گزارش "عصرآزادی" از بازدید خبرنگاران آذربایجان شرقی از رونق تولید گروه صنعتی سیمکات تبریز؛

تبریز منجی تامین سیم و کابل ایران

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی/ شهرام صادق زاده: در آستانه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت برق و مخابرات تبریز که از ۷ الی ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی در بازدید از مجموعه صنعتی و عظیم “سیم و کابل تبریز” موسوم به سیمکات SIMCAT در جریان تولیدات و بهره وری این کارخانه قرار گرفتند.
تبریز در سال ۱۴۰۳ به نیم قرن بی نیازی خود در تولید سیم و کابل می رسد
شرکت سیمکات در سال ۱۳۵۳ با هدف تولید انواع سیم و کابل، تاسیس و پس از طی نزدیک به ۵ دهه مراحل رشد و توسعه، اکنون به یکی از کارخانجات فعال در زمینه طراحی و تولید انواع سیم و کابل تبدیل شده است.
در حقیقت، اصل مشتری سالاری و بهبود مستمر کیفیت و خدمات، باور قطعی و تثبیت شده مدیران و کارکنان این شرکت است که با نگاه به چشم‌ انداز متعالی خود و با توجه به رعایت استانداردها، امکان تولید انواع مختلف سیم و کابل، گرانول PVC، مفتول آلومینیوم و مس کشور را در دست گرفته اند.
در سال ۱۳۷۶ واحدهای ریختگری آلومینیوم، راد مس و گرانول سازی راه اندازی شده و از سال ۱۳۹۷ پیرو سیاست های سازمان اقتصادی کوثر، شرکت هادی برق با عنوان دیاموند سابق در شرکت سیم و کابل سیمکات ادغام شد که به تعبیری دیگر مجموعه تولیدی شرکت هادی برق مستقر در قزوین پس از ادغام به عنوان سیمکات ۲ محسوب می گردد.
شرکت در نمایشگاه ها به افزایش سهم بازار داخلی منجر می گردد

مدیرعامل شرکت سیم و کابل تبریز که با برند خاص سیمکات در کشورهای همسایه به ویژه عراق از مقبولیت بی نظیری برخوردار است با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳ به نیم قرن فعالیت خود دست می یابد گفت: هم اکنون در بخش تولید ۲۷ درصد و در بخش فروش با ۷۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته به فعالیت می پردازیم.
“عبداله قاری زاده” در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی با ذکر این نکته که در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی برق و مخابرات ایران – تبریز حضور پررنگی خواهیم داشت افزود: امیدواریم شرکت در این رویداد مهم به افزایش سهم بازار داخلی منجر گردیده و تحقق بهره وری این مجموعه صنعتی وارد فاز جدیدی شود.
برای اولین بار کابل های خودنگهدار جهت مصارف شرکت برق تولید می گردد
وی ادامه داد: با ادغام کارخانه قزوین به بیش از ۵۰۰ نوع محصولات متنوع دست یافته ایم که تمام مواد اولیه لازم جهت تولید سیم و کابل وجود دارد و مفتول آلومنیومی و کاتد مس در بخش ریخته گری از جمله آنهاست و برای اولین بار کابل های خودنگهدار برای مصارف شرکت برق تولید می گردد که موردنیاز شمال غرب کشور است.
قاری زاده اضافه کرد: توسعه و به روز رسانی ماشین آلات از کشور چین انجام می گیرد که در حال انتقال به قزوین بوده و تا دهه فجر سال جاری مستقر خواهند شد تا افزایش تولید در سایه تکنولوژی های مدرن به سرعت انجام گیرد.
امکان تبدیل کاتد تولیدی مِس سونگون  به مفتول مسی و سیم را داریم
وی درباره توسعه و افزایش صادرات نیز تاکید کرد: در نمایشگاه های داخلی مانند برق تهران و خارجی مانند ارمنستان حضور فعالی داریم تا محصولات تولیدی را به صورت گسترده به کشورهای هدف به ویژه مناطق جنوب عراق صادر نماییم زیرا حضور مستمر و موثر در رویدادهای صنعتی بسیار حائز اهمیت است.
این فعال حوزه صنعت اظهار کرد: اگر با شرکت های صنعتی فعال تعامل داشته باشیم به ارزش افزوده بیشتری منجر خواهد شد لذا امکان تبدیل کاتد تولیدی مجتمع مِس سونگون آذربایجان به مفتول مسی و سیم های کشیده شده و عرضه در بورس کالا را داریم که موجب افزایش ارزش افزوده برای آذربایجان شرقی گردد.
وی خاطرنشان کرد: برای حضور در بورس کاملاً آمادگی داریم  تا پذیریش در فرابورس عملیاتی گردد و این امر تا یک ماه آتی فراهم خواهد شد و برای همین منظور، کنترل حسابرسی ها و اطلاعات مالی به اشتراک گذاشته می شود.
ثبات و تک نرخی بودن ارز می تواند برای حوزه صنعت مفید واقع گردد
قاری زاده یادآور شد: با توجه به صادرمحوری این شرکت، تغییرات لحظه ای در بخشنامه های صادره، چالش های متعددی را در این خصوص به وجود می آورد، از سوی دیگر نوسانات ارزی نیز مشکلات زیادی را موجب می گردد که ثبات و یا حداقل، تک نرخی بودن ارز می تواند برای حوزه صنعت بسیار مفید واقع شود کمااینکه سیستم بانکی نیز در حمایت از واحدهای تولیدی باید در ارائه تسهیلات از حالت انقباضی خارج شوند.
وی بیان کرد: همواره در انجام وظایف و مسئولیت های اجتماعی پیشقدم بوده ایم به طوری که در دوران شیوع ویروس کرونا قسمت سیمِ ماسک های ساخت داخل را در سایت های تبریز و قزوین تولید نمودیم که قبل از آن از خارج از کشور وارد می شد.
واحدهایی از کشورهای عربی و ترکیه رقابت تنگاتنگی با سیمکات دارند
قاری زاده با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۱ درصد محصولات تولیدی را صادر کردیم گفت: صنعت سیم و کابل بسیار رقابتی است به طوری که از واردات تولیدات مشابه جلوگیری به عمل آمده و در خارج از کشور نیز واحدهایی از اردن، بحرین، عربستان و به ویژه ترکیه رقابت تنگاتنگی با سیمکات دارند.
مدیرعامل گروه کارخانجات صنعتی سیمکات با ذکر این نکته که حدود ۶ درصد بازار داخلی کشور در تولید و تامین انواع سیم و کابل در اختیار سیمکات تبریز است خاطرنشان کرد: چند شرکت محدود داخل کشور تولیدات متنوع و کاملی ندارند که بتوانند پا به پای این شرکت آذربایجانی فعالیت نمایند اما در گردونه رقابت با سیمکات قرار گرفته اند لذا یک قرارداد مشترک با دانشگاه صنعتی سهند منعقد شده تا در خصوص ارتقای دانش فنی بهره مند گشته و همواره به روز باشیم.
شایان ذکر است گروه صنعتی سیمکات تبریز به دلیل دارا بودن تجهیزات و ماشین آلات مختلف در زمینه تولید مواد اولیه و با توجه به ادغام شرکت هادی برق، بر توانایی های آن اضافه شده و محصولات متنوع در زمینه های مختلف ساختمانی، شهری و تولید کابل های فشار ضعیف و متوسط را تولید و ذائقه مصرف کنندگان داخل کشور را از محصولات مشابه خارجی بی نیاز کرده است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.