سطح کیفی قطعات یدکی داخل کشور به بهانه برگزاری رویداد Auto Parts 2023 تبریز از زاویه "عصرآزادی"

بازارهای جهانی مشتاق کیفیت عالی

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

تبریز به عنوان یکی از شهرهای نمایشگاهی کشور از چهارم الی هفتم مهر ماه ۱۴۰۲ میزبان بیست و هفتمین نمایشگاه تخصصی قطعات یدکی خودرو موسوم به Expo Auto Parts Tabriz 2023 به عنوان مهم‌ ترین رویداد صنعتی حوزه قطعات خودروی شمالغرب کشور بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.
در این نمایشگاه تولیدکنندگان و عرضه کنندگانی از استان های آذربایجان شرقی و غربی، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، گیلان، اردبیل، مرکزی، البرز و قزوین و از کشورهای آلمان، چین، تورکیه، روسیه، ژاپن و ایتالیا در قالب نمایندگی حضور داشتند و آخرین تولیدات و دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار دادند.
در این نمایشگاه انواع قطعات خودرو، تجهیزات تعمیرگاهی و دیاگ، لنت ترمز، فیلتر، روغن موتور، گیربکس، بلبرینگ، قطعات جلوبندی، قطعات فلزی بدنه خودرو، قطعات سامانه تعلیق خودرو، فورج، انواع تسمه، اگزوز، دیسک صفحه، کلاچ و محصولات فولادی به نمایش گذاشته شد.
تبريز قطب توليد قطعات يدكي خودروی کشور است و هر چند در اين شهر خودرو به صورت كامل توليد نمی شود اما، بسياري از قطعات خودرو در آذربایجان شرقی توليد و در اختيار خودروسازان قرار می گيرد که اهمیت این منطقه را دوچندان می کند تا بیش از پیش، مقوله حمایت از قطعه سازان در دستور کار مسئولان و متولیان استانی و کشوری قرار گیرد…

◾️پارت اول

مدیر فروش یک شرکت آذربایجانی قطعات خودرو که اولین تولیدکننده قطعات پلیمری، کامپوزیتی و SMC در سطح افترمارکت ها و شرکت های خودروسازی کشور است به “عصرآزادی” گفت: صادرات قابل توجهی به کشور عراق داشته و افزون بر آن، محصولات تولیدی ما در بسته بندی های ایساکو در افترمارکت های ایرانی هم عرضه می گردد.
“سینا بدری نژاد” با اشاره به ارتقای قابل توجه کیفیت محصولات داخلی حوزه قطعات خودرو افزود: با ترکیب مواد مختلف و باکیفیت در کنار هم، توانسته ایم نسبت به تولید قطعاتی بپردازیم که هیچ تفاوتی با انواع مشابه خارجی خود نداشته و حتی در بحث کیفیت، مناسب تر از آنهاست.
کارشناس فنی یک شرکت دانش بنیان که در زمینه تولید استارت، دینام و روتور فعالیت می کند با اشاره به اینکه اخیراً تولید موتور فن را هم به محصولات خود اضافه کرده است به “عصرآزادی” گفت: هم اکنون حدود ۵۰ درصد نیاز کشور به تولیدات قطعات برقی را تامین می کنیم.
“وهابیان” با تاکید بر اهمیت طراحی و تولید قطعات مدنظر خودروسازان برای تولیدات جدید افزود: به عنوان اولین صادرکننده قطعات استارت و دینام فعلاً به کشور روسیه صادر می‌ کنیم و در حال حاضر قیمت هایی که در فروش قطعات عرضه شده به خودروسازان اعلام می‌کنیم از نرخ قطعات مشابه خارجی بسیار نازل‌ تر و قابل رقابت از لحاظ کیفیت است.
وی با اشاره به کسب استانداردهای جهانی و دریافت گواهنیامه همکار سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: تضمین سه ساله کیفیت قطعات برای خودروسازان از جمله اقداماتی است که در راستای مشتری مداری به خریداران عمده محصولات درنظر گرفته ایم.
“وهابیان” با اعلام اینکه دو محصول جدید را در نمایشگاه تبریز عرضه کردند یادآور شد: این دو محصول جدید، موتور فن و دینام پرقدرت بود زیرا با توجه به خودروهای جدیدی که اخیراً در داخل کشور تولید می‌شوند نیاز مبرم به برق بیشتر به خاطر مصرف کنندگی بالا را دارند که با پکیجینگ کامل عرضه گردید.
مدیر اقتصادی یک شرکت تولیدکننده فیلتر خودروهای مختلف با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم در سال‌ های اخیر با توجه به تقویت تولید داخلی تمام محصولات مشابه خارجی وارداتی را تولید کنیم به “عصرآزادی” گفت: این محصولات با کیفیت و قیمت مناسب به بازار عرضه می گردند که هم باعث کارآفرینی شده و هم از خروج ارز جلوگیری به عمل می آید.
“امیررضا مرشدی” افزود: در تولید و تامین اکثر قطعات خودروهای جدید از جمله فیلتر هوا، فیلتر روغن و غیره تقریباً بی‌نیاز شده‌ایم و در بحث صادرات با نظر به رقابت بازار و قیمت مناسب، کیفیت را سرلوحه خود قرار داده ایم.
وی با ذکر این نکته که می‌ توان با کسب رضایت مشتریان در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشت اضافه کرد: با تعدادی از شرکت‌ های خودروسازی همکاری داریم که با قیمت‌ های با صرفه‌ به آنها عرضه می نماییم زیرا اکثر روش‌های تولید را ایرانیزه کرده‌ایم اما علیرغم مشکلاتی که تمام تولیدکنندگان حوزه خودرو با آن مواجه هستند ما نیز در تامین کاغذ فیلتر و مسائل ارزی مشکل داریم اما اقداماتی صورت می گیرد تا قطعات خودروهای جدید تولید داخل کشور را در اختیار داشته و سبد ملزومات فنی آنها را فراهم نماییم.

◾️پارت دوم

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودروی کشور با توجه به اهمیت بازار خدمات و قطعه یدکی در کسب رضایت مشتریان گفت: نصب شناسه کالا بر روی قطعات یدکی از مواردی است که با هم‌ افزایی می‌ تواند ضمن جلوگیری از توزیع قطعات قاچاق، موجب رضایت و اطمینان خاطر مشتریان در سه پارامتر اصالت، کیفیت و قیمت قطعات در بازار خدمات شود.
منصور منصوری با اشاره به اهمیت ارتباط سه ضلع تولید، توزیع و خدمات در رضایت مصرف‌کنندگان و حفاظت از سرمایه سازندگان داخلی افزود: ایجاد همکاری با توجه به ظرفیت موجود در بخش تولید قطعات، مانع از واردات قطعات یدکی مشابه و مازاد بر تولید خواهد شد همچنین تبادل اطلاعات درست در خصوص نیاز بازار افترمارکت، از خروج ارز و واردات بی‌ رویه قطعات جلوگیری می‌ کند.
وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت قطعه سازان، ایجاد چنین هم‌افزایی بستر خوبی را برای تامین قطعات تند مصرف در داخل و حفاظت از سرمایه سازندگان داخلی فراهم خواهد کرد.
منصوری، رضایتمندی مصرف‌ کنندگان از بازار خدمات و قطعات را محوری‌ ترین علت ایجاد هم‌ افزایی دانست و یادآور شد: امروز هرگونه کمبود قطعات در حوزه خدمات از موارد مهم و اثرگذار در قیمت بازار است بنابراین ارتباط موثر بین بخش تولید و توزیع در بازار قطعه یدکی ضمن تامین و پاسخ‌ گویی به نیاز بازار در نظارت بر کیفیت قطعات وارداتی نیز موثر خواهد بود.
وی با توجه به ظرفیت ایجاد شده در تولید شرکت‌ های قطعه ساز داخلی و از طرفی نیاز بازار خاطرنشان کرد: با تعامل و هم‌ افزایی ایجاد شده بین بخش تولید و خدمات می‌توان قطعات یدکی استاندارد با لحاظ نمودن اصالت کالا، کیفیت و تضمین گارانتی و قیمت مناسب را در بازار عرضه کرد تا مشتریان با اطمینان خاطر، خودروهای خود را به تعمیرگاه‌ ها بسپارند.
تبريز به واسطه امكانات نمايشگاهی موجود، همواره برای عرضه محصولات مختلف قابل توجه است لذا با برگزاري نمايشگاه قطعات یدکی اين امكان برای خودروسازان فراهم شده تا محصولات خود را عرضه کرده و برای قطعه سازان كل كشور و توليدكنندگان قطعات در آذربايجان شرقي نیز این فرصت فراهم شده تا توليدات خود را معرفي كنند.
بدین ترتیب، در نمايشگاه قطعات یدکی خودروی تبریز امكان ارتباط بين قطعه‌ سازان و خودروسازان فراهم گردید و به اين واسطه امكان عقد قرارداد بين آنها ثبت شده و امكان مشاركت بيشتري به وجود آمد لذا این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه دستاوردهای خودروسازان تلقی گردید و ضروری است تا در ادوار آتی قدرتمندتر ظاهر گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.