مدیرکل کتابخانه‌ های عمومی آذربایجان‌ شرقی به مناسبت هفته کتاب تاکید کرد؛

تبریز صاحب ۳ هزار عنوان کتاب نسخ خطی است

 اسد بابایی در بازدید خبرنگاران از مخزن کتابخانه مرکزی تبریز از نگهداری انجیل ۱۲۰۰ ساله خبر داد

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی/ شهرام صادق زاده: “آینده خواندنی است…” این شعار سی و یکمین دوره هفته کتاب کشور برای سال ۱۴۰۲ است که از ۲۳ آبان آغاز شده و تا آخر این ماه ادامه دارد و فرصتی برای آگاهی از وضعیت کتابخانه های استانهایی توانمند همچون آذربایجان شرقی است که در این حوزه سرآمد سایر مناطق قلمداد می گردد.
مدیرکل کتابخانه‌ های عمومی آذربایجان‌ شرقی به همین مناسبت گفت: قرار است کودکان واکسینه شده در مراکز بهداشت استان به عضویت رایگان کتابخانه محل زندگی خود درآیند که تاکنون ۴۴ هزار کودک و یکهزار و ۳۰۰ نوجوان کتاب یار، عضو کتابخانه های استان شده اند.

◾️کتابداران کتابخانه ها سربازان گمنام جبهه فرهنگی به شمار می روند

“اسد بابایی” روز ۲۴ آبان ۱۴۰۲ در جمع تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی افزود: تعداد اعضای کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در سال گذشته ۷۸ هزار و ۲۳۳ نفر بود که نسبت به سال گذشته با رشد بیش از ۱۰۸ درصدی به ۱۶۲ هزار و ۸۰۳ نفر رسیده است.
وی با اشاره به استفاده از شیوه های نوین به جای شیوه های سنتی برای جذب اعضای جدید اضافه کرد: رکورد بیشترین اعضای کتابخانه های عمومی استان در سال ۱۳۸۹ به تعداد ۱۱۳ هزار نفر ثبت شده بود که امسال سقف تاریخی استان تغییر کرد به طوری که از هفته کتاب سال گذشته تا هفته کتاب امسال تعداد کتب امانت داده شده با ۷۰ درصد رشد از ۷۲۳ هزار و ۱۱۵ جلد کتاب به یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۸۶۱ جلد رسید.
بابایی با اشاره به اینکه کتابداران سربازان گمنام جبهه فرهنگی به شمار می روند تاکید کرد: در این مدت به تعداد کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی نیز ۴ باب اضافه شده و از ۱۱۳ نهاد کتابخانه به ۱۱۷ نهاد رسید که شامل کتابخانه خیرساز سعادتجوی تبریز، کتابخانه سیار شبستر، کتابخانه شهر جدید سهند و کتابخانه استاد کریمی مراغه ای مراغه می باشد.

◾️کتابخانه ها به محلی برای کمک به اقتصاد خانواده ها تبدیل می شوند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌ شرقی، بهسازی کتابخانه های یامچی مرند، شهید رجایی عجب شیر، شهید انتظاری هشترود و کتابخانه مرکزی تبریز را از جمله اقدامات این اداره کل اعلام و اظهار کرد: بر این اساس ۷۰۰ مترمربع از فضای داخلی کتابخانه مرکزی تبریز تخریب و بهسازی شده است.
بابایی همچنین با اشاره به راه اندازی سه پویش اهدای کتاب نذر کتاب، اهدای دانایی، بارش دانایی و پویش اهدای کتاب ویژه دانشجویان و اساتید دانشگاهی از مرداد سال گذشته تاکنون افزود: مردم با شرکت در این پویش ها تاکنون ۷۶ هزار و ۳۱۴ جلد کتاب به کتابخانه های عمومی سطح استان اهدا نموده اند.
وی، به رویکرد این اداره کل پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته ۶ هزار و ۳۶۱ عنوان برنامه فرهنگی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی برگزار شده بود که امروزه به ۱۰ هزار و ۲۲۳ عنوان افزایش یافته است زیرا کتابخانه ها، پایگاه های اجتماعی استان هستند و برای همین منظور، آموزش کسب و کارهای خانگی و کوچک در دستور کار قرار گرفته تا جذب هم استانی ها به کتابخانه ها صورت گرفته و محلی برای کمک به اقتصاد خانواده ها تبدیل گردد.

◾️تاکنون ۴۵ هزار کودک و نوجوان کتاب یار عضو کتابخانه ها هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه کتابخانه در حال توسعه هوراند بهمن نهایتاً تا سال آینده تکمیل شده و کتابخانه سراب نیز بهمن ماه امسال به پایان می رسد اظهار کرد: تعداد کتابخانه های عمومی استان تا پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۱۲۰ کتابخانه می رسد که کتابخانه تازه قلعه ملکان با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی، کتابخانه اسکو با ۴۰ درصد، کتابخانه ورزقان با ۵۰ درصد و کتابخانه مرکزی بستان آباد با ۸۵ درصد در سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.
بابایی با بیان اینکه برای نخستین بار در سطح کشور سراغ دهه نودی ها رفته ایم تا طرح کودک کتابخوان و نوجوان کتابخوان را در آذربایجان شرقی اجرا نماییم خاطرنشان کرد: قرار است والدینی که جهت واکسیناسیون کودکان خود به مراکز بهداشت مراجعه می کنند دلبندانشان به عضویت رایگان کتابخانه محل زندگی خود درآیند که با اجرای این طرح ها تاکنون ۴۴ هزار کودک و یکهزار و ۳۰۰ نوجوان کتاب یار به عضویت رایگان کتابخانه های عمومی استان نائل شده اند.

◾️عضویت رایگان شاخص ترین امتیاز هفته کتاب آذربایجان شرقی است

وی بیان کرد: در سی و یکمین دوره هفته کتاب برنامه های متنوعی تدارک دیده شده که شامل عضویت رایگان کتابخانه های عمومی و بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب های امانت داده شده می باشد و برگزاری همایش استانی تکریم کتاب و کتابخوانی، افتتاح بخش کودک کتابخانه علامه جعفری در محله محروم احمدآباد تبریز و برگزاری نخستین گردهمایی بزرگ کتاب یاران استان از دیگر برنامه های این هفته است.
بابایی اظهار کرد: در این هفته همچنین از کتاب های مختلف در کتابخانه های عمومی رونمایی، طرح پویش کتاب خون با همکاری سازمان انتقال خون و دعوت از اعضا برای اهدای خون و طرح کتابت قرآن در کتابخانه مرکزی تبریز، تربیت، استاد شهریار و شهید سلیمانی فاز ۲ شهر جدید سهند اجرا و مسابقه کتابخوانی ۴۴ باور غلط جوانان در مورد اعتیاد برگزار می شود.

◾️در کتابخانه تبریز نسخه هایی از کتب ارزشمند تورکی و روسی وجود دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر نحوه تعامل نهاد کتابخانه های عمومی استان با کتابخانه های کشورهای همسایه به دلیل قرار گرفتن تبریز در دروازه اروپا و نزدیکی به سه کشور همجوار نیز توضیح داد: خوشبختانه در کتابخانه مرکزی تبریز نسخه هایی از کتابهای ارزشمند تورکی، روسی و غیره وجود دارد که برای اکیپ های پژوهشی خارجی نیز قابل استفاده و استناد است و در دیپلماسی فرهنگی نقش پررنگی را ایفا خواهیم نمود.
در ادامه این نشست، خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی از بخش های مختلف کتابخانه مرکزی تبریز بازدید کرده و در جریان نحوه مرکز نگهداری نسخ خطی موجود در بزرگترین مخزن کتب منطقه شمالغرب کشور قرار گرفتند.

◾️۹۰ درصد کتابهای خطی کتابخانه مرکزی اهدایی برادران نخجوانی است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی در لا به لای این بازدید عنوان کرد که بیش از ۳ هزار عنوان کتاب خطی از جمله یکی از قدیمی ترین نسخه کتاب انجیل در این کتابخانه نگهداری می شوند که برای حفظ نسخ خطی و تاریخی این مرکز، اقدامات بهینه ای از بابت سخت افزاری و نرم افزاری انجام می گیرد.
شایان ذکر است در پایان این بازدید، خبرنگاران دریافتند که حدود ۹۰ درصد کتابهای خطی کتابخانه مرکزی تبریز اهدایی برادران مرحوم نخجوانی است که گویا نواده این خاندان اصیل که عضو هیئت امنای کتابخانه است عنوان کرده که آنها تاجر چای بودند و در بازگشت از سفرهای خارجی به تبریز، کتاب های گوناگونی را به ارمغان می آوردند که اکنون به رسم یادگار در اختیار علاقه مندان، محققان و دوستداران فرهنگ و تاریخ آذربایجان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.