دوازدهمین نمایشگاه صنعت برق، اتوماسیون صنعتی، انرژی های نو و تجدیدپذیر ایران - تبریز از زاویه "عصرآزادی"

مسیر دشوار بهینه سازی ذخایر

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

تبریز به عنوان یکی از شهرهای نمایشگاهی کشور از ۷ الی ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۲ میزبان دوازدهمین نمایشگاه صنعت برق، اتوماسیون صنعتی، انرژی های نو و تجدیدپذیر ایران – تبریز موسوم به Electric Show به عنوان مهم‌ ترین رویداد حوزه برق شمال غرب کشور بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.
در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت برق، اتوماسیون صنعتی، انرژی های نو و تجدیدپذیر ۱۴۰۲ تبریز انواع تابلوهای اتوماسیون، تجهیزات برق صنعتی و ساختمانی، سیستم های امنیتی و حفاظتی، سیم و کابل، کلید و پریز، پنل های خورشیدی، انرژی های نو و تجدیدپذیر توسط شرکت های حاضر به معرض نمایش بازدیدکنندگان متخصص قرار داده شد.
در حقیقت، ایران کشوری با پتانسیل توسعه بالاست و از این رو توسعه ظرفیت تولید انرژی برق یکی از اساسی‌ ترین زیرساخت‌ها و برنامه‌ های کشور است، همین امر فضای مناسبی را برای رشد و توسعه تجدیدپذیرها پدید آورده است که در رویداد صنعت برق و اتوماسیون صنعتی هم مدنظر شرکت کنندگان قرار گرفت…

◾️بهینه‌ سازی روش مصرف منابع و ذخایر موجود کشور

شرکت سیمکات تبریز که یکی از واحدهای صنعتی خوشنام در زمینه تولید انواع سیم و کابل سطح کشور می‌ باشد برای چهارمین سال متوالی به عنوان صادرکننده برتر استانی معرفی شده که عمده صادرات آن به کشورهای افغانستان، آذربایجان، ترکیه، عراق و آفریقاست.
مدیرعامل این واحد تولیدی با اشاره به اینکه کشورهای همجوار برای محصولات ما با قیمت بالاتر هم رغبت دارند به “عصرآزادی” گفت: محصولات ساخت تبریز از نظر کیفیت با تولیدات کشورهای همسایه از جمله ترکیه و کشورهای عربی در رقابت تنگاتنگی قرار دارد و در داخل کشور هم چند شرکت محدود که تولیدات خوبی دارند در حوزه صادرات محصولات سیم و کابل پیشقدم هستند.
“عبداله قاری زاده” افزود: سیمکات در طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ با رشد مناسبی برخوردار بوده و روند رو به رشدی را تجربه کرده است که با توجه به تحقیق شعار سال، محصولات سال جاری نیز رشد ۲۷ درصدی را نشان می‌ دهد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مشتریان محصولات سیم و کابل در کشورهای همجوار به کیفیت محصولات بسیار دقت نظر دارند لذا شرکت‌های داخلی باید در تولید محصولات خود به بحث استانداردها و کیفیت محصولات دقت لازم را به عمل آورند تا بازارهای جهانی را از دست ندهیم.
قاری زاده، یکی از اهداف شرکت سیمکارت را بهینه‌ سازی روش مصرف منابع و ذخایر موجود کشور با محوریت جایگزینی کابل آلومینیوم به جای مس دانست و یادآور شد: با توجه به فراوانی ذخایر آلومینیوم و ارزان بودن این فلز در مقایسه با مس یک مزیت نسبی محسوب می‌ گردد که سیمکات از آن بهره مند است.

◾️تولید فیلترهای اکتیو با توجه به بارهای روی شبکه

مدیر R & D و مهندسی شرکت دانش بنیان پرتو خازن که به تولید انواع خازن‌ های اصلاح ضریب قدرت سه فاز و تک فاز، فشار ضعیف، فشار متوسط، خازن باکس و غیره می پردازد به “عصرآزادی” گفت: این محصولات در حد صادراتی و اغلب به ترکیه و اخیراً به بازار مصرف عراق انجام می‌ گیرد که کیفیت آن در سطح خاورمیانه بی‌نظیر می‌باشد.
“تورج عبدی” ارزش افزوده این تولیدات برای کشور را بسیار بالا دانست و افزود: کشورهای منطقه نیاز مبرمی به این نوع سیستم‌ها دارند که علاوه بر اصلاح ضریب قدرت بحث رگوله کردن سطح ولتاژ را نیز دارا هستند.
وی اضافه کرد: واقعیت این است که خازنی را در داخل کشور تولید می‌ کنیم که حتی به کشور ایتالیا صادر می‌ گردد و این، تنها یک ادعا نیست بلکه ارزش پیشنهادی و کانسپتی که برای مشتریان ارائه می‌شود برای آنها جذاب است.
عبدی تاکید کرد: نیاز و شکاف بازار ایجاب می‌ کند که در تولید خازن‌ های اصلاح ضریب قدرت فشار متوسط در سطح کشور فعالیت داشته باشیم که قبلاً به کشور وارد می‌ شد و در آینده نزدیک نیز تولید فیلترهای اکتیو که با توجه به بارهایی که بر روی شبکه وارد می‌ شود را ضروری دانسته و در دستور کار قرار داده ایم.

◾️سکسیونر قابل قطع زیر بار با قابلیت اتوماسیون از راه دور

مدیر فروش شرکت دانش بنیان آتیه سازان انرژی نیز که به تولید سَواساز یا سِکسیونر Sectionneur های هوایی می پردازد به “عصرآزادی” گفت: این دستگاه ها کلیدهای رده ولتاژی ۲۴ الی ۳۶ کیلوولت بر روی شبکه انتقال برق می باشند که صفر تا صد محصولات باکیفیت توسط این شرکت دانش بنیان تولید می گردد.
“فاطمه امیری” افزود: سِکسیوترها یکی از تجهیزات بنیادی در ایستگاه های برق فشار بالا می‌ باشند که وظیفه قطع و وصل ولتاژ بر روی خطوط فشار قوی برق را انجام داده و در میان واحدهای صنعتی از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی، هدف از شرکت در نمایشگاه تبریز را، معرفی محصولات داخلی این مجموعه در منطقه شمال غرب کشور دانست و اضافه کرد: با توجه به ظرفیت تولیدات کشور، به صورت سالانه ۴۰۰ الی ۶۰۰ دستگاه سکسیونر را تولید می کنیم که می تواند در صورت حمایت از صادرات، اگر جلوی واردات سایر محصولات مشابه گرفته شود پتانسیل بزرگی وجود دارد تا علاوه بر تامین بازار داخلی، حجم بزرگی از صادرات را نیز عملیاتی نماییم.

◾️سامانه هوشمند با انبار داده یکپارچه برای رضایت مشترکین

در این نمایشگاه، شرکت توزیع نیروی برق تبریز از نرم‌ افزار جامع بهره برداری خود با محوریت مدیریت ارتباط با مشتری و کنترل دارایی‌های فیزیکی مبنی بر مصرف و مدیریت منابع سازمانی و محتوا با و با هدف هوشمندسازی و کاهش انرژی توزیع نشده و تلفات جانی و مالی رونمایی کرد.
کارشناس فنی این سیستم گفت: در این نمایشگاه به معرفی نرم‌ افزار هوشمند بهره برداری پرداختیم که با یک سری متدهای مبتنی بر تکنیک های هوش مصنوعی، نرم افزارها را بهینه کردیم.
“سعید قوسینی” افزود: این نرم‌ افزار واسطه کاربری را از سیستم حذف می کند و تشخیص و خطایابی شبکه برق در نظر گرفته‌ شده که می‌ تواند بر اساس خطایی که در شبکه برق رخ داده است سیستم بتواند منطقه خاموشی را تشخیص بدهد.
وی اضافه کرد: حتی این سیستم قابلیت آن را دارد تا پراکندگی منطقه خاموشی را تشخیص داده و نزدیکترین اکیپ را به محل خاموشی هدایت نماید و بر اساس یک سری متدهای به روز بتوانیم قبل از اینکه مشترکین با شرکت توزیع نیروی برق در تماس باشند و قبل از خاموشی به صورت بلادرنگ وضعیت خاموشی را اطلاع دهد.

◾️رفع موانع تولید رقابت‌ پذیر به کمک احداث نیروگاههای تجدید‌پذیر

کارشناسان معتقدند اقتصاد دستوری صنعت برق و ارزانی بیش از حد این محصول زیربنایی باعث شده تا سرمایه‌ ها به سمت بازارهای دیگر حرکت کرده و شاهد کمترین میزان تولید برق باشیم حتی در مواردی که با توجه به مشکل تامین گاز نیروگاه‌ ها، قوانین حمایتی همچون ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر به کمک احداث نیروگاه‌ های تجدید‌پذیر آمده، در حیطه اجرا شاهد بی‌ توجهی دولت بوده‌ ایم تا امروزه فقط حدود یکهزار مگاوات برق کشور از محل انرژی‌ های تجدید‌پذیر تولید شود که در چنین شرایطی صنایع انرژی‌بر که سالها نگرانی چندانی از نظر تامین برق در تابستان نداشتند تاثیر ناترازی برق را در کسب‌ و‌ کارشان می‌ بینند.
بدین ترتیب و بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌ بنیان ها باید سالانه یک ‌درصد از انرژی مصرفی‌شان را از طریق انرژی‌های تجدید‌پذیر تامین کنند تا ظرف ۵ سال این میزان به ۵‌ درصد برسد در غیر‌ این صورت، یک تا ۵‌ درصد از برق مصرفی این صنایع با نرخ تجدیدپذیر محاسبه و در قبض آنها اعمال می‌ شود؛ راهکاری که هرچند ممکن است منجر به استقبال برخی صنایع از تجدید‌پذیرها شود اما به دلیل نبود مشوق‌های لازم و در نظر نگرفتن ‌ساز و کارهای اجرایی به نتیجه موردنظر منتهی نمی‌ شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.