معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی خبر داد؛

قره داغ مارال های خود را در آغوش می گیرد

غنی پور: طرح احیای مارال زیبای قره داغ پس از ۱۵ سال عملیاتی می شود
عصرآزادی/ سرویس شهرستانها: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: مرحله نهایی طرح ملی احیای گونه جانوری مارال ارسباران در ابتدای سال آینده با رهاسازی در طبیعت به سر انجام می‌ رسد.
“داوود غنی پور” ابتدای سال ۱۴۰۳ را زمان مقرر برای رهاسازی مارال‌های ارسباران در طبیعت زیبای آذربایجان و مناطق مختلف قره داغ اعلام کرد و افزود: هدف سازمان حفاطت محیط زیست از اجرای این طرح، احیا و رهاسازی مارال بسیار زیبا و کمیاب قره داغ در طبیعت است که پس از ۱۵ سال با اقدامات مختلف به مرحله عملیاتی می رسد.
وی، زیستگاه‌های طبیعی و بدون حفاظ‌ های امنیتی را بهترین و مناسب‌ ترین محل زندگی برای گونه‌ های مختلف جانوری دانست و اضافه کرد: مارال از جمله گونه‌های مهاجر در حیات وحش است که از ییلاق و قشلاق برای ادامه حیات خود استفاده می‌ کند و منطقه جنگلی و مرتعی ارسباران بهترین مکان برای این منظور است.
غنی پور با بیان اینکه برای رهاسازی مارال‌های ارسباران در دامن طبیعت باید ترکیب گله‌ ها به دقت مورد بررسی علمی و میدانی قرار گیرد یادآور شد: باید توجه داشت که برای این رهاسازی باید گله‌ هایی نیز برای پشتیبانی وجود داشته باشد که برای این امر قرار است گله‌ هایی در مناطق فندقلو نگهداری شوند.
وی هزینه‌ های نگهداری از مارال‌های تحت حفاظت را سنگین دانست و با بیان اینکه با رهاسازی در طبیعت از این هزینه‌ ها کاسته می‌شود یادآور شد: سالانه افزون بر ۴ میلیارد ریال برای حفاظت از این گونه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی هزینه می‌ شود که اگر هزینه‌ های مربوط به تهیه علوفه و خدمات دامپزشکی را نیز در نظر بگیریم این رقم به بالای ۵ میلیارد ریال می‌ رسد.
غنی پور، مجموع هزینه‌ های نگهداری از مارال‌های ارسباران را سالانه بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: طرح احیای مارال ارسباران یکی از مهمترین و بزرگترین طرحهای احیای گونه‌ های جانوری کشور است که فقط طرح مطالعاتی آن بیش از یک دهه به طول انجامید.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه مرحله اول اجرای طرح احیای مارال ارسباران از سال ۱۳۸۷ در محدوده ۱۸۰ هکتاری جنگل‌ های آینالو شروع شد تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی در این مرحله، تطبیق دادن این گونه با محیط و ارزیابی‌ های کارشناسی بود.
به گفته وی در آن زمان حدود ۳۰ راس مارال در محدوده محیط جنگلی و مرتعی آینالو و سپس فندقلو رهاسازی شدند که این مرحله از طرح احیا اکنون نیز با مراقبت ویژه سازمان محیط زیست همچنان ادامه دارد تا با بررسی تمام جوانب موضوع وارد مرحله بعدی شویم.
غنی پور در پایان خاطرنشان کرد: قرار است ۲ گله پشتیبان در منطقه آینالو و فندقلو در مساحت ۷ هکتاری و در سایت‌ های جداگانه رهاسازی شوند که در مجموع ۱۳ راس مارال را شامل می‌ شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.