گردوی آذربایجان شرقی به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می شود؛

آذربایجان شرقی رتبه دوم تولید گردو در ایران

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از برداشت محصول گردو از باغات این استان خبر داد و گفت: سطح زیر کشت و تولید گردو در سطح باغات بارور ۱۵ هزار و ۲۰۵ هکتار و سطح باغات غیر بارور نیز ۵۳۳ هکتار است.
“محمدباقر بی پروا” با بیان اینکه آذربایجان شرقی با ۱۰ درصد تولید گردوی کشور رتبه دوم تولید گردوی ایران را بعد از استان همدان به خود اختصاص داده است ادامه داد: بر اساس برآوردهای اولیه صورت پذیرفته میزان تولید گردو در سال جاری بیش از ۴۵ هزار تن می شد که بر اثر سرمازدگی در اکثر شهرستانها حدود ۲۲ هزار تن از محصول گردو از بین رفته است.
وی با بیان اینکه میزان تولید گردو در سال جاری ۲۳ هزار تن بوده و متوسط عملکرد در هکتار ۳ تن است افرود: حدود ۸۰ درصد تولید معادل ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن به صورت تازه خوری و ۲۰ درصد بقیه معادل ۴ هزار و ۵۰۰ تن در صنایع غذایی مصرف می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: صادرات این محصول غالباً به صورت مغز گردو به استان های همجوار، کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صورت می‌ گیرد.
وی خاطرنشان کرد: ارقام بومی گردو ۹۶ درصد سطح زیر کشت باغات آذربایجان شرقی را تشکیل می دهد و ۴ درصد ارقام اصلاح شده از قبیل چندلر، فرنور، فرنت، فرانکت، هاوارد و ارقام نخبه محلی است.
بی پروا با بیان اینکه آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از باغات کشور حدود ۱۲ درصد سطح زیر کشت باغات گردو را داراست افزود: بیشترین سطح زیر کشت گردو در شهرهای عجب شیر به میزان ۳ هزار و ۲۶۴ هکتار، مراغه به میزان ۲ هزار و ۳۰۶ هکتار، اسکو به میزان یکهزار و ۷۸۸ هکتار و آذرشهر یکهزار و ۲۶۰ هکتار است که این شهرها به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند.

وی با بیان اینکه شهرستانهای عجب شیر، آذرشهر، اسکو و مراغه از قطب های مهم تولید گردو و فرآورده های آن در سطح آذربایجان شرقی است بیان کرد: سر شاخه کاری درختان گردو با ارقام برتر اصلاح شده و نخبه محلی با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح و کنترل شیوع آفت کرم خراط در حال حاضر در سطح استان بیش از ۵۰۰ هکتار انجام یافته که با استقبال باغداران آذربایجانی روبرو شده و در حال افزایش است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.