بی مهری با مهرجویی در ماه مهر!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان – مدیر مسئول

خبر کوتاه، تلخ، شوک آمیز و جانکاه بود. داریوش مهرجویی و همسرش در ویلای شخصی‌خودشان در کرج به قتل رسیدند.

داریوش مهرجویی یکی از فیلم‌سازان برجستهٔ ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینما در کنار مسعود کیمیایی بود. مهرجویی علاوهبر فعالیت در سینما به نوشتن رمان و ترجمه نیز می‌پرداخت. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس “UCLA” آمریکا بود.

مهرجویی با ساخت فیلم گاو نگاه ها را به سمت سینمای ایران جلب کرد و موج نو سینمای ایران را شکل داد. مهرجویی سال ۱۳۴۸ و باهم‌کاری غلامحسین ساعدی فیلمنامهٔ گاو را از روی یکی از داستان‌های کوتاه مجموعهٔ عزاداران بیلِ ساعدی نوشت و فیلم کرد. این فیلمجوایز متعددی را در جشنواره‌های بین‌المللی به ارمغان آورد. گاو هم از نظر تجاری هم از نظر هنری فیلم موفقی از کار درآمد و فصلجدیدی در سینمای ایران گشود.

ساخته شدن فیلم گاو در آخرین سال‌های دههٔ ۴۰ خورشیدی، سینمای ایران را که تا پیش از آن حضور کم‌رنگی در جشنواره‌های جهانیداشت به عنوان سینمایی متفکر و قابل اعتنا به منتقدان جهانی معرفی کرد.

از دیگر فیلم های مهرجویی می توان به فیلم‌های مطرحی همچون هامون، دایره مینا، اجاره‌نشین‌ها، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان وسنتوری اشاره کرد. آخرین فیلم او «لامینور» بود که در سال ۹۸ ساخته و در ۱۴۰۱ اکران شد.

مهرجویی در طول بیش از نیم قرن فیلمسازی، علاوه بر خلق شخصیت‌های ماندگار در سینما، بازیگرانی را با فیلم‌هایش به سینمای ایرانمعرفی کرده که هر کدام یا ستاره شدند یا مسیری تازه پیش‌رویشان باز شد؛ مثل عزت‌الله انتظامی، خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، علیمصفا و لیلا حاتمی.

آثار او در سال‌های دور وقتی که شرکت در جشنواره‌های جهانی این‌چنین مرسوم نشده بود، در جشنواره‌های معتبری مثل ونیز، برلین،کن، شیکاگو و توکیو شرکت داشت و جایزه‌هایی هم گرفت؛ اما به همان میزان فیلم‌هایش دچار ممیزی یا عدم نمایش شده‌اند. به طوریکه مهرجویی یادآور شده بود: «من این روزها در حال نوشتن خاطراتم هستم، آنجا خیلی از مسائل را درباره آنچه بر سر فیلم‌هایم آمدمی‌گویم.»

در واقع مهرماه با اهالی هنر بی مهری کرد. اول از همه خبر درگذشت فردوس کاویانی منتشر شد آن هم به علت پارکینسون، چند روزبعد خبر درگذشت آتیلا پسیانی در فرانسه منتشر شد آن هم به علت سرطان، هنوز ۷۲ ساعت از مراسم تشییع پیکر این هنرمند نگذشتهبود که یک خبر بسیار سنگین جامعه هنری و مردم ایران را در شوک فرو برد و آن هم قتل داریوش مهرجویی و همسرش بود.

اکنون مردم ایران در کنار اهالی هنر به خصوص سینمای ایران باید ناباورانه نظاره گر فقدان یکی از بنیانگذاران موج نو سینمای ایرانباشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.