تشریح نحوه برگزاری هفدهمین نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ های تبریز؛

اتحادیه های ایران میزبان نمایشگاه طلای تبریز

 مشارکت ارزشمند استانهای شمالغرب کشور در برپایی اکسپو گلد ۲۰۲۳ تبریز

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی/ شهرام صادق زاده: شهر تبریز در گذشته های نه چندان دور جزو شهرهای پیشرو در صادرات طلا و جواهر بوده است، اما امروزه آن طور که فعالان این حوزه می گویند مالیات سنگین، بخش اعظمی از صادرات را متوقف کرده و نیاز است تا تغییراتی در قانون وضع گردد.
در حقیقت، کیفیت طلای تولید شده در تبریز بسیار مطلوب بوده و چیزی از تکنولوژی های تولیدی کشورهای اروپایی کم ندارد بلکه مقداری اهتمام لازم است تا این شهر، پیشگام صنعت طلای کشور گردد.
وظیفه اتحادیه طلا و جواهر تبریز نیز، نظارت بر فعالیت های صنفی و ایجاد اتحاد بین اعضاست تا با شناسایی واحدهای بدون پروانه، شناسایی متخلفان به از طریق راههای هوشمند و ساماندهی صنوف، موجب ارتقای جایگاه این هنر – صنعت گردد.
هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی – تخصصی طلا، جواهر، نقره، گوهرسنگ و صنایع وابسته از ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار می شود و در کنار آن، اولین همایش ملی توسعه صادرات مصنوعات طلا، جواهر، نقره، گوهرسنگ و صنایع وابسته نیز روز ۲۶ آبان ماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برپا می گردد.
برای همین منظور، روز ۱۵ آبان ۱۴۰۲ یک نشست خبری ویژه با حضور مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز و روسای اتحادیه های مراکز استانهای شمالغرب کشور به میزبانی اتحادیه طلا و جواهر تبریز تشکیل گردید و در آن، به سوالات و ابهامات اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی پاسخ داده شد.

◾️برگزاری نمایشگاه های تخصصی در تبریز به یک برند خاص تبدیل می شود

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز با اشاره به برخی دشواری ها و محدودیت ها در برگزاری نمایشگاه طلا گفت: امسال بر خلاف ادوار گذشته اتحادیه طلا، جواهر و نقره تبریز عهده دار برگزاری آن است که از این حیث می توان آن را منحصربفرد و خاص عنوان کرد.
“حبیب ماهوتی” با ذکر این نکته که از سال ۱۳۶۷ همواره رسانه ها در کنار مجموعه نمایشگاه در رویدادهای مختلف مشارکت داشته اند افزود: ۶۴ عنوان نمایشگاه مربوط به امسال و ۶۹ عنوان نمایشگاه سال آینده همگی در موعد مقرر خود برگزار خواهند شد و نمایشگاه طلا نیز قرار است تا محصولات این صنف در داخل استان تولید و حتی صادر گردد.
وی به موضوع تامین امنیت این نمایشگاه اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به نمایش اقلام گرانبها در نمایشگاه طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ، موضوع تامین امنیت سالن ها بسیار حائز اهمیت است که در این خصوص نیز همکاری بسیاری ارزنده ای با نیروی انتظامی و همچنین حراست نمایشگاه داریم.
ماهوتی، برگزاری نمایشگاه طلا و جواهر را در مهد این صنعت، ارزشمند خواند و تاکید کرد: قطعاً برگزاری نمایشگاه های تخصصی در تبریز که خوشبختانه در سال های گذشته نیز با استمرار خاصی برگزار شده اند می تواند این شهر را در برگزاری چنین نمایشگاه های تخصصی به یک برند خاص تبدیل نماید.
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز با اشاره به ظرفیت فوق العاده بازار طلای تبریز یادآور شد: برگزاری نمایشگاه تخصصی طلا و جواهر صرفاً عرضه اینگونه اقلام نیست بلکه نمایش جدیدترین تکنولوژی های روز جهان در حوزه طلا و جواهر به همراه حضور صنعتگران این حرفه می باشد.

◾️نمایشگاه تبریز نقطه عطفی در برگزاری نمایشگاه های تخصصی کشور است

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره، سکه و ارز تبریز نیز در این کنفرانس خبری از فعالیت بیش از دو هزار واحد صنفی خبر داد و گفت: علاوه بر تبریز، فعالیت ۶۰۰ واحد صنفی دارای پروانه در اورمیه، ۴۰۰ واحد در اردبیل و ۳۰۰ واحد در زنجان باعث شده تا منطقه شمالغرب کشور به یکی از مهمترین قطب های طلا و جواهر ایران تبدیل گردد.
“میرمحمد پوراقدم شربیانی” برگزاری نخستین همایش ملی توسعه صادرات مصنوعات طلا، جواهر، نقره، گوهرسنگ و صنایع وابسته در تبریز به عنوان شهر اولین های ایران را نقطه آغازی بر تغییر نگاه جامعه به صنعت طلا و جواهر خواند و افزود: محل برگزاری این همایش در دانشگاه تبریز به عنوان آبروی علمی آذربایجان و پیوند دهنده علم و صنعت پیام بسیار مهم آن است.
وی با ذکر این نکته که برای اولین بار است که اتحادیه مجری برگزاری نمایشگاه طلاست اضافه کرد: در حقیقت، تمام همکاران این صنف از سراسر کشور میزبان نمایشگاه هستند اما اتحادیه های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان که همکاری بسیار ارزشمندی دارند از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند تا نمایشگاه تبریز نقطه عطفی در برگزاری نمایشگاه های تخصصی طلا و جواهر کشور باشد.
شربیانی، حضور واحدهای مربوط به حوزه طلا، جواهر و گوهرسنگ ها در نمایشگاه را نه به خاطر سودآوری و افزایش تولید، بلکه به دلیل تعصبات صنفی دانست و یادآور شد: در استقرار ۸۰ غرفه صنف طلا و جواهر، سعی خواهد شد تا مشکلات پیش روی این صنف مورد واکاوی تخصصی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مقالات علمی متعددی به دبیرخانه همایش ارسال شده است اضافه کرد: میهمانان خارجی از کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، ترکیه، عمان، امارات، آذربایجان و عراق خواهیم داشت و در باب بازدید از نمایشگاه نیز، فعالانی از کشورهای ترکیه، عمان و شهرهای اربیل و سلیمانیه اعلام آمادگی کرده اند.
شربیانی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” درباره نحوه نظارت بر صنف طلافروشان و موضع این اتحادیه در خصوص اظهارات اخیر مسئولان تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی مبنی بر افزایش تخلفات صنف طلا و جواهر استان در فروش فلزات گرانبها نیز توضیح داد: بزرگترین مشکل، ارائه طلاهای کهنه است که از دست اتحادیه خارج می باشد به طوری که فروش آنها از طریق فضای مجازی صورت می گیرد و در حال حاضر اتحادیه قادر به کنترل این امر نیست لذا باید ساز و کاری تعریف گردد تا میزان تخلفات به حداقل ممکن برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.