گزارش "عصرآزادی" از احیای مجدد یک واحد تولیدی در آذربایجان شرقی و مشکلات حوزه بخش خصوصی؛

عزم آذربایجانی ها برای افزایش تولید

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی/ شهرام صادق زاده: بازگرداندن واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید در کنار تکمیل پروژه‌ های نیمه‌ تمام، باعث احیای فرصت‌ های شغلی شده و به فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع این امیدواری را می‌ دهد که دولت در حمایت و پشتیبانی از موضوع رونق تولید عزم جدی دارد.
به گفته کارشناسان اقتصادی، تا زمانی که نگاه کلان به بخش خصوصی احیا نگردیده و تصور نادرستی که همانا همه مسائل از طریق دولت حل و فصل می شود اصلاح نگردد بخش قابل توجهی از مشکلات حوزه اقتصاد استانها مرتفع نخواهد شد!
یکی از واحدهای تولیدی راکد در آذربایجان شرقی که پس از ۱۰ سال و در راستای سیاست‌ های حمایتی دولت سیزدهم دوباره به چرخه تولید بازگشته، در نیمه اول امسال موفق شده نزدیک به ۶ میلیون دلار محصول صادر کند؛ اتفاق جالبی که خبرنگاران از روند احیای آن بازدید به عمل آوردند…
از واحد تولیدی راکد تا واحد تولیدی فعال
اخیراً یک تور رسانه‌ ای تحت عنوان “راهیان پیشرفت” توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ شرقی و با همکاری استانداری برگزار شد تا خبرنگاران با هدف تبیین تحولات و پیشرفت های حوزه صنعت، معدن و تجارت در جریان احیای مجدد برخی از واحدهای تولیدی سطح این استان قرار گیرند.
این واحد تولیدی که “صنایع غذایی تغذیه سالم اوژن” نام دارد پس از یک دهه وقفه در تولید، با حمایت و پشتیبانی معاونت قضایی دادگستری و اداره کل صمت آذربایجان‌ شرقی احیا شده و در مدار تولید قرار گرفته است.
در حقیقت، این واحد تولیدی با نام سابق “آرین تبریز” در راستای سیاست دولت سیزدهم برای احیای واحدهای راکد پس از این تعطیلی طولانی مدت و رکود دوباره به چرخه تولید بازگشت و در نیمه اول امسال حدود ۶ میلیون دلار محصول صادر کرد.
از قرار معلوم، این مجموعه ورشکسته در سال ۱۳۸۰ تاسیس شده و پس از ۲ سال به بهره برداری رسید و تا سال ۱۳۸۵ توانست در زمینه تولید محصولات صنایع غذایی فعالیت نماید اما به دلیل مشکل در عدم بازپرداخت وام های کلان با بهره درشت نتوانست دوام بیاورد!
طبق اظهاراتی که در بازدید خبرنگاران رسانه های گروهی از این واحد عنوان گردید کارخانه مذکور تا سال ۹۱ نیز به صورت فصلی و مقطعی به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه به طور کامل متوقف شده و تا سال ۱۴۰۱ در تعطیل مطلق به سر برد.
در جریان سیاست های دولت سیزدهم برای احیای واحدهای تولیدی راکد در استان ها، پیشنهاد راه اندازی این مجموعه به صورت اجاره موقت از سوی دادگستری آذربایجان شرقی به مدیرعامل این واحد ارائه شد و او نیز با کمک شرکای تجاری خود دوباره این مجموعه تولیدی را راه اندازی نمودند.
این مجموعه تولیدی با ۲۰ هکتار مساحت، دارای ۵ هزار مترمربع زیربنا بوده و به آزمایشگاه های پیشرفته مجهز است که در آنها، آزمایش های حرفه ای بر روی محصولات تولیدی انجام می شود تا از سلامت آن ها اطمینان حاصل گردد.

بخش خصوصی حوزه تولید نیازمند حمایت

مدیرعامل مجموعه صنایع غذایی تغذیه سالم اوژن از احیای مجدد این واحد تولیدی با کمک شرکای تجاری خود خبر داد و گفت: بخش بازرگانی قلب تپنده یک واحد صنعتی محسوب می شود که در کنار مقوله تولید، بسیار حیاتی است تا محصولاتی تولید شوند که برای بازار مصرف داخل و خارج کشور مفید باشد.
“محمدرضا صادق نژاد” با اشاره به اینکه محصولات انواع پوره سیب، فلفل دلمه ای و کدو حلوایی، کنسانتره و رب گوجه فرنگی در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ با ظرفیت ۵ هزار تُن به ۷ کشور خارجی صادر گردیده است افزود: در حال حاضر صادرات محصولات به کشورهای روسیه، ایتالیا، صربستان، چین، اوکراین، انگلیس و آلمان  انجام می گیرد.
وی از فعالیت بسیار محدود این واحد تولیدی در سالهای قبل سخن به میان آورد و اضافه کرد: خوشبختانه هم اکنون ۶۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند و با هزینه ۸ میلیارد تومان تنها یک خط از سه خط پیش بینی شده برای تولید راه اندازی شده است.
صادق نژاد با ذکر این نکته که برای راه اندازی سایر خطوط تولید، برنامه ریزی های لازم از سوی شرکای تجاری در حال انجام است تاکید کرد: واقعیت این است که واحد فعلی در یک دهه اخیر راکد بوده و فعالیتی نداشت لذا سرمایه گذاری عظیمی لازم است تا بتوان خطوط کامل تولید آن را به بهره برداری رسانده و در تامین بازار هدف کشور سهیم شد.
وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران برای راه اندازی مجدد واحدهای راکد با مشکلات زیادی به ویژه در حوزه حقوقی و قضایی مواجه هستند عنوان کرد: برای تسریع در حل اینگونه مشکلات و ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران جهت هزینه کرد در واحدهای راکد و غیرفعال استان، باید شعبه ویژه ای در دادگستری ایجاد شود تا مسائل حقوقی این واحدها پیگیری و رفع گردد.
این فعال بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در تولیدات این واحد صنایع غذایی همواره سعی شده تا ذائقه عموم مردم شناسایی شده و به طور مثال، دانش آموزانی که در مدرسه از چیپس و پفک استفاده می کنند با انواع پاستیل های میوه طبیعی تغذیه کنند که هیچگونه افزودنی های شیمیایی و غیره در آنها وجود ندارد.
شایان ذکر است طبق آمار منتشر شده، طی دو سال گذشته حدود ۵۶۵ واحد تعطیل و راکد در سطح آذربایجان شرقی احیا شده اند که در این رابطه مجموعه قضایی این استان در شهرهای مختلف، کاملاً همراه مجموعه مدیریتی استان بوده است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.