

داودی تاکید کرد: به منظور نظارت بر حسن انجام کار، توزیع نهال‌ ها مکان محور خواهد بود و توسط سامانه ساتک به صورت جدی به مراحل کاشت و داشت نهال‌ های تحویل شده توسط کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی نظارت خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در ادامه به حفاظت و غنی‌ سازی جنگل‌ های ارسباران در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و افزود: برای توسعه و غنی‌ سازی جنگل‌ های ارسباران هم برنامه‌ ریزی کرده‌ ایم که هم در مناطق مستعد ارسباران با گونه‌ های بومی جنگل‌ کاری انجام شود و هم با هماهنگی و مشارکت جوامع محلی بذر کاری گونه‌ های جنگلی بومی انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه توزیع نهال‌ در همه شهرستان های آذربایجان شرقی انجام خواهد شد اظهار کرد: اما در شهرستان های واقع در حوضه آبریز دریاچه اورمیه گونه‌ های مقام به کم آبی و شوری در جهت ایجاد کمربند سبز و پیشگیری از وقوع گرد و غبارهای نمکی توزیع خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی به برنامه‌ ریزی برای افزایش تولید نهال در سال آینده اشاره کرد و گفت: برای سال ۱۴۰۳ برای تولید ۲۰ میلیون نهال برنامه‌ ریزی کرده‌ ایم و در این راستا ۱۰۰ هکتار از اراضی نهالستان شامداران جلفا آماده‌ سازی شده است و برای سال آینده تولید نهال در نهالستان قوری گول بستان آباد و دیگر نهالستان های استان هم برنامه‌ ریزی شده است در حالی که در سال‌ های گذشته علیرغم وجود زیرساخت‌ های مناسب در بهترین حالت ۵۰۰ هزار اصله نهال در منابع طبیعی استان تولید می‌ شد.
داودی در خاتمه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز را به مشارکت در اجرای این طرح عظیم مردمی فراخواند و خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم که هر میزان از نیاز سازمان فضای سبز شهرداری تبریز را برای توسعه فضای سبز در مرکز استان را تامین نماییم و این خدمت برای همه شهرداری‌ های استان انجام می‌ شود و شهرداران برای هماهنگی جهت دریافت نهال می توانند با ادارات منابع طبیعی شهرستان های استان مکاتبه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.