آیا جنگ حماس با اسرائیل موجب توقف روند صلح بین عربستان و اسرائیل می شود؟

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان – مدیر مسئول

عملیات ترکیبی حماس با ابتکار عمل نظامی و استفاده از پاراگلایدر برای عبور از دیوار مرزی روز شنبه آغاز شد و ارتش اسرائیل راغافلگیر کرد.

این نوع از عملیات در خاک اسرائیل سابقه نداشته و برای اولین بار جنگ در داخل سرزمین های اشغالی صورت می گیرد و نشان از سرباز کردن یک خشم خفته طولانی در فلسطینیان در طی دهه های گذشته می باشد.

در واقع حماس یک جنگ تمام عیار را بر علیه اسرائیل شروع کرده است و به نظر می رسد شروع این جنگ از یک طرف برای در محاقبردن تلاش ایالات متحده در ایجاد صلح بین عربستان و اسرائیل می باشد و از طرف دیگر فوران خشم فروخورده جوانان فلسطینی برعلیه اقدامات اسرائیل در غزه و کرانه باختری می باشد به طوری که در بیانیه تیپ‌های عزالدین القسام که شاخه نظامی حماس را تشکیلمی‌دهند، چنین آمده است: « ما تصمیم گرفتیم به تمام جنایات اسرائیل پایان دهیم، زمان آنها برای وحشیگری بدون پاسخگوییبه پایان رسیده است. ما عملیات را آغاز کردیم و در اولین حمله ۲۰ دقیقه ای بیش از ۵۰ راکت شلیک کردیم. ما به دشمن هشدار دادیم کهبه تجاوز خود علیه مسجدالاقصی پایان دهد و بداند تهاجم دشمن بدون پاسخ به پایان رسیده است. ما از فلسطینی‌ها در کرانه باختریمی‌خواهیم که بدون محدودیت حمله کنند.»

در هر صورت آغاز این عملیات ترکیبی که سابقه نداشته است موجب شعله ور ماندن آتش جنگ در این منطقه خواهد شد چرا که نفوذ راکت های حماس از گنبد آهنین و عبور از حصاری عظیم که اسرائیل در امتداد مرز غزه برای جلوگیری از نفوذ ساخته بود که بادستگاه‌های مجهز به دوربین‌ها، سنسورهای پیشرفته کنترل می‌شد امری عادی نیست و این نفوذ یک دستاورد بزرگ نظامی برای حماساست. همین موضوع باعث شده که ارتش اسرائیل بر علیه حماس اعلام جنگ کند.

حال آیا عملیات حماس در داخل سرزمین های اشغالی علیه اسرائیل موجب توقف روند صلح بین عربستان و اسرائیل می شود؟کارشناسان سیاسی معتقدند آغاز جنگ حماس با اسرائیل، تلاش عربستان برای صلح با اسرائیل را به شکست خواهد کشاند. چه آنکهبن سلمان در مصاحبه اخیرش گفته بود تلاش می‌کند با کمک امریکا، ابتکار عملی را برای صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی آغاز و آن راسامان دهد. موضوعی که به نظر می رسد با آغاز حمله حماس در داخل سرزمین های اشغالی به محاق خواهد رفت و هرگونه تصمیمبرای عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل را تا پایان جنگی که حماس آغاز کرد، حداقل با تأخیر روبه‌رو خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.