هجمه برخی جریان های عوام فریب بر جامعه پزشکی کشور و آسیب تعرفه های غیرواقعی در بررسی "عصرآزادی"

وقتی پزشکان بار دولت را بر دوش می کشند

یک فعال صنفی پزشکی می گوید بیمه های پایه اکثراً ورشکسته هستند و توان پرداخت به موقع تعرفه های پزشکی هرچند پایین را در زمان مقرر به پزشکان ندارند

در بحث مالیات با دریافت ارقام نجومی فشار مضاعفی بر جامعه پزشکی وارد می شود در حالی که درآمد زرگران و تاجران با فرارهای مالیاتی اثبات شده به مراتب بیشتر از این قشر زحمتکش است

در سال های آتی با کمبود متخصص رشته های پزشکی روبرو خواهیم شد که شاید وارد کردن پزشکان متخصص از کشورهای خارجی بیش از پیش احساس شود

حقوق پایه رزیدنت های پزشکی بیمارستان‌ های دولتی حداکثر در حد حقوق پایه کارگری بدون مزایای رایج است

 

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

جامعه پزشکی کشور در تمام حوادث و بلایای طبیعی، ۸ سال جنگ تحمیلی و جانفشانی و از خودگذشتگی در بحران ویروس کرونا که موجب شهادت تعداد زیادی از مدافعان سلامت شد و امثال آن حضور فعال داشته اند، آنان علیرغم تمام ناملایماتی که در زمینه مالیات ناعادلانه، تعرفه غیرواقعی و توهین‌ های اجتماعی و انواع تبعیض ها، همواره خود را جدا از مردم ندانسته و در تقابل با منافع جامعه نیستند که هیچ، بلکه همواره خود را شریک آلام مردم می‌ دانند.
بی تردید هجمه هایی که اخیراً در خصوص آنچه که به بی انصافی پزشکان در مورد دریافت هزینه های کلان درمانی تعبیر شده و انواع توهین ها به سویشان سرازیر می شود، دست و بالشان را می شکند زیرا حقیقت چیز دیگری است و این طور به مردم القاء می شود که پزشکان فقط به فکر جیب خودشان هستند.
به گفته فعالان حوزه سلامت، چاره جز این نیست که تعرفه های خدمات پزشکی به سوی واقعی سازی حرکت نماید و آسیبی بزرگ‌ تر از این نیست که پزشکان به جای دولت، پرداخت کننده سوبسید یا همان یارانه به بیماران باشند!
شرکت های بیمه نیز بهتر است با عمل به وظیفه ذاتی خود، منافع مردم و پزشکان را درنظر بگیرند تا دریافت سهم خدمات پزشکی همانند سایر کشورهای پیشرفته فقط از طریق صندوق های بیمه انجام گیرد زیرا طبق قانون اساسی، بهداشت مردم باید رایگان باشد…

◾️ویزیت اول

یک فعال صنفی پزشکی کشور با اشاره به اینکه متاسفانه تعدادی از افراد و رسانه‌ ها با قرار دادن جامعه در مقابل پزشکان، در صدد وارد نمودن هجمه به جامعه پزشکی و نخبگان این کشور بوده و ناخواسته به اصطلاح در کِشتی نشسته و آن را سوراخ می کنند به “عصرآزادی” گفت: دود این حملات ناجوانمردانه در نهایت به چشم جامعه و عموم مردم شریف ایران خواهد رفت.
دکتر “فریدون اشرفیان” افزود: این افراد با اعلام اینکه اکثریت جامعه پزشکی جزو مرفهین بی درد هستند موجب رویارویی جامعه و پزشکان می‌ گردند، غافل از اینکه واقعیت دیگری در میان است؛ طبق آمارها درآمد ماهانه حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد جامعه پزشکی زیر ۵۰ میلیون تومان، حدود ۳۰ درصد مابین ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان و حدود ۲۰ درصد نیز بالای ۱۰۰ میلیون تومان تا حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان می‌ باشد.
وی ادامه داد: این در حالی است که فقط ۱۰ درصد از پزشکان کشور بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درآمد ماهانه دارند و سایر پزشکان از کسب این ارقام بی نصیب هستند به طوری که اکثریت پزشکان عمومی درآمدی متوسط به پایین داشته و با توجه به تورم لجام گسیخته، تعرفه‌ های پایین و عدم افزایش تعرفه‌ های درمان مطابق با تورم، این روند همچنان ادامه دارد.
اشرفیان اضافه کرد: در سال ۱۳۹۰ میزان برابری ویزیت پایه یک پزشک عمومی با دلار، معادل ۵ دلار بود در حالی که در سال ۱۴۰۲ میزان برابری ویزیت همان پزشک با دلار حدود ۱.۷ دلار شده است و طبق برآورد هزینه‌ ها، حداقل ۵ دلار می‌ تواند موجب ماندگاری پزشکان عمومی در وضعیت فعلی در شغل پزشکی باشد و مبالغ پایین‌ تر از آن باعث تعطیلی مراکز خصوصی خواهد شد!
وی تاکید کرد: تمام این عوامل منجر به روی آوردن مردم و بیماران نیازمند خدمات پزشکی به بخش ناکارآمد درمانی دولتی خواهد شد که مسائل و مشکلات عدیده‌ ای را متوجه مردم شریف کشور خواهد کرد.
این فعال عضو جامعه پزشکی کشور یادآور شد: از سوی دیگر، به دلیل سیاست های دولت در بیمه همگانی بدون تامین بودجه لازم، بیمه های پایه اکثراً ورشکسته بوده و توان پرداخت به موقع تعرفه های پزشکی هرچند پایین را در زمان مقرر به پزشکان ندارند و اغلب با تاخیر ۷ الی ۸ ماهه به پزشکان پرداخت می‌ کنند، اما سوال این است که در حال حاضر در سطح کشور کدام شغل خدمات خود را به صورت غیرنقدی و با بازپرداخت چندین ماهه ارائه می‌ نماید!؟
اشرفیان اظهار کرد: بانک‌ های کشور که عنوان بانکداری اسلامی را یدک می‌ کشند در صورت تاخیر در بازپرداخت اقساط، با روزشمار بهره‌ های ۲۰ الی ۳۰ درصدی دریافت می‌ کنند در صورتی که شرکت های بیمه‌ ریالی بابت تاخیر در بازپرداخت حق الزحمه پزشکان پرداخت نمی‌ کنند.
وی بیان کرد: علیرغم این عدم افزایش تعرفه های پزشکی متناسب با تورم، طبق آمار منتشره، سرانه مالیات پرداختی پزشکان ۳.۵ برابر طلافروشان، ۲ برابر دفاتر اسناد رسمی، ۴ برابر وکلا، ۶ برابر فروشندگان لوازم خانگی است.
اشرفیان افزود: حقوق پایه رزیدنت های پزشکی که اکثراً گرداننده بیمارستان‌ های دولتی هستند حداکثر در حد حقوق پایه کارگری بدون مزایای رایج می باشد در صورتی که در سال های اول حدود ۱۵ شب ماهانه کشیک هم دارند و مجوز و فرصت کارهای دیگر را ندارند و تعداد قابل توجهی به دلیل مشکلات اقتصادی از ادامه تحصیل انصراف می‌ دهند و تعدادی نیز شوربختانه با خودکشی به زندگی‌شان خاتمه می‌دهند. لذا در سالهای اخیر حدود نصف ظرفیت رزیدنتی تخصصی رشته های پایه بدون تقاضا هستند و نتایج تاسف بار آن سالیان نه چندان دور آینده، نمود فاجعه باری خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با این شرایط، عده‌ ای خواسته یا ناخواسته با عَلَم کردن درآمدهای بالای حداکثر ۱۰ درصد جامعه پزشکی کشور باعث تقابل بیماران با پزشکان می‌ گردند. در صورتی که رسانه‌ های متعهد کشورمان باید با ارائه آمارهای واقعی و با هدف آگاه‌ سازی مردم از خدمات پزشکان در زمان جنگ تحمیلی، همه گیری ویروس کرونا و سایر بلایای طبیعی و غیرطبیعی، در صدد بازگرداندن ارج و قرب پزشکان به عنوان یکی از اقشار نخبه و زحمتکش جامعه باشند وگرنه با رویه فعلی که رسانه‌ ها و صدا و سیما در پیش گرفته اند بیم آن می‌ رود که پزشکان متخصص جلای وطن کرده و در آینده نزدیک مجبور باشیم واردکننده پزشکان و خدمات پزشکی باشیم که آن هم مشکلات خاص خود را دارد.

◾️ویزیت آخر

بیان واقعیت های رفتار دولت با اعضای جامعه پزشکی آن طور که باید و شاید شفاف نبوده و رسانه های گروهی و علی الخصوص صدا و سیما به بیان آنها نپرداخته، بلکه در اکثر مواقع با هجمه ناروا به جامعه پزشکی ، اذهان مردم را مشوش ساخته و کادر درمان را دلگیر کرده است.
در حقیقت، نباید مُنکر اجحاف تعداد معدودی از پزشکان در حق بیماران و اخذ هزینه های غیرمتعارف شد، اما این قضیه دلیل نمی شود که با سوء استفاده اندک پزشکان بی انصاف، زحمات کل جامعه پزشکی کشور که مشغول خدمت صادقانه به هموطنان هستند زیر سوال برود و اتفاقاً سازمان نظام پزشکی در این موارد همواره جانب بیماران را گرفته است.
در بحث مالیات نیز، فشار مضاعفی بر جامعه پزشکی وارد می شود که ارقام نجومی از آنها دریافت می شود در حالی که درآمد زرگران و حتی برخی تاجران بزرگ با فرارهای مالیاتی اثبات شده به مراتب بیشتر از این قشر زحمتکش می باشد که در مجموع، اینگونه مصائب باعث شده تا پزشکان نخبه به کشورهای پیشرفته مهاجرت کرده و جای خالی آنان باعث شده سطح خدمات درمانی و آموزش پزشکی دچار اُفت محسوسی شود.
طبق آمار منتشر شده، علاقه مندانی که وارد رشته های پزشکی و پیراپزشکی می شوند پس از مشاهده مشکلات موجود رغبتی برای ادامه تحصیل و تخصص از خود نشان نمی دهند به طوری که در رشته های حساسی مانند جراحی مغز، قلب، کودکان و غیره ظرفیت های پذیرش رزیدنت خالی مانده  و تکمیل هم نمی شوند.
با این اوصاف، بی شک در سالهای آتی کشور با کمبود متخصص رشته های پزشکی روبه رو خواهد شد که شاید وارد کردن پزشکان متخصص از کشورهای خارجی بیش از پیش احساس شود که البته طبیعتاً آنها نیز حاضر به طبابت در کشور ما نخواهند شد زیرا زمان ورود اطباء هندی یا بنگلادشی گذشته است.
بدین ترتیب، وقت آن رسیده تا سازمان نظام پزشکی گرداننده اصلی تعیین تعرفه خدمات پزشکی شود زیرا یک مجموعه صنفی و مرجع رسیدگی کننده به تخلفات جامعه پزشکی است و به عنوان مدافع حقوق پزشکان، در صورت وقوع تخلف از سوی پزشکان، نسبت به محاکمه متخلفان اقدام کرده و در پی احقاق حقوق سلامتی مردم وارد صحنه قضایی می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.