سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی استان تاکید کرد؛

حوزه حمل و نقل پیشران اول ارتقای بهره‌ وری در آذربایجان شرقی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی آذربایجان شرقی، پنج موضوع اولویت‌ دار بهره‌وری را حوزه‌ های آب و انرژی، حمل و نقل، صنعت و معدن، کشاورزی و اقتصاد عنوان کرد و گفت: حوزه حمل و نقل به عنوان پیشران اول ارتقای بهره‌ وری در این استان تعیین شده است.
“حیدر فتح‌ زاده” در جلسه بررسی نظام نامه چرخه مدیریت بهره وری اظهار کرد: سازمان ملی بهره وری ایران در تلاش است موضوع ارتقای بهره وری را به تفکیک بخش های مختلف پیش برد و در استان نیز حدود یک سال است همگام با سیاستگذاری‌های سازمان ملی بهره وری در صدد تحقق اهداف موضوع هستیم.
وی با اشاره به اهمیت بهره وری در بخش مسکن یادآور شد: در سال 1395 تعداد 143 هزار و 614 واحد مسکونی خالی در استان موجود بود و این رقم در سال 1400 به تعداد 198 هزار و 543 باب رسید و حدود 46 درصد این واحدها در تبریز قرار دارند.
فتح‌زاده ادامه داد: سهم ارزش افزوده استان از کل کشور از سال 1395 تا 1400 بر اساس برآوردها و محاسبات داده ستانده بدون احتساب نفت حدود 3.4 الی 3.6 درصد در نوسان بوده است.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی توضیح داد: سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی استان در این مقطع 6.7 تا 11 درصد متغیر بوده، سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن حدود 39 درصد و مابقی ارزش افزوده استان در بخش خدمات است.
وی اضافه کرد: حدود 16 تا 18 درصد نیروی کار در بخش کشاورزی، 42 درصد در بخش صنعت و در حدود 47 درصد نیروی کار استان در بخش خدمات فعالیت می‌کنند.
این مقام مسئول ابراز داشت: نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان سال ۱۴۰۲ با ۴۳.۵ درصد، ۱.۹ درصد از نرخ مشارکت اقتصادی کشور بیشتر است، همچنین نسبت اشتغال استان در تابستان سال ۱۴۰۲ با ۴۰.۶ درصد، ۲.۳ درصد از نسبت اشتغال کشور بیشتر است.
فتح‌زاده با اشاره به موضوع مهم و بغرنج آب در کشور و استان توضیح داد: 80 درصد میزان آب مصرفی استان مربوط به بخش کشاورزی و صنعت و تنها 20 درصد مربوط به مصرف خانگی است لذا تعداد انشعابات آب در استان بیش از یک میلیون و 500 هزار فقره است که حدود 30 درصد آب در لوله ها پرت می شود.
وی پنج موضوع اولویت دار بهره وری را حوزه های آب و انرژی، حمل و نقل، صنعت و معدن، کشاورزی و اقتصاد عنوان و اضافه کرد: حوزه حمل و نقل به عنوان پیشران اول ارتقای بهره وری در آذربایجان شرقی تعیین شده است.
فتح زاده بر ضرورت توجه اساسی به نوسازی ناوگان حمل و نقل و تکمیل شبکه راه های مواسلاتی داخلی و مسیرهای ترانزیتی مرتبط با کریدورهای بین المللی تاکید کرد.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اذعان داشت: حدود 3.5 درصد از رشد اقتصادی 8.2 درصدی مدنظر استان باید از محل ارتقای بهره وری حاصل شود.
وی افزود: بر همین اساس با همکاری دستگاه‌های اجرایی در تلاش هستیم مسائل اولویت دار پنج حوزه اعلامی را احصا کرده و در نهایت با انتخاب چند مسئله اساسی استان و تصویب در کمیته بهره‌ وری نسبت به ریشه یابی مسائل و سیاستگذاری‌های مداخله گرایانه در راستای ارتقای بهره‌وری اقدام و این مسائل وارد سایر فرآیندهای چرخه مدیریت بهره‌ وری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.