اهمیت بیست و هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت خودرو و قطعات وابسته تبریز TABRIZ AUTO SHOW 2023 از نگاه "عصرآزادی"

آذربایجان شرقی لنگر صنعت خودروی ایران

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

تبریز به عنوان یکی از شهرهای نمایشگاهی کشور از ۱۸ الی ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۲ میزبان بیست و هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت خودرو و قطعات وابسته تبریز موسوم به TABRIZ AUTO SHOW 2023 به عنوان مهم‌ ترین رویداد صنعتی حوزه قطعات خودروی شمالغرب کشور بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.
در حقیقت، تبريز قطب توليد قطعات يدكی صنعت خودروی کشور است و هر چند در اين شهر خودرو به صورت كامل توليد نمی شود اما، بسياری از قطعات خودرو در آذربایجان شرقی توليد و در اختيار خودروسازان قرار می گيرد که اهمیت این منطقه را دوچندان می کند تا بیش از پیش، مقوله حمایت از قطعه سازان در دستور کار مسئولان و متولیان استانی و کشوری قرار گرفته و راه اندازی قطب سوم خودروسازی ایران در این منطقه تنها بر روی کاغذ نماند…

◾️سالن اول

بیست و هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت خودرو و قطعات وابسته در مساحت حدود ۱۸ هزار مترمربع با مشارکت ۴۵ هلدینگ خودرویی در بخش داخلی از استان های آذربایجان شرقی، تهران، البرز، مشهد، کرمان و زنجان و در بخش خارجی نیز از کشور چین در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز برگزار گردید.
نمایشگاه خودروی تبریز همواره یکی از مهم ترین رویدادهای خودرویی کشور به شمار می رود و معمولاً با استقبال ویژه علاقه‌ مندان و فعالان صنعت خودروسازی برگزار شده است زیرا این رویداد بزرگ، برای تجاری سازی تولیدات صنعتی یک فرصت بسیار مناسب و مغتنم محسوب می گردد.
در این نمایشگاه، خودروسازان بخش خصوصی و دولتی در بخش های سواری، کار و تجاری حضور داشته و آخرین محصولات و دستاوردهای خود را معرفی نمودند لذا حضور خودروسازان کار و تجاری با حجم گسترده در این رویداد خودرویی یکبار دیگر نشان داد که آذربایجان شرقی همچنان یکی از اصلی ترین شریان های ترانزیتی و مواصلاتی کشور به شمار می رود و به جهت نزدیکی به مرزهای اروپا تولید خودرو در آن از حیث صادرات سهل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نکته جالب اینکه علاوه بر بازدید متخصصان و فعالان حوزه خودرو و قطعات مربوطه، برخی از خانواده ها نیز ترجیح دادند تا تعطیلات آخر هفته را در محل نمایشگاه تبریز سپری نمایند لذا آنها در این رویداد صنعتی با انواع خودروهای سبک، سنگین، دیزلی، تجاری، خدمات سیار خودرویی، قطعات وابسته و سایر گروه های مرتبط آشنا شدند.
در حقیقت، صنعت خودروی کشور با فروش بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان حدود ۱۹ درصد کل صنعت ایران سهم ۲.۷ درصدی از تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص داده و نقش خودروسازان و قطعه سازان خودروی آذربایجان شرقی در این صنعت، بی بدیل است و نشانه هایی از توان صنعتی آذربایجان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

◾️سالن دوم

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در حاشیه بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه صنعت خودروی تبریز به “عصرآزادی” گفت: امروزه صنعت خودرو در سطح جهان و به تبع آن در کشور ما به عنوان صنعت پیشران و لوکوموتیو صنایع تلقی می‌شود و خوشبختانه جایگاه آذربایجان شرقی در زمینه خودروسازی بسیار ممتاز است.
“محمدجعفر عظمائی” افزود: امروزه از قِبَلِ فعالیت یک واحد تولیدی خودروسازی سواری و حدود ۸ واحد تولیدی خودروسازی در حد کلاس تجاری شاهد تولید انواع خودروهای سواری و تجاری اعم از کامیون، کامیونت، کِشنده و غیره هستیم که بالغ بر ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و چیزی در حدود دو برابر این رقم نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.
وی اضافه کرد: نکته قابل توجه اینکه صنعت خودرو به خاطر اینکه سایر صنایع اعم از پتروشیمی، فولاد، رنگسازی، لاستیک سازی و غیره را وادار به تحرک می‌سازد لذا به عنوان پیشران تلقی شده و اهمیت فوق العاده‌ ای در بخش صنعت به خود اختصاص داده است.
عظمائی تاکید کرد: موضوع مهم‌ تر اینکه، به واسطه حمایت و پشتیبانی صنعت قطعه سازی، آذربایجان شرقی به قطب تولید خودروهای کلاس سواری و تجاری تبدیل شده است که در این راستا در سطح استان بالغ بر ۱۷۰ واحد صنعتی عمدتاً بزرگ در زمینه قطعه سازی فعالیت می‌ کنند و حتی به صادرات نیز مبادرت می‌ورزند که به همین دلیل بازارهای صادراتی قابل ملاحظه‌ ای هم ایجاد شده که به اشتغال تعداد قابل توجهی از جوانان منجر شده است.
مدیرکل صمت استان با ذکر این نکته که در سطح آذربایجان شرقی بالغ بر ۴ هزار نفر به صورت مستقیم در حوزه قطعه سازی فعالیت می‌ کنند یادآور شد: حدود ۳۰ درصد ظرفیت کل کشور در صنعت قطعه سازی، مختص استان ماست که این آمار و ارقام نشان دهنده اهمیت و جایگاه صنعت خودروسازی و قطعه‌ سازی در آذربایجان شرقی است.
وی، نمایشگاه‌ های تخصصی را محل و فرصتی برای ارائه آخرین رویدادهای تجاری و فرصتی برای تبادل افکار آخرین تکنولوژی‌ ها و دستاوردهای شرکت‌ های خودروسازی تولید کننده و مونتاژکار دانست و یادآور شد: در بیست و هفتمین نمایشگاه خودروی تبریز بیش از ۴۵ شرکت فعال و هلدینگ بزرگ به نمایش محصولات خود پرداختند که به طور حتم موجب پیشرفت تولیدات کیفی تر با ساپورت قطعات خودروها از سوی صنعتکاران آذربایجان شرقی خواهد بود.

◾️سالن آخر

حضور گروه صنعتی آمیکو، گروه بهمن، آرین پارس موتور، آرین دیزل، تلاش خودرو ایرانیان، گروه خودروسازی کامل، ایران خودرو دیزل، مایان خودرو، دیما خودرو، رخش خودرو، گروه صنعتی پیلسان، آریا دیزل موتور، نیکران موتور پاسارگاد، گروه صنعتی بارز و غیره همگی موجب شد تا کفه بخش دیزلی نمایشگاه بر دیگر بخش آن سنگینی کرده و علاقه مندان با آخرین محصولات سنگین آشنا شوند.
علیرغم اینکه طبق اظهارات به عمل آمده، ظرفیت اسمی سالانه واحدهای قطعه سازی آذربایجان شرقی در حدود ۳۵ میلیون عدد قطعه است اما تکمیل زنجیره خودرو و مجموعه سازی در سطح استان و به ویژه پیگیری قطب سوم خودرو در آذربایجان و تولید خودرو با پلتفرم مشترک گیربکس توسط شرکت چرخشگر، موتور euro 5 توسط شرکت ایدم و تولید توسط گروه اسنا از جمله برنامه هایی است که مجموعه مدیریت ارشد صنعت، معدن و تجارت استان بر آن تاکید دارد کمااینکه مطالبات قطعه سازان از شرکت‌ های بزرگ خودروساز کشور و تدوین واحدهای بزرگ طرف قرارداد که ملزم به پرداخت مطالبات در بازه زمانی مشخص هستند نیز باید مدنظر دولتی ها قرار گیرد.
بدین ترتیب، قطعه سازان آذربایجان شرقی با مشکلات بسیاری مواجه هستند؛ مشکلاتی که مانع رشد تولید و توسعه این صنعت شده است که باید در این زمینه افزایش ناگهانی قیمت و کمبود مواد اولیه، تأمین سرمایه در گردش، تسهیلات بانکی، ماشین آلات فرسوده و امثال آن را در نظر گرفت که بر تن فرسوده و نحیف اما امیدوار صنعت خودروسازی این استان ضربه وارد می کند ولی به گفته قطعه سازان، اگر دولت حتی حمایت اندکی از فعالان صنعت قطعه سازی داشته باشد تولیدکنندگان تداوم فعالیت های خود، موجب رشد تولید خواهند شد که به طور حتم بر اقتصاد منطقه موثر خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.