قابلیت استفاده از واکسن داخل بینی رازی کوو پارس به عنوان دوز یادآور روی تمامی واکسن ها 

عصرآزادی آنلاین/ عضو هیئت علمی موسسه رازی از اثبات افزایش معنی دار آنتی بادی IgA با قابلیت خنثی سازی سویه های مختلف کووید ۱۹ در ناحیه بینی بعد از تزریق واکسن رازی کووپارس خبر داد و گفت: درصورت تائید سازمان غذا و دارو، این واکسن در داروخانه های کشور در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
دکتر سیدرضا بنی هاشمی با اشاره به مطالعات انجام شده بر روی واکسن داخل بینی رازی کووپارس اظهار کرد: این مطالعات بر روی 500 نفر از افرادی انجام شد که 6 ماه بعد از آخرین دز واکسن کووید19، نسبت به تزریق دز استنشاقی واکسن رازی کووپارس اقدام کردند که پس از یک ماه و نمونه گیری، نتایج بی خطری بالایی را نشان داد که هیچ گونه عوارض جدی نیز در آن دیده نشد.
وی افزایش میزان آنتی بادی در IgA در ترشحات ناحیه داخل بینی را از مزایای واکسن داخل بینی عنوان کرد و افزود:IgA یکی از مهمترین آنتی بادی ها در مقابله با عفونت های ویروسی در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی است که بر اساس مطالعات بالینی، با استفاده از واکسن داخل بینی به صورت معناداری بیش از 50 درصد افزایش می یابد.
عضو هیئت علمی موسسه رازی تاکید کرد: این موضوع در جهان به اثبات رسیده که اگر آنتی بادی اختصاصی ساخته شده بر علیه کووید19 از کلاس IgA باشد می تواند جلوی انتقال ویروس و بیماری را بگیرد.
وی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد استفاده از این واکسن 6 ماه پس از تزریق دز دوم انواع واکسن های کووید19، می تواند اثرات بسیار مثبت و معنی داری در افزایش آنتی بادی ها در قسمت بالایی دستگاه تنفسی داشته باشد.
دکتر بنی هاشمی اضافه کرد: در مطالعات قبلی ثابت شده که 2 دز واکسن تزریقی به اضافه واکسن استنشاقی می تواند میزان آنتی بادی را در سیستم مرکزی افزایش دهد با تزریق دوز داخل بینی میزان آنتی بادی IgA افزایش میاید، که نشان می دهد، استفاده از واکسن داخل بینی رازی کووپارس به عنوان دز یادآور، در صورتی که افراد واکسن های مختلف هم تزریق کرده باشند، می تواند میزان این آنتی بادی را تا سطح قابل توجهی افزایش دهد.
وی با اشاره به مطالعه دیگری که در این خصوص با هدف سنجش میزان ایمنی زایی این واکسن در برابر سویه اومیکرون انجام شد، گفت: مطالعات نشان داد آنتی بادی هایی که از کلاس IgA هستند، در مقابل سویه های مختلف ویروس مانند اومیکرون، تغییر زیادی پیدا نمی کنند و همان اثربخشی را دارند.
رئیس تحقیق و توسعه موسسه رازی ضمن ابراز خرسندی و رضایت از این ‌نتایج تصریح کرد: نتایج این مطالعات به صورت مکتوب به سازمان غذا و دارو ارسال شده و پیشنهاد شده تا دز استنشاقی(داخل بینی) واکسن رازی کووپارس در داروخانه های کشور در دسترس مردم قرار گیرد که در صورت تایید سازمان غذا و دارو، این مهم اجرایی خواهد شد.
وی افزود: تاکنون مقالات پیش بالینی، فاز1 و 2 مربوط به واکسن رازی کووپارس چاپ شده و فاز 3 و فاز بوستر نیز در آینده ای نزدیک منتشر خواهند شد.
گفتنی است واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی- داخل بینی کووید19 در دنیا محسوب می شود و مطالعات بالینی آن نیز به اتمام رسیده و تاکنون 4 مقاله در مورد این واکسن به چاپ رسیده است.
بر اساس مطالعات استفاده از واکسن داخل بینی حداقل 6 ماه پس از تزریق واکسن، نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته و میزان آنتی بادی بالایی در بدن ایجاد می کند، بر همین اساس هر ساله می توان از این واکسن به عنوان دز یادآور جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید19 استفاده کرد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.